عصر خودرو

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان:

افتتاح پتروشیمی کردستان تادو ماه آینده

ایستک اول تیر احیا می‌شود

عصر بازار- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان از افتتاح رسمی پتروشیمی این استان تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: افتتاح این طرح باعث تحرک جدی در توسعه صنعتی کردستان می شود.

افتتاح پتروشیمی کردستان تادو ماه آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، محمد دره‌وزمی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در سنندج به بیان وضع موجود و بیان برنامه های بخش های صنعت، معدن و تجارت استان پرداخت و گفت: نتیجه عملکرد دولت های مختلف در کردستان وضع موجود واحدهای تولیدی و صنعتی آن است.

    وی با بیان اینکه یکی از مشکلات سازمان های مختلف وجود آمار دقیق و صحیح است، عنوان کرد: برای رفع این مشکل سال گذشته در سازمان صنعت، معدن وتجارت استان پایش آماری در ارتباط با تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی  استان آغاز شد.

    وی ادامه داد: براساس پایش انجام شده یک هزار و 31 پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که از این تعداد 143 پروانه  مربوط به واحدهایی بودند که فقط پروانه بهره برداری آنها صادر شده بود و فاقد هر نوع امکانات و خط تولیدی بودند.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: از 888 واحد دارای پروانه بهره برداری باقی مانده، 153 پروانه بهره برداری تنها دارای مستحدثات بوده و فاقد خط تولید بودند.

    دره وزمی بیان کرد: حال با توجه به این پایش انجام شده تعداد کل واحدهای تولیدی موجود در استان 737 واحد است که حدود 132 واحد به عبارتی 18 درصد آن تعطیل، 244 واحد نیمه فعال و 361 واحد هم بیش از 50 درصد فعالیت دارند.

    وی اشتغال اسمی 737 واحد تولیدی استان را 14 هزار نفر ذکر کرد و اظهارداشت: در حال حاضر اشتغال واقعی این واحدها حدود 8 هزار و 500 نفر است که احیای اشتغال ازدست رفته این واحدها در اولویت کاری ما قرار گرفته است.

    وی بیان کرد: اگر مشکل واحدهای تعطیل شده و نیمه تعطیل استان تنها سرمایه درگردش باشد، دولت حاضر به تامین سرمایه در گردش مورد نیاز آنها است.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: مشکل واحدهای راکد فقط سرمایه درگردش نیست بلکه مشکلاتی از قبیل بازار، مدیریتی، ماشین آلات فرسوده و غیره دارند.

    دره وزمی اولویت نخست این سازمان را احیای واحدهای راکد و به ظرفیت رساندن واحدهای نیمه فعال خواند و بیان کرد: یکی از مشکلات استان ما این است که اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی آن کوچک و آسیب پذیر هستند.

    وی ادامه داد:  حدود 53 درصد واحدهای تولیدی استان جزو صنایع خرد و کوچک با اشتغالزایی کمتر از 10 نفر  هستند و  43.5 درصد اشتغالزایی 10 تا 50 نفر، 2 درصد 50 تا 100 نفر و تنها 1.5 درصد واحدهای استان اشتغالزایی بیش از یکصد نفر را دارند.

    وی نبود واحدهای بزرگ صنعتی در کردستان را یکی از خلاء های استان خواند و گفت: برای پُرکردن این خلاء  سال گذشته تفاهم نامه هایی را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) برای سرمایه گذاری آنها در استان منعقد کردیم.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهارداشت: سازمان ایدرو به سرمایه گذاری مشترک برای ساخت کارخانه لاستیک سازی که سال گذشته در استان کلنگ زنی شد، اقدام کرده است.

    دره وزمی ادامه داد: شرکت سرمایه گذار خارجی از کشور عراق برای فرآوری سنگ آهن، اقدام به سرمایه گذاری  و احداق کارخانه کنسانتره و گندله سنگ آهن در سقز کرده که حداکثر تا یک ماه دیگر عملیات اجرایی این پروژه  آغاز می شود.

    وی از دیگر سرمایه گذاری های خارجی انجام شده در استان را مربوط به ساخت کارخانه سیگار در سقز خواند و بیان کرد: شرکت فراسازان توتون آپادانا با مشارکت سرمایه گذار ترکیه ای با سرمایه گذاری اولیه بالغ بر 100 میلیارد تومان اقدام به ساخت کارخانه سیگار در سقز کرده که هم اکنون عملیات خاکبرداری آن هم به اتمام رسیده است.

    اوایل سال آینده کارخانه لاستیک بارز کردستان به بهره برداری می رسد

    وی  عنوان کرد: با کمک دولت مشکلاتی که برسر راه اتمام پروژه احداث کارخانه لاستیک بارز استان قرار داشت برطرف شده و در اوایل سال آینده این کارخانه با اشتغالزایی بالغ بر یک هزا رنفر به بهره برداری می رسد.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اعلام اینکه پتروشیمی کردستان هم در یکی دوماه آینده به صورت رسمی افتتاح می شود، اظهارداشت: با افتتاح این صنایع بزرگ در استان تحرک جدی در بحث صنعتی ایجاد می شود.

    دره وزمی بیان کرد: شرکت سیمان کردستان که در حال حاضر تنها واحد صنعتی بزرگ استان است سال گذشته با مشکلاتی مواجه شد که به جد پیگیر حل مشکلات این شرکت شدیم.

    وی اظهارداشت: علاوه بر شرکت مذکور شرکت قند کردستان هم در ارتباط با تامین شکر خام که به دلیل قطع آن از سوی وزارت جهادکشاورزی صورت گرفته بود، با مشکلاتی روبه رو شد، که آن را برطرف کردیم.

    وی عنوان کرد: از دیگر واحدهای تولیدی استان که در سال گذشته به دلایل مختلفی تعطیل شد، کارخانه ایستک بود که با تشکیل جلسات مختلفی در وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری و کمک مالک این طرح قرار شده در یکم تیرماه امسال به بهره برداری مجدد برسد و اشتغال ازدست رفته آن باردیگر احیا شود.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهارداشت: این سازمان در چارچوب وظایف خود هر واحدی را که قابلیت فعال شدن مجدد را داشته باشد، احیا خواهد کرد و به واحدهایی هم سرمایه در گردش اختصاص می دهد که خروجی آنها تولید و اشتغال باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها