عصر خودرو

نگاهی به مواضع اوپکی ها پس از آخرین شکست

عصر بازار- می‌توان نشست گذشته اوپک را نیز به عنوان شکستی در رسیدن به توافقی برای تعیین سهم هر یک از کشورهای عوض در بازار نفت دانست، با همه این‌ها به نظر می‌رسد اگرچه تنش‌ها مخالفت‌ها در دنیای مذاکره بین کشورهای عضو پیان نیافته، اما در دنیای آمار و ارقام موضع کشورهای بزرگ نفتی تا حدی روشن و البته قابل پیش‌بینی است.

نگاهی به مواضع اوپکی ها پس از آخرین شکست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اگرچه اوپکی‌ها نتوانستند برای مدیریت بازار در آخرین نشست وزارتی‌شان به توافق برسند به نظر می‌رسد بازار نفت چندان از این شکست چندباره متاثر نشده و عوامل بازار قیمت را به سمت صعود پیش می‌برند.

    تازه‌ترین آمارهای اوپک نشان می‌دهد در ماه گذشته میلاد مجموع تولید نفت از سوی 13 عضو این سازمان مجموعا روندی کاهشی داشته و البته بر خلاف ادامه روند صعودی تولید در ایران، افزایش تولید چشم‌گیری را نیز تجربه نکرده است.

    اوپک در ماه گذشته کمتر از 100 هزار بشکه از مجموع تولید خود را از دست داد که این میزان کاهش تولید بیش از همه تحت تاثیر کاهش 251 هزار بشکه تولید نفت در نیجریه بوده است، عاملی که البته بازار نفت به طور کلی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و باعث افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی طی هفته‌های اخیر شده است.

    در عین حال آمارها نشان می‌دهد که عراق از قافله افزایش تولیدی که از سال گذشته تا کنون کمابیش دنبال کرده در ماه گذشته باز مانده و از تولید خود  در ماه می 60 هزار بشکه کاسته است.

    ایران نیز البته بر خلاف ماه‌های گذشته نتوانست با اختلاف تقریبا بالا طلایه‌دار افزایش تولید در بین کشورهای اوپکی باشد، به طوری که کویت با افزایش تنها بیش از 93 هزار بشکه توانست ماه گذشته در راس افزایش تولید اوپک قرار گیرد.

    ایران در این ماه تولید خود را از مرز 3.5 میلیون بشکه عبور داد و به سه میلیون و 562 هزار بشکه رساند که این رقم کمتر از 90 هزار بشکه نسبت به تولید در ماه پیش از آن رشد داشته است.

    عربستان صعودی نیز البته ر ماه گذشته سعی کرد کمی به تهدیدی که در مورد بازار نفت کرده و گفته بود که تولید نفت خود را طبق سیاست‌های گذشته افزایش می‌دهد عمل کند و با 84 هزار بشکه افزایش تولید نفت خام به رقم 10 میلیون و 241 هزار بشکه در تولید نفت رسید.

    در این بین به ترتیب ونزوئلا، لیبی، آنگولا و الجزایر دیگر کشورهایی بودند که کاهش تولید و اکوادور، اندونزی، قطر و امارات افزایش تولید را در ماه پیش تجربه کردند.

    اما ترتیب کشورها بر اساس میزان تولید طبق ماه گذشته است، عربستان همچنان با تولید10 میلیون بشکه‌ای خود در راس تولیدکنندگان عضو اوپک قراردارد و پس از آن عراق با تولید 4.2 میلیون بشکه و سپس ایران با 3.5 میلیون بشکه تولید روزانه نفت در جایگاه دوم و سوم ‌اند.

    امارات متحده عربی نیز با تولید روزانه 2.8 میلیون بشکه نفت خام در جایگاه چهارم ایستاده است.

    به این ترتیب در نهایت مجموع تولید نفت خام از سوی اوپکی‌ها در ماه گذشته چیزی در حدود روزانه 32 میلیون و 300 هزار بشکه بوده است رقمی که کمتر از 100 هزار بشکه نسبت به ماه پیش از آن کاهش را نشان می‌دهد.

    13 کشور عضو اوپک نتوانستند در صد و شصت و نهمین نشست رسمی خود رایزنی‌ها خود برای تعیین سقف تولید کلی برای این سازمان یا طبق پیشنهاد برخی تعیین سهم جداگانه هر یک از کشورهای عضو یا بازه جداگانه تولید به نتیجه برسانند.

    طرح فریز نفتی که ماه‌های گذشته در پیش شرایط نگران‌کننده بازار نفت مطرح شده بود حالا به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه مدت به طور کامل به فراموشی سپرده شده است.

    اما آمارهای یادشده از اوپک آنچه را  که این سازمان از منابع دست دوم خود دریافت کرده، نشان می‌دهد.

    آنچه اوپک از مذاکرات مستقیم با کشورهای عضو به دست آورده به این ترتیب است که ایران برای میزان تولید خود در ماه می عدد تولید روزانه سه میلیون و 600 هزار بشکه را اعلام کرده که کمی بیشتر از رقم سه میلیون و 562 هزار بشکه به دست آمده از سوی اوپک است.

    البته مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت، قبل‌تر گفته بود که تولید روزانه نفت خام ایران به سه میلیون 700 هزار بشکه در روز رسیده و به زودی به سه میلیون 800 هزار بشکه خواهد رسید.

    بر اساس آماری که ایران مستقیما در اختیار اوپک قرارداده ایران در ماه گذشته میلادی نست به ماه پیش از آن تولید نفت خود را 100 هزار بشکه افزایش داده است.

    از سوی دیگر اگرچه آمارهای اوپک از منابع دست دوم افزایشی 84 هزار بشکه را در تولدی نفت خام عربستان نشان می‌دهد این کشور در  اطلاعاتی که در اختیار این سازمان قرارداده ادعا کرده است که میزان افزایش تولید نفت خام در ماه گذشته‌اش تنها 8.4 هزار بشکه بوده است.

    حال باید دید که آیا عربستان قرار است از خواب زمستانی افزایش تولید نفت بیدار شده و در پی محافظت از سهم فروش نفت خام خود در بازار یا کاهش مجدد قیمت‌ها برای بیرون بردن رقبا از میدان دست به افزایش تولید بزند؟

    برچسب ها