عصر خودرو

ژاپنی‌ها بیش از قرارداد نفت بردند;

ردکاهش صادرات نفت ایران به ژاپن

عصر بازار- یک مقام مسئول با رد کاهش شدید صادرات نفت ایران به ژاپن، اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون شرکت های ژاپنی بیش از سقف قراردادی نفت خریداری کرده اند.

ردکاهش صادرات نفت ایران به ژاپن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سیدمحسن قمصری  درباره ادعای برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر سقوط آزاد صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های ژاپنی، گفت: حجم صادرات نفت خام ایران از ابتدای سال جاری میلادی در مقایسه با سال 2015 نه تنها کاهش نداشته که حتی افزایش هم پیدا کرده است.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون شرکت‌های ژاپنی بیش از سقف قرارداد نسبت به واردات نفت خام از ایران اقدام کرده اند، تصریح کرد: در شرایط فعلی مشکلی برای صادرات و فروش نفت خام به پالایشگرهای ژاپنی وجود ندارد.

    این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت از ژاپن به عنوان یکی از بازارهای سنتی نفت خام ایران یاد کرد و خاطرنشان ساخت: در یک دوره به دلیل انجام تعمیرات پالایشگاه‌ها امکان کاهش فروش نفت به هر خریداری وجود دارد اما به طور متوسط از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون روند فروش نفت خام نسبت به سال گذشته روندی افزایشی داشته است.

    قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اخیرا  از تمدید یکساله تمامی قراردادهای فروش نفت ایران به ژاپن خبر داده و گفته است: صادرات نفت ایران به ژاپن بین 120 تا 130 هزار بشکه در روز است.

    هم اکنون حدود 32 درصد بازار نفت ژاپن در اختیار عربستان سعودی بوده و سهم کشورهای امارات 22.4 درصد، کویت 9.1 درصد، قطر 8.3 درصد، روسیه هشت درصد و مکزیک 2.73 درصد بوده این در حالی است که هم اکنون ایران از سهمی حدود 5 درصدی در این بازار برخوردار است.

    یکی از برنامه‌های کلان شرکت ملی نفت ایران در اختیار گرفتن سهمی حدود 10 درصدی و معادل 350 هزار بشکه نفت خام در روز بوده که در صورت تحقق این برنامه، ایران به سومین کشور بزرگ تامین کننده نفت خام ژاپنی‌ها تبدیل خواهد شد.

    مهمترین چالش‌ پیش روی به منظور افزایش صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های ژاپنی، کاهش ظرفیت پالایش نفت در این کشور آسیایی است. ظرفیت پالایش نفت ژاپن از حدود پنج میلیون و 500 هزار بشکه در روز در چند سال اخیر به روزانه حدود سه میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یافته که محدود شدن ظرفیت پالایش نفت، رقابت در بین کشورها به منظور گرفتن سهم بیشتر در این بازار استراتژیک نفتی را دو چندان کرده است.

    در همین حال شرکت نفت از هدف گذاری کسب سهمی 10 درصدی در بازار نفتی ژاپن در دوران پساتحریم خبر داده و تاکید می‌کند: پس از لغو تحریم‌ها حجم صادرات نفت خام ایران به ژاپن باید به350 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

    «شرکت جی ایکس اویل اند انرژی» ژاپن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران پیشتر از تمدید قرارداد سالانه خرید نفت از تهران برای سال 2016 میلادی خبر داده و اعلام کرده بود: حجم قرارداد این شرکت در سال 2015 میلادی برابر با 53 هزار بشکه نفت در روز است.

    از سوی دیگر، «هیساشی کوبایاشی» رئیس پالایشگاه نفت «کازمو» ژاپن هم با تاکید بر اینکه با لغو تحریم‌ها به دنبال افزایش واردات نفت خام از ایران هستیم، گفته است: البته شرایط اقتصادی عامل کلیدی برای ما به منظور افزایش صادرات نفت از ایران خواهد بود اما این احتمال وجود دارد که در سال‌جاری میلادی با رفع تحریم‌ها واردات نفت خود را از ایران افزایش دهیم.

    در کنار پالایشگاه‌های «کازمو»، «شرکت جی ایکس اویل اند انرژی»، «ایده میتسو» و «شواشل» از دیگر پالایشگاه‌های خریدار سنتی نفت خام ایران به شمار می روند که هم اکنون مراحل ادغام خود را پشت سر می‌گذارند.

    برچسب ها