عصر خودرو

سنگ‌آهن ایران ۴۶.۲۴ دلار شد;

بالاخره نسیم افزایش قیمت در بازار سنگ‌آهن ایران وزید

عصر بازار- متال بولتن در گزارش اخیر خود قیمت سنگ‌آهن ایران را با افزایش دو دلار و ۴۸ سنتی، ۴۶.۲۴ دلار اعلام کرد.

بالاخره نسیم افزایش قیمت در بازار سنگ‌آهن ایران وزید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، روند قیمت سنگ‌آهن ایران از دو ماه گذشته پس از یک دوره صعود، نزولی شده و در حال حاضر نیز پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها به دلیل افزایش عرضه در داخل و خارج چین پس از افزایش اندکی که این هفته به خود دیدند، باز هم با کاهش روبه‌رو باشد.

    بر اساس اعلام متال بولتن شاخص قیمت سنگ‌آهن‌ ریزدانه با عیار 60 درصد ایران برای تحویل در بندر کینگ‌دائو چین این هفته 46 دلار و 24 سنت است. اگرچه شاخص سنگ‌آهن ایران از هفته‌های گذشته دوری از کانال 60 دلاری را تجربه کرده بود اما روند این هفته قیمت سنگ‌آهن نشان می‌دهد سنگ‌آهن ایران افزایش دو دلار و 48 سنتی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرده است.

    تحلیلگران بازار جهانی پیش‌بینی می‌کنند به زودی معدنکاران سنگ‌آهن بزرگ دنیا 10 میلیون تن دیگر به ظرفیت عرضه بازار جهانی اضافه خواهند کرد و تولیدکنندگان کوچک نیز در این میان مشارکت اندکی داشته باشند. این در حالی است که معادن داخلی سنگ‌آهن چین، که بسیاری از آنها به دلیل سقوط چند ساله قیمت تعطیل شده‌اند، به تازگی برای نخستین بار در دو سال اخیر تولید خود را افزایش داده‌اند.

    از سویی قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی روز پنجشنبه چین با رشدی سه درصدی مواجه شده تا افت دو روز گذشته خود را جبران کند که گلدمن‌ساکس در این خصوص پیش‌بینی کرده این رشد قیمت سنگ‌آهن پایدار نیست و اعلب تولیدکنندگان بار دیگر با ضرر مواجه خواهند شد، اما این افزایش متوسط در تولید داخلی می‌تواند با سنگ‌آهن وارداتی رقابت کند و موجب فشار بیشتری روی قیمت‌ها در نیمه دوم سال 2016 شود.

    با این حال به نظر می‌رسد این جهش قیمت سنگ‌آهن ایران که پیرو عوامل جهانی بوده، مقطعی است، زیرا در حال حاضر چین تعیین کننده سرنوشت تمام بازارهای سنگ‌آهن و فولاد است و با توجه به اینکه چین در فصلی قرار دارد که به دلیل ضعف در فعالیت‌های ساخت‌وساز با کاهش تقاضای فولاد مواجه شده است، کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن در حالی جریان دارد که میزان عرضه این ماده اولیه در حال افزایش است.

    معدنکاران سنگ‌آهن ایران با توجه به اینکه پیش از صعود قیمت، روند نزولی قیمت این ماده معدنی را در سایه بازار جهانی تجربه کرده بودند، اخیرا هر کاهش یا افزایش قیمت سنگ‌آهن را ادامه‌دار نمی‌بینند و معتقدند این نوسانات مقطعی است. تا جایی که اگر بستر داخلی تولید را برای سرمایه‌گذاری مساعد نبینند متحمل ریسک معدنکاری سنگ‌آهن نمی‌شوند.

    برچسب ها