عصر خودرو

بعد از افت ۲روزه، قیمت فولاد و سنگ‌آهن جهانی افزایش یافت

عصر بازار- قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی روز پنجشنبه چین با رشدی سه درصدی مواجه شد تا افت دو روز گذشته خود را جبران کند. با این حال به نظر می‌رسد قیمت‌ها به دلیل افزایش عرضه در داخل و خارج چین بسیار آسیب پذیر باشند.

بعد از افت ۲روزه، قیمت فولاد و سنگ‌آهن جهانی افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس انتظار دارد در سه‌ماهه سوم سال جاری معدنکاران سنگ‌آهن بزرگ دنیا 10 میلیون تن دیگر به ظرفیت عرضه بازار جهانی اضافه کنند و تولیدکنندگان کوچک نیز در این میان مشارکت اندکی داشته باشند.

    اما معادن داخلی سنگ‌آهن چین، که بسیاری از آنها به دلیل سقوط چند ساله قیمت تعطیل شده بودند، در ماه می برای نخستین بار در دو سال اخیر تولید خود را افزایش داد.

    گلدمن اعلام کرد، ما فکر نمی‌کنیم این رشد پایدار باشد و اکثر تولیدکنندگان بار دیگر با ضرر مواجه خواهند شد، اما این افزایش متوسط در تولید داخلی می‌تواند با سنگ‌آهن وارداتی رقابت کند و موجب فشار بیشتری روی قیمت‌ها در نیمه دوم سال 2016 شود. قیمت هر تن سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان با رشدی 2.9 درصدی به 369 یوآن ( 56دلار) رسید.

    چین در فصلی قرار دارد که به دلیل ضعف در فعالیت‌های ساخت‌وساز با کاهش تقاضای فولاد مواجه شده است. این موضوع باعث کاهش درخواست سنگ‌آهن شده در حالی که میزان عرضه این ماده اولیه در حال افزایش است.

    محدودیت‌های تولید در تانگشان، بزرگترین شهر فولادسازی چین به منظور بهبود کیفیت هوا در حین برگزاری کنفرانس بین‌المللی در این هفته موجب شده بود تا قیمت میل‌گرد در روز دوشنبه بالاترین سطح پنج هفته اخیر برسد. با وجود این، گلدمن پیش‌بینی کرده که افت تولید در تانگشان می‌تواند موجب کاهش 1.3 میلیون تنی عرضه فولاد داخلی شود.

    بر اساس این گزارش هر تن میل‌گرد در بورس آتی شانگهای با رشدی 1 درصدی 2095 یوآن معامله شد.

    معامله‌گران اعلام کردند درخواست محموله‌های سنگ‌آهن در این هفته کم شده است. بر اساس آمار TSI، هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین در روز چهارشنبه با افتی 1.2 درصدی به 50 دلار و 20 سنت رسید که پایین‌ترین سطح از سوم ژوئن بوده است.

    در حالی که شاخص قیمت سنگ‌آهن یک سطح حمایتی در نزدیکی 50 دلار پیدا کرده است دانیل هاینز تحلیلگر کالای ANZ‌ معتقد است اگر بازار مسکن چین ضعیف شود، این سطح می‌تواند شکسته شود.

    برچسب ها