عصر خودرو

متن کامل شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری

عصر بازار- جمهوری اسلامی ایران علیه دولت آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) شکایت کرد که در آن تأکید شده است آمریکا تضمین کند اقدامات اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی مغایر با تعهداتش طبق معاهده مودت انجام ندهد.

متن کامل شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، جمهوری اسلامی ایران روز گذشته ــ چهارشنبه ــ درباره اختلاف مربوط به تخلفات دولت آمریکا نسبت به معاهده مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان ایران و آمریکا که در روز 15 آگوست 1955 (23 مرداد 1344) از سوی دو طرف امضا و در 16 ژوئن 1957 (26 خرداد 1336) لازم الاجرا شده است، دادخواستی را در دفتر دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت کرد.

    جمهوری اسلامی ایران در این دادخواست آورده است: ایالات متحده با این موضع که ایران حامی تروریسم است (موضعی که ایران آن را قویاً رد می‌کند) شماری اقدامات اجرایی و قانون‌گذاری اتخاذ کرده است که اثر عملی آنها تأثیر بر منافع و دارایی‌های ایران و مؤسسات ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران خلاف معاهده مودت و از طریق اجرای رسیدگی‌های قضایی علیه ایران است.

    در بخشی از این دادخواست بیان شده است: بر اثر این اقدامات آمریکا شمار قابل توجهی از دعاوی علیه ایران و مؤسسات ایرانی به حکم نهایی منجر شده یا اینکه در مرحله رسیدگی هستند، همچنین، دادگاه‌های آمریکا مکرراً تلاش‌های بانک مرکزی را برای استناد به مصونیت‌هایی که اموال بانک مرکزی طبق معاهده مودت از آن برخوردار هستند، رد کرده‌ است، در نتیجه، اموال متعلق به ایران یا مؤسسات ایرانی ضبط شده یا در خطر ضبط و مصادره هستند.

    در بخش دیگری از این دادخواست بیان شده است که بر اثر احکام دادگاه‌های آمریکایی، 56 میلیارد دلار حکم علیه ایران به‌ادعای مشارکت در اقدامات تروریستی خارج از خاک آمریکا صادر شده است.

    بنابراین، ایران از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد تا با رسیدگی به این دادخواست اعلام کند که:

    الف) دیوان طبق معاهده مودت برای رسیدگی به این دادخواست واجد صلاحیت است.

    ب) آمریکا با اقداماتش از جمله 1 ــ عدم شناسایی شخصیت مستقل مؤسسات ایرانی از جمله بانک مرکزی 2 ــ رفتار ناعادلانه و تبعیض‌آمیز با این مؤسسات و اموال و حقوق آنها 3 ــ قصور در تأمین حمایت و امنیت این مؤسسات 4 ــ مصادره اموال این مؤسسات 5 ــ قصور در تدارک آزادی توسل به دادگاههای آمریکا و نادیده گرفتن مصونیت دولت ایران و بانک مرکزی 6 ــ قصور در احترام به حقوق این مؤسسات 7 ــ اعمال محدودیت‌ها نسبت به این مؤسسات درباره انتقال اموال از و به آمریکا 8 ــ مداخله در آزادی تجارت؛ مواد مختلف معاهده مودت از جمله مواد 3(1)، 3(2)، 4 (1)، 4 (2)، 5 (1)، 7 (2)، 8(1) را نقض کرده است.

    ج) آمریکا تضمین کند که اقدامات اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی که مغایر با تعهداتش طبق معاهده مودت است، انجام نخواهد داد.

    د) ایران و مؤسسات دولتی ایرانی برخوردار از مصونیت‌های قضایی و اجرایی نزد دادگاه‌های آمریکایی هستند.

    ه) ایالات متحده باید جایگاه حقوقی (ازجمله شخصیت حقوقی مستقل) شرکت‌های ایرانی از جمله شرکت‌های دولتی نظیر بانک مرکزی را به رسمیت بشناسند و نباید اقداماتی علیه حقوق و اموال آنها به اجرا گذارد.

    و) ایالات متحده متعهد به ارائه جبران کامل خسارات ایران ناشی از نقض تعهدات بین‌المللی است. ایران حق خود را برای ارزیابی این خسارت محفوظ می‌دارد که ممکن است در مرحله بعدی دعوا آنها را ارائه کند.

    د) هرگونه جبرانی که دیوان خود مقتضی می‌داند.

    بر اساس این گزارش، با طرح دادخواست ایران در دادگاه لاهه، پیگیری مصادره اموال بانک مرکزی وارد مرحله جدیدی شده است.

    برچسب ها