عصر خودرو

نرخ‌های جدید چقدر است؟

ایران ارزان‌ترین تلفن ثابت دنیا را دارد

عصر بازار- مرور وضعیت ایران در حوزه نرخ سبد ارتباطی نشان می‌دهد که جایگاه اول منطقه و دنیا را در زمینه ارزانی هزینه تلفن ثابت داریم و از این جهت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ورود درستی به حوزه تعدیل تعرفه‌های ارتباطی داشته است.

ایران ارزان‌ترین تلفن ثابت دنیا را دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بعد از گذشت 2.5 سال از آغاز فعالیت‌های این دولت و پایان یافت چالش‌های میان حاکمیت این حوزه و شرکت مخابرات ایران، حاضر شد تا تعرفه‌های ارتباطی در بخش تلفن ثابت را بعد از گذشت بالغ بر 12 سال تعدیل کند.

    در حالیکه طی یکی دو سال گذشته درخواست‌های متعددی از سمت هیات مدیره سابق مخابرات برای افزایش و تعدیل تعرفه‌های ارتباطات ثابت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال می‌شد و در نهایت بی‌پاسخ می‌ماند، با انتخاب اعضای جدید هیات مدیره مخابرات که نظر دولت را هم جلب کرد سریعا مجوز افزایش تعرفه‌ها داده شد.

    علی‌رغم اینکه موضوع افزایش و تعدیل تعرفه‌های تلفن ثابت بعد از چند هفته کار کارشناسی، در جلسه این هفته کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب شد اما ظاهرا باید مصوبه به دولت جهت تأیید نهایی ارسال شود.

    وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم از این حیث کمی تعلل کرده و جزییات جلسه مهم این هفته که مربوط به کاهش قیمت اینترنت و افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت را همچنان رسانه ای نکرده‌‌اند.

    با توجه به اینکه سالانه شاهد افزایش قیمت در تمامی سطوح جامعه متناسب با تورم هستیم اما تعرفه‌های تلفن ثابت 12 سال بدون تغییر مانده و از این جهت رسیدگی به آن گریز ناپذیر بود.

    قطعا این موضوع به معنای حمایت از افزایش نرخ خدمات در کشور نیست و تنها کلیتی از وضع حاکم را ترسیم می‌کند؛ لذا این موضوع نمی‌تواند ملاکی برای افزایش سرسام‌آور نرخ‌های تلفن ثابت از سوی وزارت ارتباطات باشد زیرا در نهایت مردم متضرر می‌شوند.

    فارغ از بحث تعدیل تعرفه‌های ارتباطی و تصمیمات رسانه‌ای نشده کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به نیابت از دولت، نگاهی به جایگاه ایران از منظر شاخص‌های بین‌المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات در بین کشورهای جهان نشان می‌دهد که جزو یکی از ارزان‌ترین نقاط ارتباطی جهان هستیم.

    شاخص مربوط به "سبد قیمت ارتباطات و فناوری اطلاعات" از سال 2014 به صراحت می‌گوید که رتبه ایران در میان کشورهای منطقه و جهان به ترتیب 3 و 7 است.

    ماکائوچین و کویت رتبه‌های اول جهان و منطقه را در این شاخص دارند.

    زیر سبد قیمت تلفن ثابت نشان می‌دهد که ایران رتبه اول منطقه و جهان را در این بخش دارد.

    جایگاه ایران در حوزه سبد قیمت تلفن همراه نیز در میان کشورهای منطقه 5 و در بین کشورهای دنیا 17 است.

    جالب است که دومین کشور منطقه در زیر سبد قیمت پهنای باند هستیم و همین شاخص در حوزه جهانی، رتبه 20 را برای ما متصور شده است.

    ماکائوچین و قطر به ترتیب رتبه‌های اول جهان و منطقه در زمینه قیمت تلفن همراه هستند و در زمینه قیمت پهنای باند ثابت نیز کشور کویت رتبه اول را در منطقه و جهان دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها