عصر خودرو

گزارش تحلیلی معاملات محصولات پلیمری؛

افزایش ۵۳ درصدی تقاضا محصولات پلیمری

عصر بازار- در این هفته ۷۱ هزار و ۳۸۲ تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالای ایران عرضه شد که برای خرید آن ۱۱۴ هزار و ۲۲۱ تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت ۴۷ هزار و ۳۶۲ تن به ارزش ۵/۱.۶۲۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. به این ترتیب مقدار عرضه در حدود ۷/۷ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داشت که مقدار تقاضا، حجم معامله و ارزش معاملات به ترتیب ۲/۵۳، ۹/۹ و ۲/۹ درصد افزایش از خود نشان دادند.

افزایش ۵۳ درصدی تقاضا محصولات پلیمری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، هرچند حجم و ارزش معامله نسبت به هفته گذشته روند افزایشی داشت، اما در مقایسه با هفته های قبل مقادیر کمتری را نشان می دهند که به طور مثال نسبت به هفته دوم خرداد ماه به ترتیب 8/7 و 3/9 درصد کاهش داشتند.

    در این هفته در حالی 26 محموله عرضه شده با رقابت مواجه شدند که در هفته قبل تنها 24 محموله با رقابت خریداری شده بودند.

    در هفته پایانی خرداد ماه 19 تولید کننده توانستند محصولات پلیمری خود را در بورس کالای ایران به فروش رساند که شرکت پتروشیمی بندرامام، تندگویان و امیرکبیر بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

    معاملات این هفته تحت تاثیر چند عامل مهم بودند. اول آنکه در این هفته قیمت های پایه جدید در روز یکشنبه 23 خرداد ماه از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی ارایه شد که به طور کلی بسیاری از محصولات پلیمری، کاهش قیمت های پایه داشتند. این در حالی است که محصولات پلی پروپیلن گرید نساجی، پلی پروپیلن گرید شیمیایی، انواع PVC به ترتیب 4/4، 6/3 و 1/3 درصد، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. در ضمن پلی استایرن مقاوم 7240 تنها 2/0 کاهش قیمت پایه را تجربه کرد. البته پلی استایرن معمولی 1540 تنها محصولی بود که توانست 93 ریال افزایش قیمت پایه داشته باشد که به این ترتیب 2/0 درصد رشد قیمتی را تجربه کرد.

    دومین عامل مهم را باید خبرها و شایعات پیرامون محصولات پلی وینیل کلراید دانست. شنیده ها حاکی از آن است که پتروشیمی اروند هنوز هم درگیر تعویض کمپرسور بوده و پتروشیمی بندرامام نیز با مشکلات زیست محیطی سیستم خط آلکالی مواجه است. که این امر امکان دارد منجر به توقف خط تولید شود. از طرف دیگر پتروشیمی غدیر تمایل زیادی به صادرات محصولات خود داشته و پتروشیمی آبادان نیز دچار مشکلات عدیده تولید پلی وینیل کلراید است.

    آخرین عامل نیز تداوم حضور پررنگ شرکت های معاف از مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد، در بورس کالای ایران و مساعدت برخی از مجتمع های پتروشیمی در عدم واریز مالیات بر ارزش افزوده از سوی ایشان است. متاسفانه برخی از این شرکتها محصولات خریداری شده را در بازار آزاد به فروش رسانده که این امر منجر به نابسامانی قیمتی شده است. انجام نظارتهای دقیق تر بر تخلیه مواد اولیه و تولید محصولات در مناطق آزاد از جمله راهکارهای اساسی جهت مقابله با دامپینگ قیمتی و استفاده از رانت به وجود آمده از سوی دلالان است.

    در ادامه برخی از زیر گروه های معاملاتی مربوطه مورد بررسی قرار داده شده است:

    1-گروه محصولات پلی وینیل کلراید (PVC)

    با توجه به اخبار مشروح در قسمت قبل در چند هفته اخیر ، محصول پلی وینیل کلراید(به خصوص گرید S65) به یکی از جذاب ترین محصولات تبدیل شده است.

    در این هفته 9.934 تن انواع محصول پلی وینیل کلراید در بورس کالا عرضه شد و در نهایت 8.922 تن از آنها دادوستد گردید. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است مقدار عرضه و حجم معاملات به ترتیب 41/5 و 94/10 درصد نسبت به هفته گذشته کاهش یافتند.

    در این هفته قیمت پایه این دسته از محصولات پلیمری یکی از بیشترین کاهش قیمت ها را تجربه کرد که این امر در افزایش رقابت خریداران موثر بود. آنگونه که شواهد نشان میدهند برای خرید محصول S65 شرکت های پتروشیمی بندر امام، شرکت پتروشیمی غدیر و شرکت پتروشیمی اروند به ترتیب بیش از1/28، 3/32 و 32 درصد رقابت به ثبت رسید و تماماً مورد معامله قرار گرفتند. این در حالی ست که برای گرید S57 و S70 پتروشیمی آبادان به ترتیب 3/7 و 7 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه صورت گرفت. شایان ذکر است برای خرید 1012 تن محصول E6834 عرضه شده پتروشیمی اروند تقاضایی به ثبت نرسید.

    2-محصول پلی پروپیلن نساجی

    در این هفته 14 هزار و 359 تن انواع محصول پلی پروپیلن نساجی عرضه شد که 8 هزار و 190 تن آن دادوستد گردید. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است عرضه، تقاضا و حجم معاملات به ترتیب 3/73، 3/598 و 548 درصد با افزایش همراه شد.

    خریداران در این هفته برای خرید محصول Z30S پتروشیمی مارون 9/1 درصد رقابت به ثبت رساندند. همانطور که در جدول نیز مشاهده می کنید در این هفته اکثر شرکت های پتروشیمی مقدار عرضه خود را افزایش داده اند و تنها شرکت پتروشیمی مارون و نوید زرشیمی از این امر مستثنی بودند.

    3-محصول پلی اتیلن سبک خطی

    در این هفته 5 هزار و 724 تن انواع محصولات پلی اتیلن سبک خطی در بورس کالای ایران عرضه شد که برای خرید آن 5 هزار و 750 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت 5 هزار و 28 تن از آن معامله گردید. در این هفته علیرغم اینکه مقدار عرضه این محصول با کاهش 27/28 درصدی نسبت به هفته گذشته همراه شد، تقاضا و حجم معاملات به ترتیب 119 و 150 درصد افزایش یافت. در جدول زیر عرضه، تقاضا و حجم معاملات برای پتروشیمی های تولیدکننده این محصول آورده شده است؛

    4-پلی اتیلن ترفتالات بطری

    در هفته پایانی خرداد ماه سال جاری 3520 تن انواع پلی اتیلن ترفتالات بطری عرضه شد که برای خرید آن 38.720 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت تمام محموله های عرضه شده با سقف قیمت و به صورت تسهیم به نسبت خریداری شدند. همانگونه که در گزارش قبلی نیز پیش بینی شده بود به دلیل تقارن با اوج فصل مصرف، تقاضا برای خرید محموله های عرضه شده بالاتر رفته که کاهش مقدار عرضه ها نیز بر شدت افزایش تقاضا افزوده به طوریکه مقدار تقاضا نسبت به هفته گذشته 8/3 برابر شده است.

    با این توضیحات به نظر می رسد در هفته آینده نیز این محصولات از جمله محصولات پرطرفدار بورس باشد که تنها تداوم و افزایش عرضه ها میتواند به کاهش تقاضا منجر شود. هرچند که پیشبینی میشود در چند هفته اخیر این محصولات با سقف قیمتی خریداری و دادوستد شوند.

    5-پلی استایرن مقاوم 7240

    در این هفته 700 تن پلی استایرن مقاوم 7240 تبریز عرضه شد که برای خرید آن تا 15 درصد رقابت به ثبت رسید به طوریکه بیشترین قیمت پیشنهادی برای خرید آن 49 هزار و 309ریال بود و به این ترتیب تماما دادوستد شد. به نظر میرسد رسیدن به اوج مصرف این محصول (باتوجه به ایام ماه مبارک رمضان و استفاده از این محصول در ظروف یکبار مصرف) موجب گردید این محصول هنوز هم از جمله محصولات پرطرفدار بورس باشد.

    6-پلی استایرن معمولی 1540

    در این هفته مانند هفته گذشته 600 تن از این محصول عرضه شد که برای خریداران تقاضای 1100 تنی برای خرید داشتند که در نهایت تا 3 درصد رقابت (مانند هفته گذشته) برای آن به ثبت رسید و تماماً دادوستد شد.

    این محصول نیز مانند محصول 7240 در فصل مصرف قرار داشته و به این ترتیب برای خرید آن در چندین هفته گذشته رقابت های مناسبی به ثبت رسیده که رفته رفته مقدار این رقابت ها کم شده به طوریکه به نظر می رسد این محصول به یک سطح قیمتی با ثباتی در کوتاه مدت رسیده است.

    7-پلی اتیلن سنگین اکستروژن

    در این هفته 3000 تن از این محصول توسط شرکت های پتروشیمی شازند و امیرکبیر عرضه شد که برای خرید آن 502 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت تماما دادوستد شد. این در حالی است که محصول پتروشیمی امیرکبیر با 5/2 درصد کاهش قیمت پایه مواجه شده بود با استقبال خریداران مواجه شد به طوریکه 4 درصد رقابت برای خرید آن به ثبت رسید. این درحالی است که بیشترین قیمت به ثبت رسیده برای آن تقریبا برابر با قیمت هفته گذشته بود و از این بابت تفاوت چندانی نداشت. البته محموله عرضه شده شرکت پتروشیمی شازند تماماً و به قیمت پایه دادوستد گردید.

    به نظر می رسد با توجه به امکان عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای کدهای معاف از سوی شرکت پتروشیمی امیرکبیر، محصولات عرضه شده این شرکت بیشتر مورد توجه خریداران معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باشد. در خاتمه به نظر میرسد در هفته آینده با توجه به ثبات قیمت های پایه و نیز تداوم وجود عوامل رکود، شاهد کاهش اندک حجم و ارزش معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران باشیم. در ضمن تداوم وضعیت کنونی(با اندکی کاهش) در معاملات محصولات پرطرفدار دور از ذهن نیست.

     

    * امیر حسین محمدی، مدیر واحد معاملات کالا و انرژی شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین

    برچسب ها