عصر خودرو

معامله گران آتی دست به کار شدند

حرکت نرم دلار، احتیاط سکه

عصر بازار- روز سه شنبه، قیمت دلار به آرامی وارد محدوده بالاتر شد، ولی سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت. در چهارمین روز هفته، دلار با ۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۴۶۳ تومان رسید. به گفته فعالان، کاهش حجم ارز موجود در بازار و افزایش تحرکات معامله‌گران آتی دو عاملی بودند که قیمت را در مسیر افزایشی قرار دادند.

حرکت نرم دلار، احتیاط سکه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با این حال، افزایش قیمت دلار با نوسان کم و بدون هیجان خاصی صورت گرفت. برخلاف رشد قیمت شاخص ارزی، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت و با 2 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 30 هزار تومان رسید. عامل اصلی افت سکه، تغییر مسیر اونس در بازارهای جهانی و نزدیک شدن آن به ابتدای محدوده هزار و 280 دلار بود. به گفته فعالان، تعدیل نسبی روند طلای جهانی و کاهش سنتی تقاضا در ماه رمضان موجب شده بود که معامله‌گران بازار داخلی با احتیاط بیشتری در بازار سکه فعالیت کنند.

    آرامش در نوسانات افزایشی

    روز گذشته، قیمت دلار بیشتر در فاز افزایشی قرار داشت، با این حال خبری ازنوسانات هیجانی نبود. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 459 تومان آغاز کرد که افزایش ناچیز یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. در ادامه روز سه شنبه، شاخص ارزی میل بیشتری به رشد قیمت نشان داد تا اینکه توانست پیش از ساعت 2 بعدازظهر تا نقطه 3 هزار و 465 تومان بالا رود. پس از رسیدن دلار به این نقطه، میزان خریدهای ارزی با افت مواجه شد تا قیمت رشد بیشتری را تجربه نکند و به سرعت در مسیر کاهشی قرار بگیرد. نهایتا قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 463 تومان بود که 5 تومان بالاتر از روز دوشنبه بود.

    ساز مخالف درهم

    روز سه‌شنبه، دلار در حالی رشد قیمت را تجربه کرد که نرخ حواله درهم در مسیر افزایشی نبود و بیشتر در حالت سکون به سر می‌برد. رشد دلار در این فضا موجب شد، برخی از معامله گران احساس کنند که ممکن است رشد دلار واقعی نباشد و تنها تحت تاثیر تحرکات نوسان‌گیران بازار افزایش جزیی قیمت را تجربه کرده باشد. تصور معامله‌گران یاد شده زمینه‌ساز این شد که مقدار خریدهای ارزی در بازار کاهش پیدا کند و ساز مخالف درهم به عنوان ضربه گیری در برابر افزایش قیمت دلار در بازار داخلی عمل کند. قیمت دلار و نرخ حواله درهم به طور سنتی با یکدیگر هم بستگی مثبت دارند و افزایش یکی به رشد دیگری منجر می‌شود. بنابراین زمانی که روز سه شنبه این همسویی رخ نداد، برخی از معامله‌گران احساس کردند که یک جای کار می‌لنگد؛ بنابراین سعی کردند با احتیاط بیشتری خرید و فروش‌های خود را انجام دهند.

    تحریک دو عاملی

    به گفته فعالان، افزایش قیمت دلار در روز سه‌شنبه با وجود ثبات نسبی قیمت حواله درهم ناشی از دو عامل بود. در چهارمین روز هفته، از یک سو کاهش حجم ارز موجود در بازار و از سوی دیگر، تحرکات معامله گران آتی قیمت دلار را تحریک کرد. به گفته فعالان، روز سه شنبه حجم ارز موجود در بازار آنچنان زیاد نبود. برخی فعالان، علت کاهش حجم ارز موجود در بازار را ناشی از کاهش عرضه بازارساز دانستند، حال آنکه دسته دیگری آن را به خروج ارز از بازار داخلی در روزهای گذشته نسبت دادند. این دسته اعتقاد داشتند که در هفته جاری بخشی از ارز موجود در بازار به سوی مناطقی مانند سلیمانیه عراق و ترکیه سرازیر شد. از سوی دیگر، به گفته فعالان، پایداری دلار در محدوده 3 هزار و 450 تومان موجب شد برخی از معامله‌گران ارزی تصور کنند که قیمت این ارز به کف خود رسیده است. در نتیجه این دسته از معامله‌گران وارد بازار شدند و با افزایش خریدهای آتی و استفاده از حجم کم ارز موجود در بازار، قیمت دلار را در مسیر افزایشی قرار دادند.

    پایداری کانالی سکه

    روز سه شنبه، سکه تمام بهار آزادی به جای دلار بیشتر به نوسانات بهای اونس در بازارهای جهانی واکنش نشان داد. به این ترتیب، در چهارمین روز هفته، برخلاف افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 2 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 30 هزار تومان رسید. برگشت اونس به ابتدای محدوده هزار و 280 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر عامل اصلی بود که قیمت سکه را کاهشی کرد. با این حال، آنچه در بازار روز سه شنبه جالب توجه بود، تلاش سکه برای ماندن در کانال یک میلیون و 30 هزار تومان بود.

    این در حالی بود که فلز گران بهای داخلی در آغاز روز سه شنبه معاملات خود را در کانال پایین تر آغاز کرده بود. در چهارمین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 28هزار و 500 تومان آغاز کرد که کاهشی 3هزار و 500 تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت، ولی در ادامه روز خود را به کانال بالاتر رساند تا برای دومین روز متوالی در کانال یک میلیون و 30هزار تومان باقی بماند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها