عصر خودرو

نخستین محموله گاز ایران مرداد تحویل اندونزی می شود

عصر بازار- اندونزی نخستین محموله ۴۴ هزار تنی گاز مایع از ایران را ماه اوت (مرداد ماه) از کشورمان تحویل می گیرد.

نخستین محموله گاز ایران مرداد تحویل اندونزی می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، تارنمای 'پلاتس' روز پنجشنبه به نقل از یک منبع مطلع نوشت پس از امضای اخیر قرارداد یکساله و قابل تمدید بین شرکت دولتی نفت اندونزی (پرتامینا) و شرکت ملی نفت ایران، اندونزی قرار است نخستین محموله 44 هزار تنی گاز مایع را در ماه اوت (مرداد ماه) از ایران تحویل تحویل بگیرد.

    این منبع گفت: 'پرتامینا' به طور معمول به دنبال واردات محموله های مخلوط گازی پروپان و بوتان است و در این قرارداد، میزان مخلوط گاز براساس فاکتورهای زمان و دسترسی پذیری بر عهده شرکت ملی نفت ایران است. بنابراین محموله می تواند شامل 33 هزار تن پروپان و 11 هزار تن بوتان و یا بالعکس باشد.
    بنابر اظهارات این منبع، اندونزی برای قراردادهای بین دولتی خرید گاز مایع برای تحویل روی عرشه به دنبال تخفیف 15 تا 20 دلاری در هر تن نسبت به قیمت شرکت آرامکوی عربستان بود.
    این منبع اضافه کرد: ما منتظریم ایران این محموله ها را به 'پرتامینا' تحویل دهد، تمام مسایل تجاری انجام شده است و انتظار می رود نخستین محموله در ماه اوت (مرداد) ارسال شود.
    به گفته این منبع 'پلاتس'، پرتامینا نیاز به قراردادهای جدید خرید گاز مایع دارد، زیرا قراردادهای فعلی کفاف تقاضای در حال رشد سوخت این کشور را نمی دهد.
    همچنین قرارداد 10 ساله 'پرتامینا' با شرکت بین المللی 'پترو دک' سال 2018 به پایان خواهد رسید. حجم قرارداد اندونزی در سال جاری میلادی مانند سال قبل با این شرکت یک میلیون و 200 هزار تن بود.
    این منبع گفت که 'پرتامینا' سال آینده پیش از اتمام قراردادش با 'پترو دک' قصد دارد مناقصه ای با حضور شرکت های مختلف برگزار کند و احتمال دارد مدت قراردادهای آینده بین یک تا سه سال باشد. این تصمیم با در نظر گرفتن تعداد بیشتر عرضه کنندگان و پایین تر آمدن قیمت ها در سال گذشته اتخاذ شده است.
    وی گفت به احتمال زیاد قراردادهای بلندمدت منحصر به قراردادهای بین دولتی می شوند.
    یک مقام رسمی پرتامینا نیز گفت این شرکت امسال قراردادهایی با سه شرکت بازرگانی آسیایی شامل 'ایتوچو ' و ' تویوتا سوشو' ژاپن برای واردات سالانه یک میلیون و 580 هزار تن یا سه محموله در ماه دارد که هر کدام شامل 11 هزار تن پروپان و 33 هزار تن بوتان است.
    این شرکت همچنین برای جبران کمبودها، مناقصه های ماهیانه ای بخصوص در طول ماه رمضان و مراسم عید فطر برگزار می کند.
    همچنین 'پرتامینا' اخیرا از طریق مناقصه اقدام به خرید محموله 44 هزار تنی گاز مایع از یک شرکت بازرگانی ژاپنی برای تحویل روی عرشه در ماه ژوئیه کرده است.
    این محموله از مبدا استرالیا در 19بارگیری با تخفیفی معادل 7.5 دلار در تن نسبت به شرکت آرامکوی عربستان سعودی تحویل داده خواهد شد.
    قبل از این هم شرکت دولتی نفت اندونزی، اقدام به خرید محموله ای مشابه برای تحویل در ماه مه از یک شرکت اروپایی با تخفیفی مختصر نسبت به شرکت نفت عربستان سعودی کرده بود.
    این منبع گفت که بازار اندونزی برای گاز آمریکا نیز باز است. بخصوص با در نظر گرفتن افتتاح کانال جدید پاناما در اواخر این ماه که زمان رسیدن محموله ها در اقیانوس آرام را کاهش می دهد.
    پرتامینا مشتاق است با تولیدکنندگانی که می توانند محموله های مخلوط گازی به جای محموله های صرفا پروپان تحویل دهند، مذاکره کند.
    کشتی حمل گاز مایع شرکت ژاپنی 'آستوموس انرژی' به نام 'لیکاست پیس' نخستین کشتی تجاری خواهد بود که روز 27 ژوئن (7 تیر) با عبور از کانال جدید پاناما، محموله ای را از آمریکا به بندر توکیو حمل خواهد کرد.
    بنابر گفته یکی از مسئولین پرتامینا، سال گذشته مصرف گاز مایع در اندونزی به 6.49 میلیون تن رسید که 64.3 درصد آن از طریق واردات تامین شد. تحت یک برنامه سراسری ملی برای جایگزینی گاز مایع با نفت سفید و دیگر سوخت ها، روند متوسط افزایش مصرف بین سال های 2011 تا 2015 میلادی 11 درصد بوده است.
    پیش بینی می شود رشد تقاضای سالیانه برای گاز مایع در اندونزی بین سال های 2016 تا 2019 حدود 5.7 درصد باشد.
    انتظار می رود تقاضای امسال نیز به 7.45 میلیون تن و سال آینده میلادی به 8.22 میلیون تن و در سال های 2018 و 2019 به ترتیب به و 9.3 میلیون تن برسد که با این حساب اندونزی به چهارمین وارد کننده بزرگ گاز مایع بعد از چین، ژاپن و هند تبدیل خواهد شد.
    پیش بینی میزان واردات امسال 4.73 میلیون تن، سال آینده 5.83 میلیون تن و برای سال های 2018 و 2019 به ترتیب 6.63 و 7.24 میلیون تن خواهد بود.

    برچسب ها