عصر خودرو

سهم ایران در صنعت ۳۳ تریلیون دلاری صندوق های سرمایه گذاری

عصر بازار- صندوق های سرمایه گذاری مشترک یکی از انواع واسطه های مالی و از جمله نهادهایی هستند که با فروش واحد سرمایه گذاری (یونیت) خود به عموم مردم، وجوهی را تحصیل و آنها را در ترکیب متنوعی از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ابزارهای کوتاه مدت بازار پول و دارایی های دیگر، با توجه به هدف صندوق، به طور حرفه ای سرمایه گذاری می کنند.

سهم ایران در صنعت ۳۳ تریلیون دلاری صندوق های سرمایه گذاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در واقع مزایای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مدیریت حرفه ای، تنوع بخشی و کاهش ریسک، نقدشوندگی بالا، صرفه جویی در مقیاس (هزینه های تحقیق و جمع آوری اطلاعات) و انعطاف پذیری و تنوع در انتخاب انواع صندوق های سرمایه گذاری است. بنابراین و با توجه به موارد ذکر شده توصیه می شود، سرمایه گذاران خرد از طریق این صندوق ها به بازار سرمایه وارد شوند تا ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه از بازدهی مناسبی نیز برخوردار شوند.

    امروزه در مسیر توسعه یافتگی، تامین مالی به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه های دولت مردان و سرمایه گذاران است. ترزیق نقدینگی به صنعت از سوی بازار سرمایه به واسطه حضور تحلیلگران مالی در این بخش از اقتصاد به کاراترین شکل ممکن صورت می گیرد. بنابراین تخصیص بهینه منابع نیازمند بازارهای سرمایه کارا و توسعه یافته است.

    در این راستا از مهمترین عوامل توسعه بازار سرمایه، ابزارهای آن هستند. ابزارها عموما به دو نوع ابزارهای تامین مالی و ابزارهای مشتقه مربوط می شوند. رونق و توسعه بازار ثانویه یکی از الزامات توسعه بازار اولیه محسوب می شود. بنابراین صندوق های سرمایه گذاری می توانند با ایفای نقش فعال در جهت تعمیق و رونق بازار سرمایه مفید واقع شوند. این در حالی است که تجربه نشان داده است، حداقل در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، تنها بخشی از اقتصاد که تزریق نقدینگی در آن ایجاد تورم نمی کند، حوزه بازار سرمایه است.

    مشارکت 53 میلیون خانوار آمریکایی در صندوق های سرمایه گذاری

    یکی از راه های جلب مشارکت عمومی در بازار سرمایه بهره گیری از صندوق های سرمایه گذاری است. در ایالات متحده آمریکا در پایان سال 2014 بالغ بر 53 میلیون خانوار در صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کرده بودند. این درحالی است که این رقم در سال 2013 بیشتر نیز بوده است.

    سهم ایران در صنعت 33 تریلیون دلاری

    میزان سرمایه گذاری در انواع صندوق ها در جهان بالغ بر 33 تریلیون دلار است که آمریکا با 17.8 تریلیون دلار (53 درصد)رتبه اول جذب سرمایه از طریق صندوق ها را داراست.

    در ایران ارزش صندوق های سرمایه گذاری در سهام حدود 730 میلیارد تومان است که حدود 0.2 درصد از ارزش بورس را تشکیل می دهد. در واقع این امر نشانگر آن است که همزمان با رشد بازار سرمایه فرهنگ سازی لازم نیز باید صورت گیرد تا بازار سرمایه همواره یکی از گزینه های پیش روی خانوارهای ایرانی جهت پس انداز و سرمایه گذاری باشد.

    اقبال ایرانیان به صندوق های با درآمد ثابت

    در طرف دیگر به نظر میرسد، صندوق های با درآمد ثابت با اقبال بیشتری رو به رو بوده اند، ارزش روز صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت 68 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که در حدود 21 درصد از ارزش بورس را تشکیل می دهد. مشارکت بانک ها در تشویق سپرده گذاران به سرمایه گذاری در این صندوق ها از مجرای شعب خود در جلب مشارکت و اعتماد عمومی بی تاثیر نبوده است. این در حالی است که در ایالات متحده صندوق های سرمایه گذاری در سهام بخش عمدهای از جذب مشارکت عمومی را بر عهده دارد.

    استراتژی سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری

    استراتژی صندوق های سرمایه گذاری در ایران عموما تابعی از استراتژی مدیران سرمایه گذاری یا مدیران شرکت های تاسیس کننده این صندوق ها (عمدتا شرکت های کارگزاری) است. فعالیت های سرمایه گذاری عموما به عنوان فعالیت فرعی این واحدها (کارگزاری ها) و ابزاری جهت افزایش حجم معاملات تلقی می شوند. در ایالات متحده صندوق های سرمایه گذاری عمدتا توسط شرکت های مشاور سرمایه گذاری مستقل تاسیس و اداره می شوند.

    این صندوق ها دارای استراتژی های از پیش تعیین شده هستند که سرمایه گذاران با توجه به ترجیحات سرمایه گذاری و ظرفیت ریسک پذیری خود می توانند گزینه سرمایه گذاری مناسب را انتخاب کنند. بنابراین تغییرات مدیریتی، تحولی در استراتژی و ریسک پذیری صندوق به وجود نمی آورد. این در حالی است که استراتژی صندوق ها در ایران برای سرمایه گذاران مشخص نیست و افراد صرفا براساس سابقه بازدهی گزینه سرمایه گذاری خود را انتخاب می کنند و تنها شاخص سنجش ریسک بتای صندوق است که چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. به نظر میرسد سپردن صندوق ها به شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردانی و تامین سرمایه می تواند در بلند مدت مفید واقع شود.

    ریسک سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری

    همچنین به دلیل فقدان ابزارهای پوشش ریسک در بازار سرمایه ایران تنها راه کنترل ریسک صندوق ها، محدودیت هایی است که با درج در امیدنامه به صندوق تحمیل می شود. محدودیت هایی نظیر حداکثر وجوه قابل سرمایه گذاری در یک شرکت یا یک صنعت شرکت های پذیرفته شده در بازار فرابورس و حداکثر اعتبار قابل دریافت و .. که عموما نیز رعایت نمی شوند.

    البته با توسعه تدریجی بازار سرمایه، معرفی ابزارهای جدید پوشش ریسک (انواع اوراق مشتقه )، تاسیس (sector mutual funds)، الزام صندوق ها به افشای استراتژی های سرمایه گذاری و ریسک پذیری و پایش و نظارت بر آنها به منظور اطمینان از حرکت در مسیر از پیش تعریف شده، ایجاد سازو کار ورود سرمایه گذاری خارجی در صندوق ها، کاهش کارمزدها و هزینه های سرمایه گذاری در صندوق ها و فرهنگ سازی مستمر می توان امیدوار بود این نهاد مالی به جایگاهی در خور در بازار سرمایه ایران دست یابد.

    *نفیسه آقامیری مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بهمن

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها