عصر خودرو

رئیس سازمان خصوصی سازی:

برخی‌ها نمی‌خواهند خصوصی سازی اتفاق بیفتد

عصر بازار- رئیس سازمان خصوصی سازی با تشریح مشکلات و چالش های اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: کسانی که نمی خواهند خصوصی سازی و واگذاری ها اتفاق بیفتد از هر استنباط و استدلالی برای مقاومت و مقابله با آن استفاده می کنند.

برخی‌ها نمی‌خواهند خصوصی سازی اتفاق بیفتد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر با اشاره به گزارش سازمان خصوصی سازی در شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی گفت: آمار و حجم واگذاری ها و باقیمانده آن در خصوصی سازی در 15 سال گذشته حدود 142 هزار میلیارد تومان بود که سهم دولت یازدهم از این مقدار حدود 39 هزار میلیارد تومان است.

    پوری حسینی افزود: از هزار و 111 شرکتی که در لیست واگذاری ها قرار گرفته اند در 15 سال گذشته حدود 71 درصد آن یا کاملا واگذار شده و یا منحل و یا ادغام و یا ورشکسته شدند و یا از لیست خارج شدند.

    وی ادامه داد: 11 درصد از 29 درصد باقیمانده هم امسال به علت آماده نبودن شرایط در لیست واگذاری نیست و حدود 18 درصد آن شامل حدود 211 شرکت و برخی از دارایی ها و مستغلات مستقل آنها در لیست واگذاری قرار گرفته است.

    پوری حسینی با اشاره به اینکه سازمان خصوصی سازی امسال در عمل باید برای 473 بنگاه مزایده برگزار کند، گفت:  در حوزه وزارت نفت پتروشیمی دماوند حدود 1300 تا 1400 میلیارد تومان، در حوزه صنعت، معدن و تجارت مجتمع صنعتی اسفراین و آلومینای جاجرم که حدود 700 تا 800 میلیارد تومان ارزش و لوله گستر اسفراین که چند صد میلیارد تومانی است در لیست مزایده قرار دارند.

    وی افزود:‌ در حوزه وزارت نیرو، نیروگاه های بسیار بزرگی از جمله شهید رجایی قزوین که بیش از سه هزار میلیارد تومان ارزش دارد و حدود 15 نیروگاه دیگر که در مجموع حدود 20 هزار میلیارد تومان ارزش دارند در لیست واگذاری ها هستند.

    پوری حسینی ادامه داد: در وزارت جهاد کشاورزی هم شرکت های بزرگی از جمله خدماتی ،‌حمایتی و کشت و صنعت مغان و سفید رود و پرورش کرم ابریشم در این لیست قرار دارند.

    وی گفت: در وزارت خانه های مختلف حجم واگذاری ها زیاد است اما در حوزه های وزارت نیرو و نفت یکی از چالش های قدیمی ما قیمت تکلیفی برق و گاز است.

    رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: در 2 و نیم سال گذشته حریف این مشکل نشدیم بنابراین فعلا شرکت های توزیع برق و گاز قابل واگذاری نیستند.

    پوری حسینی گفت:‌ پیش بینی نمی کنیم که این واگذاری ها تا پایان امسال انجام شود زیرا پیش نیاز هایی برای موفقیت در واگذاری ها داریم که هنوز کامل نشده است.

    وی با بیان اینکه مزایده های قبلی را آسیب شناسی کردیم، افزود: ‌در 5 سال گذشته یعنی از سال 90 تا پایان سال 94 برای 470 شرکت ، مزایده برگزار کردیم اما متاسفانه مزایده های خارج از بورس از نظر حجم ریالی حدود 14 تا 15 درصد موفقیت آمیز بود.

    پوری حسینی با تاکید بر اینکه تا این آسیب را برطرف نکنیم تکرار مزایده حاصلی ندارد، گفت:‌ در 2 سال گذشته تلاش کردیم در خصوصی سازی پیشرفت داشته باشیم اما همراهی های لازم با ما انجام نمی شود.

    وی افزود:‌ تا پایان امسال تلاش خواهیم کرد از 473 مزایده به جز 100 مزایده که به علت مشخص نبودن قیمت تکلیفی برق و گاز نمی توانیم آن را برگزار کنیم بقیه را قیمت گذاری و مزایده آن را برگزار کنیم.

    پوری حسینی گفت: از 78 هزار میلیارد تومان سهامی که قیمت پایه را برای آن تصویب و مزایده برگزار کردیم 70 هزار میلیارد تومان را بر اساس ارزش خالص دارایی،قیمت گذاری کردیم.

    وی افزود: فقط 13 درصد در این بخش موفق بودیم و اگر می خواهیم درصد موفقیت را افزایش دهیم باید روش قیمت گذاری را اصلاح کنیم.

    رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: کسانی که نمی خواهند خصوصی سازی و واگذاری ها اتفاق بیفتد از هر استنباط و استدلالی برای مقاومت و مقابله با آن استفاده می کنند.

    پوری حسینی افزود: بیش از 95 درصد شرکت های باقیمانده در واگذاری ها ، بورسی نیستند بنابراین قیمت آن باید متناسب با نرخ بازدهی آن باشد.

    وی ادامه داد: در اغلب شرکت هایی که واگذار می کنیم ارزش بازدهی وجود ندارد و زیان ده است بنابراین در چنین شرایطی از ارزش روز خالص دارایی استفاده می کنیم.

    پوری حسینی تاکید کرد: نباید هراس داشته باشیم که شاید با این نوع ارزش گذاری به فروش شرکت ها به قیمت های ناچیز متهم شویم.

    وی گفت: متاسفانه تصویر بدی از خصوصی سازی ترسیم می شود و مردم را از خصوصی سازی می ترسانند و در برخی مواقع افرادی که این کار را می کنند، منافعی دارند.

    پوری حسینی با بیان این که باید در زمینه خصوصی سازی  اطلاع رسانی و فضاسازی مناسب شود افزود: خصوصی سازی برای اقتصاد کشور درمان و یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی و سبک کردن دولت است.

    وی گفت:‌ از انتقادها استقبال می کنیم اما نباید انتقاد ها به هو کردن تبدیل شود.

    پوری حسینی تاکید کرد: باید اراده قوی در مجلس شورای اسلامی و دولت برای تداوم خصوصی سازی باشد.

    وی افزود: سهام عدالت کار بسیار سنگینی است که بسترسازی و فضاسازی لازم باید برای آن انجام شود.

    پوری حسینی تاکید کرد: نهایت درجه سلامت و درستی و قانون مداری و قانون مندی در سازمان خصوصی سازی اجرا می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها