عصر خودرو

ایران با ۲۰۰ بانک کوچک خارجی ارتباط برقرار کرده است

عصر بازار- فعالان بانکی در حاشیه خلیج فارس تایید کردند ایران با ۲۰۰ بانک کوچک خارجی ارتباط برقرار کرده است.

ایران با ۲۰۰ بانک کوچک خارجی ارتباط برقرار کرده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مقامات ایرانی و بانکداران خارجی می گویند، ایران به تدریج در حال برقراری روابط بانکی خود با بقیه جهان از طریق برقراری ارتباط با موسسات مالی کوچکتر است، هرچند که بانک های جهانی به دلیل ریسک های حقوقی همچنان از همکاری با ایران خودداری می ورزند.

    از زمان لغو تحریم های غرب علیه ایران، بانک های بزرگ جهان به دلیل نگرانی از تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا از برقراری ارتباط با بانک های ایرانی خودداری کرده اند. این مسئله سبب کند شدن تلاش های ایران برای بازسازی تجارت خارجی و جذب سرمایه خارجی شده است.

    اما به گفته مقامات و بانکداران، در هفته های اخیر تهران اقدام به ایجاد کانال های بانکی از طریق موسسات مالی کوچک کرده است که بسیاری از آنها ارتباط چندانی با سیستم مالی آمریکا ندارند و از این رو نگرانی حقوقی کمتری درباره تحریم شدن بابت تعامل با ایران دارند.

    بانک مرکزی ایران اعلام کرد: «دویست بانک بین المللی کوچک و متوسط شروع به ایجاد روابط متناظر با بانک های ایرانی کرده اند.»

    2 بانکدار تجاری خارجی در حاشیه خلیج فارس  که نخواستند نامشان فاش شود گفتند، رقم اعلام شده تقریبا با ارزیابی آنها از تعداد ارتباطات کنونی بانکی ایران همخوانی دارد.

    بانک های کوچکتر قادر نیستند به اندازه موسسه بانکی طراز اول جهان تامین مالی فراهم کنند، و ممکن است خدماتی با گستردگی کمتر پیشنهاد کنند. اما به نظر می رسد که فعالیت های آنها به احیای تدریجی تجارت بین ایران و اروپا کمک کند.

    جیووانی کاستلانتا، رئیس موسسه اعتبار صادراتی ساچه ایتالیا گفت، برخی بانک های کوچک اروپایی که روابط تجاری با آمریکا ندارند، شروع به معامله با ایران برای حمایت از مبادلات تجاری کرده اند.

    بانک مرکزی ایران گفته، بانک های ایرانی در حال گشایش حساب ها و اعتبارات اسنادی با بانک های خارجی و انجام «انتقالات ارزی و صدور دستورهای پرداخت برای ارزهای خارجی و واردات هستند.»

    بانک مرکزی اضافه کرده، ارتباطات اصلی بانکی ایران با موسساتی در آسیای و اروپا برقرار شده و تا حدی نیز با موسسات مالی در آمریکای شمالی و جنوبی و آفریقا برقرار گشته است.

    برچسب ها