عصر خودرو

نفت ۶۰ دلاری می‌شود;

تحلیل نرسی قربان از نوسانات اخیر قیمت نفت

عصر بازار- یک کارشناس ارشد انرژی قیمت نفت را تا آخر سال ۲۰۱۶ میلادی در محدوده ۶۰ دلار پیش‌بینی کرد و گفت: در حال حاضر با کاهش قیمت نفت میزان تقاضا افزایش پیدا کرده در حالی که عرضه نفت پیرو مسائل جهانی که گفته شد پایین آمده است.

تحلیل نرسی قربان از نوسانات اخیر قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، نرسی قربان درباره عوامل تاثیرگذار بر بازار نفت اظهار کرد: اثر سیاست جدید عربستان در بازار نفت و کاهش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در چین بر قیمت نفت کوتاه‌مدت و مقطعی خواهد بود، زیرا این عربستان است که قصد دارد نفت خود را زیر قیمت بفروشد و این رویکرد در بازار نفت نمی‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

    او با بیان اینکه در حال حاضر شیب ملایم افزایش قیمت نفت جریان دارد، گفت: قیمت نفت در بازار جهانی از یک سو تابع پارامترهای اقتصادی است و از سویی تحت الشعاع مسائل سیاسی کشورهاست. اما الان وضعیت عرضه و تقاضا این دو پارامتر مهم اقتصادی است که در بازار سرنوشت‌ساز قیمت نفت شده است.

    این کارشناس ارشد انرژی افزود: در حال حاضر عرضه نفت در دنیا از یک سو به دلیل آتش‌سوزی مهیبی که اخیرا در منطقه نفتی کانادا رخ داده، کاهش پیدا کرده و از سویی دیگر در برخی کشورها مانند عراق، لیبی و نیجریه به دلیل وجود آشفتگی‌های سیاسی از میزان تولید نفت‌شان کاسته شده است.

    او تصریح کرد: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بازار نفت کاهش عرضه بوده که همین موضوع در افزایش قیمت در بازار جهانی نیز اثر خود را گذاشته است. در این دوره شرکت‌های نفتی ممکن است میزان تولید نفت‌های‌ پرهزینه را کاهش دهند و این یک رفتار طبیعی در عرصه نفت است اما الان می‌بینیم که با کاهش قیمت نفت میزان تقاضا افزایش پیدا کرده در حالی که عرضه نفت پیرو مسائل جهانی که گفته شد، پایین آمده است.

    قربان با بیان اینکه انتظار می‌رود این وضعیت تا پایان سال 2016 ادامه پیدا کند، پیش‌بینی کرد: اگر تولید نفت عراق افزایش پیدا کرده و بازار این کشور بهبود پیدا کند، از طرفی اوضاع ناآرام لیبی و نیجریه سامان گیرد و میزان تولید نفت بالا رود، عرضه نفت طبیعتا بهبود پیدا می‌کند و بازار نفت با تصویر جدیدی از عرضه و تقاضا روبه‌رو خواهد بود.

    این کارشناس ارشد انرژی افزود: بازار نفت ایران هم در حال ترمیم است و به نظر می‌رسد ایران خلاهای بازار نفت خود را که در سال‌های تحریم داشت، الان جبران می‌کند و حضورش در بازار نفت همانند سال‌های قبل از تحریم‌ها شده است. با روند کنونی پیش‌بینی می‌کنم قیمت نفت تا آخر سال 2016 به 50 یا 60 دلار برسد. اما زمان آن مشخص نیست. چه بسا در این مقطع تولید نفت‌ پرهزینه دوباره در برخی کشورها از سر گرفته شود و میزان عرضه باری دیگر افزایش یابد.

    قربان تاکید کرد: البته این فقط بر پایه حدس و گمان است. اما ممکن است اتفاقات مختلفی هم در این مدت رخ دهد و مسیر تمام این پیش‌بینی‌ها را عوض کند و قیمت نفت را بالاتر از این محدوده برساند. ضمن اینکه عوامل مختلفی در جهان هم اکنون بازار نفت را تحت الشعاع قرار داده است.

    او در پایان درباره تاثیر انتخاب دبیر کلی اوپک بر بازار نفت افزود: مسائل سازمانی اوپک تاثیری بر قیمت نفت ندارد مگر اینکه در اوپک بر سر افزایش سقف تولید نفت در تمام کشورها اجماع شود که فعلا خبری از این موضوع نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها