عصر خودرو

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار:

اعطای مجوز فعالیت و مشارکت شرکای خارجی در نهادهای مالی خدمات دهنده

عصر بازار: موضوع چگونگی اعطای مجوز و یا مشارکت شرکای خارجی در نهادهای مالی خدمات دهنده در سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه مورخ ۵ مرداد در شورای عالی بورس و اوراق بهادار کلیت آن به تصویب رسید و قرار شد سازمان بورس نیز مقررات مزبور را تهیه کرده و به تصویب برساند.

اعطای مجوز فعالیت و مشارکت شرکای خارجی در نهادهای مالی خدمات دهنده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، علی سعیدی معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به شرایط جدید ایجاد شده و تمایل نهادهای مالی بین­المللی برای ارائه خدمات در بازار سرمایه کشور، موضوع چگونگی اعطای مجوز و یا مشارکت شرکای خارجی در نهادهای مالی خدمات دهنده در سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه مورخ 5 مرداد در شورای عالی بورس و اوراق بهادار کلیت آن به تصویب رسید و قرار شد سازمان بورس نیز مقررات مزبور را تهیه کرده و به تصویب برساند.

    وی افزود: بدیهی است حضور این نهادها در کنار نهادهای مالی فعلی به غنای فنی و بهبود خدمات قابل ارائه به متقاضیان در بازار سرمایه کشور خواهد انجامید.

    دکتر سعیدی ادامه داد: واقعیت این است که امروزه بازارهای مالی در سطح جهانی به هم پیوسته­اند و در شبکه­ای بین‌المللی، سرمایه در حال گردش است. فناوری در کنار تخصص و داشتن حسن شهرت از عوامل موفقیت نهادهای مالی است که با اتصال به شبکه جهانی بازارهای مالی، می­توان از منافع آن بیشتر بهره برد. با توجه به توسعه­ای که در سال­های اخیر در بازار سرمایه کشور بوجود آمده، آمادگی جذب این خدمات نیز بوجود آمده است.

    وی خاطرنشان کرد:نهادهای مالی داخلی از سال گذشته آماده­سازی خود را برای شرایط جدید آغاز کرده­اند و از طریق انجام مذاکرات با نهادهای مالی بین­المللی، در حال یافتن شرکای معتبر هستند که برخی موفقیت­های خوبی نیز بدست آورده­اند.

    سعیدی اظهار داشت: برخی از مزایای حضور گروه­های بین­المللی در بازار سرمایه کشور را می­توان بدین ترتیب برشمرد:

    1- افزایش دانش فنی و تخصصی در حوزه خدمات مالی؛

    2- ورود نقدینگی و منابع مالی جدید به بازار اولیه و ثانویه به دلیل ارتباط بین المللی شرکای خارجی؛

    3- تبیین و استانداردگذاری فرصتهای سرمایه گذاری در کشور برای سرمایه گذاران خارجی؛

    4- افزایش رقابت پذیری در ارائه خدمات مالی در بازار سرمایه.

    دکتر سعیدی گفت: در همین راستا و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس مقرر شد به خارجیان مجوز فعالیت در نهادهای مالی بند 21 قانون بازار اوراق بهادار داده شود. ضمناً متقاضی خارجی از طریق خرید سهام نهادهای مالی موجود و یا اخذ مجوز جدید فعالیت، می­تواند به ارائه خدمات مالی بپردازد.

    وی در ادامه بیان داشت: تمامی مقررات حاکم بر شرکای ایرانی، برای شرکای خارجی نیز الزام آور است و سیاست­های کلی بازار سرمایه نیز برای هر دو گروه یکسان اعمال می­شود. البته لازم به توضیح است که شریک خارجی باید دارای حسن شهرت بین­المللی بوده و تجربه کافی در حوزۀ تخصصی مورد تقاضا داشته باشد.

    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: حضور نهادهای مالی خارجی توسط سازمان بورس به طور کامل مورد مداقه قرار خواهد گرفت و این موضوع بررسی خواهد شد که آیا واقعاً حضور این گروه­ها به بهبود خدمات منجر شده یا خیر و همان، اساس سیاست­های آتی سازمان بورس خواهد بود.

    وی تصریح داشت: نکته قابل توجه این است که برای صیانت از تلاش­های انجام گرفته مدیران و مالکان نهادهای مالی داخلی در طول سال­های اخیر، حضور شرکای خارجی جز در موارد محدود، از طریق معرفی همین نهادها خواهد بود و به صورت شریک در کنار شرکای داخلی و در نهادهای موجود. البته مطلوبیت شرکای خارجی نیز در همین است که با ایجاد شراکت با افراد مطلع داخلی، خدمات خود را توسعه دهند که عمده تقاضاهای موجود نیز از همین سنخ است. برخی سیاست­های سازمان از جمله جلوگیری از افزایش کمّی – تعدادی کارگزای­ها به قوت خود باقی خواهد ماند و خارجی­ها صرفاً از طریق ایجاد شراکت با مالکان فعلی کارگزاری­ها می­توانند به بازار سرمایه کشور وارد شوند.

    برچسب ها