عصر خودرو

نفت سبک برای صادرات نداریم;

مخالفت ایران با پیشنهاد نفتی مجارستان

عصر بازار- مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت با اشاره به درخواست «او.ام.ال» مجارستان برای واردات نفت سبک از ایران، اعلام کرد: هم اکنون آمادگی صادرات نفت سبک به این شرکت مجارستانی را نداریم.

مخالفت ایران با پیشنهاد نفتی مجارستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سیدمحسن قمصری با اشاره به درخواست رسمی شرکت «او. ام. ال» مجارستان برای واردات نفت خام از ایران، گفت: هم اکنون مذاکرات با این شرکت مجارستانی برای فروش نفت خام ادامه دارد.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه مجارستان خواستار واردات روزانه 30 تا 40 هزار بشکه نفت خام از ایران شده است، تصریح کرد: شرکت «او. ام. ال» مجارستان در پیشنهاد خود خواستار واردات نفت خام سبک از ایران شده است.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی امکان و آمادگی صادرات نفت خام سبک به مجارستان را نداریم، تاکید کرد: با این وجود مذاکرات با این شرکت اروپایی در حال انجام است.

    قمصری از برخی از کشورهای بلوک شرق اروپا به عنوان مشتریان جدید نفت خام ایران در دوران پساتحریم نام برد و خاطرنشان کرد: پیش از تحریم‌ها کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا مشتریان سنتی نفت کشور بوده و در دوران پساتحریم برخی از کشورهای بلوک شرق اروپا برای واردات و خرید نفت از ایران پیشنهادهایی را مطرح کرده‌اند.

    در طول چند هفته گذشته مذاکرات متعددی با شرکت‌های نفتی برای صادرات به کشورهای بلوک شرق اروپا انجام شده به طوری‌که حتی اولین محموله نفت فروخته شده به شرکت لوک اویل روسیه توسط شرکت لیتاسکو روانه پالایشگاهی در رومانی شده است. 

    از این رو یک محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران پس از تخلیه در بندر «کنستانتا» رومانی به پالایشگاه «پتروتل» در شهر جنوبی پلویستی رومانی منتقل و پالایش شده است.

    علاوه بر رومانی تاکنون شرکت‌های مختلف نفتی از سوئیس همچون «گلنکور»، «ویتول» و «ترافیگورا»، «او ام ال» مجارستان، «او. ام. وی» اتریش، یک پالایشگاه نفتی در جمهوری چک و حتی کشورهایی از لیتوانی، لهستان، کرواسی، اسلوونی و صربستان مذاکراتی را برای امضای قراردادهای تک محموله و بلندمدت نفت آغاز کرده اند.

    این در حالی است که اخیرا امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت از گشایش و راه‌اندازی دفتر اولین شرکت نفت و گاز اسلوونی در تهران خبر داده که بازگشایی دفاتر شرکت‌های جدید نفتی در شرق اروپا می تواند در تسهیل و تسریع تجارت نفت و فرآورده های نفتی با ایران تاثیرگذار باشد.

    در مجموع ایران قصد دارد با متنوع سازی بازارهای هدف خود از شرق اروپا تا کشورهای آفریقایی همچون آفریقای جنوبی و غنا و کشورهای آسیایی و حتی آمریکای جنوبی، به نوعی امنیت تقاضا برای نفت صادراتی کشور را در بلندمدت از گزند آفت‌هایی همچون «وجود نفت مازاد در بازار و سقوط شدید قیمت‌ها» واکسینه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها