عصر خودرو

رئیس کل بانک مرکزی:

تورم ماه آینده تک رقمی می شود

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت که در یک ماه آینده تورم تک رقمی می شود که عامل اصلی آن رعایت انضباط و اجتناب از اقدامات غیرمنطقی است.

تورم ماه آینده تک رقمی می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عصر چهارشنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، گفت: در سال 95 به دلیل شرایط خاص و بعد از دستاورد بزرگ برجام این توفیق حاصل شد.

    وی خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم است برجام دستاورد بزرگی است و از همه ظرفیت های ان استفاده نشده و باید ادامه پیدا کند و ما باید طرف مقابل را موظف به انجام تعهدات کنیم.
    وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این خصوص، گفت: اکنون هزینه مبادلات بسیار پایین آمده و به تدریج شبکه کارگزاری نظام بانکی بین المللی در حال گسترش است و طرف مقابل نیز در این بخش تحرکات مثبتی دارد که امید است بعد از برجام این فاصله زیاد در مبادلات بانکی کمتر شود.
    رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: 417 میلیارد تومان حجم تسهیلات در نظام بانکی است که باید درست استفاده شود. ما محدودیت برای تامین 16 هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای
    واحدهای صنعتی را نداریم و حل مشکلات تولید و اقتصاد به هر میزان که اعتبار نیاز باشد، می توانیم تامین کنیم.
    سیف تصریح کرد: واقعیتی وجود دارد و آن اینکه مشکلات نظام بانکی از مشکلات ساختاری ناشی از مسائل انباشته شده چند دهه گذشته به وجود آمده است. 45 تا 50 درصد از دارایی های نظام بانکی در انجماد است و ما داریم از 50 درصد استفاده می کنیم و هزینه بخش غیرقابل استفاده به بخش مورد استفاده تحمیل می شود.
    رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نظام بانکی همه منابع تجهیز شده در نظام بانکی را دارد سود را به سپرده گذار می دهد، این فضا ایجاد شده که ما با نگاه کارشناسی این منابع بلااستفاده مردم را جمع آوری کرده و با آنها کارهای بزرگ برای رشد اقتصادی، توسعه و اشتغال انجام دهیم.
    وی افزود: برخی مواقع ممکن است حجم سپرده بتواند یک پروژه بزرگ را راه اندازی کند، بانک می تواند این نقش را ایفا کند، اما در مقابل 800 هزار میلیارد تومان کل سپرده های سال گذشته بوده و 417 میلیارد تومان حجم تسهیلات ارائه شده بوده است.
    سیف همچنین گفت: وقتی بحث حساسیت سال 95 و ضرورت اتخاذ تصمیمات اثربخش صورت گرفت، تحلیل شد که چه تعداد واحد کوچک و متوسط داریم. نقش جدی بنگاه های کوچک و متوسط که می تواند اشتغال پایدار و دائمی ایجاد کند، در دولت مطرح شد و پیش بینی شده 7500 تا 10 هزار از این واحدها وجود دارد که 16 هزار میلیارد تسهیلات نیاز دارد و نظام بانکی اگر اقدام کند، می تواند تحویل بزرگی ایجاد کند.
    سیف خاطرنشان کرد: این رقم بزرگی برای بانک ها نیست، اما شرطش این است که این ایده خوب را دچار بلایای مختلف نکنیم و بی نظمی منجر به این نشود که واحدهای مستحق بی نصیب بمانند.
    وی تصریح کرد: رمز خروج از رکود تخصیص بهینه منابع است هم منابع مالی و هم نیروی انسانی و وقت، که اگر درست باشد به سرعت از رکود بیرون می آییم، اما مدام تجربیات غلط گذشته را تکرار می کنیم در حالی که باید در نگاه و برنامه تحول ایجاد کنیم.
    وی خاطرنشان کرد: کارگروه رفع موانع تولید وظیفه ندارد که یک بانک را مجاب به پرداخت تسهیلات بی مورد کند و مستحق واقعی در این بخش بی بهره بماند. اگر عزم جدی وجود داشته باشد وقتی خود بانک در این کارگروه است، اگر طرحی واقعا مشکلی دارد هیچ دلیل ندارد که بانک کمک کند.
    رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر این کارگروه با این منطق موارد را بررسی کرده و به جمع بندی برسد، بهترین استفاده و کمک از این جلسات بیرون می آید.
    وی خاطرنشان کرد: سال 93 سه درصد رشد اقتصادی داشتیم، سال های قبل منفی بود و در این شرایط رکود در سال 93 رشد اقتصادی داشتیم، روند رو افزایش رشد اقتصادی با آن ظرفیت می توانست رشد پیدا کند که با افت شدید قیمت نفت مواجه شدیم و نفت از 120 دلار به زیر 40 دلار رسید، اما این امر در اقتصاد ایران شوک ایجاد نکرد زیرا در این بخش منطقی اقدام شد.
    سیف همچنین افزود: باید توجه کنیم واحدهای کوچک و متوسط وظیفه اصلی نظام بانکی است که کاملا جدی است و اولویت اول ما این واحدها است.
    وی با تاکید بر اینکه سرمایه در گردش و اشتغال در کشور بسیار جدی است، گفت: امسال بحث اقتصاد مقاومتی را داریم، نظام بانکی مهمترین مسئولیت را در این خصوص دارد که تامین مالی صنایع کوچک و متوسط و سرمایه در گردش اعلام شده است.
    سیف به حرکت در آمدن چرخ واحد تولیدی را نیازمند توجیه منطقی دانست و اظهار داشت: گردش مالی و عرضه و تقاضا باید قابل توجیه باشد و اگر تولیدی صورت گیرد که بازار ندارد مناسب برای سرمایه گذاری دوباره در این بخش نیست، بنابراین چرخ تولید باید قابلیت استمرار داشته باشد.
    رئیس کل بانک مرکزی گفت: در صنعت دوره حیات وجود دارد که درشروع آن جاذبه و شکوفایی وجود دارد، ولی روزی حیات آن تمام می شود، وقتی تمام شد دو راه دارد یا باید تحلیل برود و یا در همان لحظات به روز و دگرگون شود.
    وی تاکید کر: اگر واحدهای کوچک و متوسطی در استان وجود دارد که دچار مشکل هستند و یا قصد ایجاد دارند، بدون سقف به آنها کمک می شود و برای رفع موانع تولید سقف در نظر گرفته شده مد نظر نیست و قابلیت افزایش دارد.

    برچسب ها