عصر خودرو

بیم از تضعیف قدرت چانه‌زنی بورسی‌ها با دولت ;

ارزیابی تغییرات جدید در تیم شورای عالی بورس

عصر بازار- چهار عضو جدید شورای عالی بورس مشخص و به هیات دولت معرفی شدند تا بعد از تصویب در هیات دولت، عملا وارد ترکیب شورای عالی بورس شوند. اما با این تغییر قرار است چه اتفاق‌هایی رخ دهد؟

ارزیابی تغییرات جدید در تیم شورای عالی بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، رئیس سازمان بورس از انتخاب چهار عضو جدید و معرفی به هیات دولت در جلسه اخیر شورای عالی بورس خبر داده است. در این جلسه که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شده است، چهار عضو جدید شورای عالی بورس مشخص و به هیات دولت معرفی شدند تا بعد از تصویب در هیات دولت، عملا وارد ترکیب شورای عالی بورس شوند.

    براین اساس محمد فطانت  گفته است که در جریان تغییر چهار عضو شورای عالی بورس که به دلیل اتمام دوره فعالیت شان رخ داد، محمدرضا پورابراهیمی، غلامرضا زال‌پور و محمدرضا مقدسی و مرجان فقیه نصیری از ترکیب شورا خداحافظی کرده‌اند و چهار عضو جدیدی که به هیات دولت معرفی شده‌اند بعد از نهایی شدن، جانشین این چهار عضو خواهند شد.

    اما یک سایت دیگر بورسی اعلام کرده است که غلامرضا سلیمانی‌امیری، مدیرعامل کنونی سرمایه‌گذاری غدیر؛ رسول سعدی، رئیس هیات مدیره فرابورس ایران؛ محمد طالبی، مدیر عامل سابق بانک کشاورزی و قاسم محسنی، معاون سابق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و عضو فعلی هیات مدیره سازمان به عنوان اعضای جدید شورای عالی بورس انتخاب شده‌اند.

    مصطفی مهمانداری‌حقیقی، عضو شورای عالی بورس نوشته است که روز گذشته جلسه شورای عالی بورس برگزار شد و وزیر اقتصاد ضمن تشکر از عملکرد چهار عضوی که ماموریت 10 ساله آنها در این نهاد عالی پایان یافته از معرفی چهار حقیقی به هیات وزیران جهت حضور در شورای بورس خبر داد.

    در این شرایط که بازارسرمایه با رکود مواجه است و زیان سرمایه‌گذاران از ابتدای سال به حدود هشت درصد رسیده است، تغییرات جدید در ترکیب اعضای شورای عالی بورس و انتخاب افرادی که برخی‌ها از آنها از مدیران بازار سرمایه هستند چه اثری بر بازارسرمایه خواهد داشت؟

    دراین راستا برخی کارشناسان بازارسرمایه معتقدند که تغییرات جدید در شورای عالی بورسی نهادی که نقش اصلی در سیاست گذاری‌های بازار سرمایه دارد می تواند باعث تحولات جدید در این بازار شود.

    به زعم این کارشناسان، ورود افرادی که از مدیران بازارسرمایه محسوب می‌شوند و با مشکلات و چالش‌های این بازار آشنا هستند در بهبود وضعیت موجود کمک بیشتری خواهد کرد اما از طرف دیگر چون برخی از این افراد نفوذ سیاسی کمتری دارند در زمینه چانه‌زنی با دولت برای تدوین قوانین و مقررات در جهت حمایت از بازار سرمایه ممکن است با مشکل مواجه شوند.

    بنابر این گزارش، طبق ماده 3 قانون بازار اوراق بهادار (مصوب اول آذر 84 مجلس)، شورای عالی بورسی بالاترین رکن بازار اوراق بهادار است که تصویب سیاست‌های کلان آن بازار را برعهده دارد.اعضای شورای عالی بورس شامل وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر بازرگانی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رؤسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون، رئیس «سازمان» که به‌عنوان دبیر «شورا» و سخنگوی «سازمان» نیز انجام وظیفه خواهد کرد، دادستان کل کشور یا معاون وی، یک نفر نماینده از طرف «کانون»‌ها، سه نفر خبره مالی منحصراً از بخش خصوصی با مشورت تشکل‌های حرفه‌ای بازار اوراق بهادار به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران، یک نفر خبره منحصراً از بخش خصوصی به پیشنهاد وزیر ذی‌ربط و تصویب هیات وزیران برای هر «بورس کالایی» می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو