عصر خودرو

بازار سهام به کدام سو می رود؟

چشم انداز بورس در پسا برجام

عصر بازار- بازار سهام در حالی با درجا زدن نماگرهای منتخب خود روبرو است که برخی کارشناسان این وضعیت را موقت و در حال گذار می‌دانند. شرایطی که با عبور از فصل مجامع و پایان اصلاح قیمت‌ها جانی تازه برای تداوم روند صعودی پیدا خواهند کرد.

چشم انداز بورس در پسا برجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، عبدالله اسدزاده از کارشناسان بازار سرمایه ضمن بررسی روند فعلی بازار سهام گفت: از منظر آسیب شناسی شرایط فعلی بازار سهام آنچه که به وجود آمده ناشی از تفکر حاکم شده بر بازار سهام مبنی بر پیشرو بودن صنعت خودرو همزمان با اجرایی شدن توافق برجام بود که خبرهای مختلف در این گروه امکان ظهور و بروز بیشتری در بازار سهام پیدا کرد.

    وی افزود: هر چند برخی از انتظارها در گروه خودرویی ها محقق شد، اما شکاف بین واقعیت ها و انتظارات در این گروه پیشرو باعث شده تا بازار سهام اغلب خبرهای مثبت آنها را پیش‌خور کرده و در انتظار خبرهای جدید دیگری باشد.

    مدیر ارزیابی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری  با بیان اینکه هنوز برگ‌های برنده دیگری برای صنایع پیشرو بازار سهام باقی مانده که برای رونمایی از آنها منتظر فرصت مناسب است، گفت: برخی خبرهای جدید بنیادی و تاثیر گذار بر سودآوری شرکت ها پس از پایان فصل مجامع در تیر ماه امسال به تدریج به بازار سهام سرازیر می‌شود که باید به فراخور انتظارات معامله گران از آنها رونمایی کرد. بر این اساس بازار سهام تا فرا رسیدن آن زمان طبیعی است که در فضای کما به سر برده و همچنان شاهد درجا زدن نماگرهای خود باشد.

    اسد زاده با پیش بینی روند بازار سهام از مرداد ماه امسال تحت تاثیر الگوهای چارتی و همچنین اخبار مثبت جدید در گروههای پیشرو به مدار مثبت گرایش پیدا خواهد کرد، افزود: علاوه بر این اجماع بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی در مرداد ماه باعث خواهد شد، تا فضای سرمایه گذاری ها در حوزه کلان به جذابیت بازار سرمایه بیش از پیش بیافزاید. از طرفی گرایش صاحبان نقدینگی برای سرایز کردن پول در بازار سهام و از طرفی عدم توجیه برای کاهش بیشتر قیمت سهام در این دوره زمانی از دیگر متغیرهایی خواهد بود که جریان حرکتی بازار سهام در مدار صعودی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه متولیان بازار سهام باید نسبت به مدیریت اخبار تاثیر گذار بر بازار سهام تمرکز بیشتری داشته باشند، عنوان کرد: صنعت خودرو تنها در گرو زمان عملکرد واقع بینانه بازار می‌تواند به عنوان صنعت پیشرو مورد توجه قرار بگیرد. بازار سهام در مواجهه با این گروه هم اکنون واکنش هیجانی کمتری نشان می دهد و حتی اخبار خنثی و حتی منفی این گروه با پیش واکنش رخدادهای مورد انتظار مواجه می‌شود.

    جعفر رزاق زاده یکی از مدیران سرمایه گذاری فعال در بورس نیز با بیان اینکه شرایط فعلی بازار سهام بازتاب دهنده رکود حاکم بر فضای کسب و کار کشور است، گفت: در اقتصاد کلان هنوز هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده و هیچ سودآوری عملیاتی قابل اتکایی برای شرکت ها محقق نشده است. این موضوع باعث شده تا سرمایه گذاران با ناامیدی روز خود را در تالار شیشه‌ای سپری کنند.

    وی با اطمینان از چشم انداز روشن بازار سهام از نیمه مرداد ماه امسال، گفت: پس از اجرایی شدن توافق برجام در دی ماه پارسال انتظار ها برای رشد صعودی بازار برای دو یا سه ماه بود که این موضوع با رشد قیمت بر درآمدی بازار محقق شد. اما اکنون بازار سهام در انتظارگذار از وضعیت فعلی بوده که همزمان با انتشار خبر های خوب درمرداد ماه بدون شک نقطه عطفی برای شروع دوباره روند صعودی با تمرکز بر صنایع پیشرو خواهد بود.

    به گفته رزاق‌زاده خبرهایی همچون کاهش نرخ سود بانکی کمکی به بازار نخواهد کرد، اما از میانه مرداد ماه خبرهای مثبت بر بازار آن چنان حاکم خواهد شد که روند بازار را با اطمینان روی شیب صعودی قرار خواهد داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها