عصر خودرو

کاهش تقاضای چین و ریزش ۳ درصدی قیمت سنگ‌آهن جهانی

عصر بازار- در معاملات روز سه‌شنبه، قیمت فولاد و سنگ‌آهن در بازار آتی چین با افتی ۳ درصدی مواجه شد؛ این کاهش قیمت ناشی از کندی تقاضای فصلی در چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده این دو کالای دنیا بوده است.

کاهش تقاضای چین و ریزش ۳ درصدی قیمت سنگ‌آهن جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، به دنبال رشد شدید سوددهی کارخانه‌های فولاد در ماه‌های آوریل و مارس که ناشی از رشد مصرف فصلی و موجودی پایین ذخایر فولاد بود، در هفته‌های اخیر حاشیه سود فولادسازان چینی کاهش یافته است.

    یک معامله‌گر مستقر در سنگاپور اعلام کرد: «در حالی که تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به حاشیه سود بالاتر اقدام به افزایش تولید کردند، سود قیمت تمام شده فولاد نسبت به مواد خام از ابتدای ماه می بیش از 30 درصد افت کرده است. در غیاب تقاضای بهبود یافته و یا اقدامات سیاسی مطلوب در چین، حاشیه سود تولید فولاد در هفته‌های آینده نیز همچنان تحت فشار قرار باقی خواهد ماند.»

    فعالیت ساخت‌وساز عموما از ماه ژوئن و با شروع فصل داغ تابستان در چین کاهش یافته و موجب محدود شدن تقاضای فولاد می‌شود.

    بر اساس این گزارش هر تن میل‌گرد در بورس آتی شانگهای با افتی 2.8 درصدی 2093 یوآن‌(318 دلار) معامله شد. این افت در حالی رخ داده که روز گذشته و به دلیل انتظار عرضه کمتر در بزرگترین شهر فولادسازی چین (تانگشان) قیمت این کالای اساسی بار رشد 4 درصدی مواجه شده بود. بازارهای چین روزهای نهم و دهم ژوئن به دلیل تعطیلات عمومی بسته بودند.

    دولت محلی تانگشان به کارخانه‌های داخل و نزدیک این منطقه دستور داد تا از 14 تا 21 ژوئن تولید خود را به منظور کاهش آلودگی هوا قطع کنند.

    بر اساس اعلام بانک کامان‌ولث استرالیا این مقررات سختگیرانه موجب کاهش تولید 500 هزار تا 1 میلیون تنی فولاد خواهد شد. تولید فولاد خام چین در ماه می با رشدی 1.8 درصدی نسبت به سال گذشته به 70.5 میلیون تن رسید.

    در بورس کالای دالیان، قیمت هر تن سنگ‌آهن با سقوطی 3 درصدی به 360 یوآن رسید. ضعف در معاملات آتی موجب کاهش تقاضا برای محموله‌های فیزیکی شده است.

    بر اساس آمار TSI، هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین با افتی 0.6 درصدی 51 دلار و 80 سنت معامله شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها