عصر خودرو

مقاومت سنگ‌آهن برای رسیدن به محدوده ۶۰دلاری

عصر بازار- افت و خیز بازار سنگ‌آهن همچنان می‌تواند در صدر اخبار معدنی ایران و جهان قرار گیرد. موضوعی که بخشی از آن ناشی از اتفاقات خارجی ازجمله سیاست‌ها چین یا تحت تاثیر اتفاقات داخل کشور بوده است.

مقاومت سنگ‌آهن برای رسیدن به محدوده ۶۰دلاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، در واقع امروز سنگ‌آهن همچنان حوزه بحران‌زده‌ای است که نوسانات بازاری آن توانسته 70درصد از معادن کوچک و متوسط بخش خصوصی کشور را به تعطیلی کشاند. در حالی‌که چندی پیش خبر از رشد چند دلاری سنگ‌آهن منتشر شد. امروز متال‌بولتن شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران را در این هفته با کاهش یک دلار و 5 سنت نسبت به هفته گذشته 47 دلار و 45 سنت اعلام کرد.


    عقبگرد سنگ‌آهن از کانال 60دلاری
    متال‌بولتن شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران را در این هفته با کاهش یک دلار و 5 سنت نسبت به هفته گذشته 47 دلار و 45 سنت اعلام کرد. براساس اعلام متال‌بولتن، شاخص قیمت سنگ‌آهن ریزدانه با عیار 60درصد ایران برای تحویل در بندر کینگ دائو چین این هفته 45/47 دلار است. در حالی که چند هفته‌ای می‌شود شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران ابتدا عقبگرد از کانال 60 دلاری و بعد 50 دلاری را نیز آغاز کرده است. براساس اعلام این مرجع قیمتی سنگ‌آهن این هفته با کاهش یک دلار و 5 سنت در محدوده 45/47 دلار ایستاده که بیشتر تحلیلگران بازار معتقدند سقوط آزاد قیمت سنگ‌آهن همیشگی نخواهد بود همانطور که صعود آن به یک فصل کامل کشیده نشد. با این حال کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به‌دلیل رونق بازار فولاد و ورود واحدهای تولیدی به مدار تولید در سال جاری میزان تقاضا برای سنگ‌آهن در بازار داخلی افزایش می‌یابد و با رونق بازار فولاد، بازار سنگ‌آهن نیز نفس راحتی خواهد کشید. این وضعیت در حالی پیش‌بینی شده که قرار است براساس طرح جامع فولاد در طول 9 سال آینده ظرفیت تولید فولاد کشور به بیش از 2 برابر برسد و 60میلیون تن فولاد تولید شود که برای این میزان تولید نیاز به 160میلیون تن سنگ‌آهن، 90میلیون تن کنسانتره، 92میلیون تن گندله و 60میلیون تن آهن اسفنجی لازم است.  از این‌رو به نظر می‌رسد این کاهش و افزایش قیمت مقطعی در بازار سنگ‌آهن سایه می‌افکند اما بازار داخلی آن در این 9سال پیش رو رونق خواهد گرفت. اگرچه سیاستگذاری چین نیز عامل تاثیرگذاری در این مسیر خواهد بود.


    اثر جدی ایران در بازار
    سجاد غرقی، عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران درباره کاهش دوباره قیمت سنگ‌آهن ایران در بنادر چین اظهار کرد: متاسفانه این وضعیت به‌دلیل مازاد عرضه و کاهش رشد تقاضا ایجاد شده است. در واقع ادامه رکود را می‌توان در همین دو موضوع مشاهده کرد. وی ادامه داد: ریزش قیمت در بازار سنگ‌آهن ایران چه در داخل و چه بازار خارجی ادامه دارد اما در این میان گاه شاهد رشدهای مقطعی هستیم که چندان کمک حال وضعیت ایجاد شده برای سنگ‌آهن نیست. به عنوان مثال با شروع فصل سرما و بارش برف و باران در نیمکره شمالی وقفه‌ای در بازار ایجاد شد که کمی قیمت‌ها را با رشد روبه‌رو کرد. به گفته غرقی، برای حل این مشکل باید بر صنعت معدنکاری کشور متمرکز شد. در واقع باید سیاست‌ها به صورتی باشد که سنگ‌آهن ایران بتواند اثری جدی در قیمت‌های جهانی داشته باشد.


    در رونق مقطعی تولید رخ نمی‌دهد
    یک سال گذشته در کنار سقوط آزاد قیمت‌ها در حوزه سنگ‌آهن، گاه بازار نسبت به افزایش‌های 1 یا چند دلاری نشان می‌داد که در زمانی کوتاه برخی فعالان را به بازگشت دوباره رونق امیدوار می‌کرد. اما همچنان واقعیت ماجرا ادامه روند رکود در بازار و متضرر شدن برخی معادن کوچک و متوسط به ویژه معادن بخش خصوصی بود. عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران درباره واکنش‌های بازار تصریح کرد: با توجه به وضعیت رخ داده در بازار فعالان حوزه سنگ‌آهن نیازمند حمایت‌هایی از سوی دولت هستند اما متاسفانه چندان سیاست‌های تشویقی در این‌باره دیده نمی‌شود. غرقی اضافه کرد: رشدهای مقطعی در وضعیت ایجادشده چندان نشانه خوبی به شمار نمی‌آید زیراوقتی رونق مقطعی باشد تولید انجام نخواهد شد. از سویی دیگر رونق در بلندمدت نیز با واکنش‌هایی روبه‌رو می‌شود که گاه فشار واردشده بر معدنکار را افزایش می‌دهد. به گفته این فعال معدنی، در حال حاضر بیش از 70درصد معادن کوچک و متوسط بخش خصوصی تعطیل هستند آمار تولید و صادرات به خوبی این فاجعه را به تصویر می‌کشد. در نتیجه افت و خیز یک یا 2 دلار تاثیر چندانی بر وضعیت فعلی سنگ‌آهن ندارد.


    رقابت در دست غول‌های معدنی
    یک کارشناس بورس اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت سنگ‌آهن ابتدای ماه «مه» میلادی تا 17 همین ماه از قیمت 70 دلار به 55 دلار رسیده شرایط معدنکاران سنگ‌آهنی مساعد نیست زیرا شرکت‌های بزرگ معدنی همچون واله و یوتینتو و قیمت تولید خود را از 12 دلار به 5 دلار رسانده‌اند. به گزارش معدن نیوز، محمدحسین بابالو، با اشاره به اینکه درحال‌حاضر کف قیمتی برای سنگ‌آهن وجود ندارد، گفت: قیمت این محصول تحت‌تاثیر بازار نفت تغییر می‌کند، از این‌رو با کاهش قیمت اخیر که70دلار به 55 دلار در ماه مه اتفاق افتاده می‌توان اینگونه برداشت کرد که احتمال کاهش دوباره قیمت وجود دارد. وی با بیان اینکه با تعطیلی معادن کوچک سنگ‌آهن در کشورهای همچون برزیل استرالیا و... میانگین قیمت این محصول کاهش می‌یابد، افزود: از آنجایی که قیمت تمام شده سنگ‌آهن معادن کوچک در کشورهای دیگر بیش از قیمت سنگ‌آهن شرکت‌های بزرگ است، با تعطیلی این معادن میانگین جهانی قیمت سنگ‌آهن کاهش می‌یابد زیرا درحال‌حاضر شرکت‌هایی همچون ریوتینتو و واله قیمت تولید خود را از 12 دلار به 5 دلار رسانده‌اند و این رقابت بر سر کاهش قیمت می‌تواند همچنان بازار سنگ‌آهن را تحت‌تاثیر قرار دهد. بابالو با تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ معدنی همچون واله برزیل مشکلاتی همچون حقوق دولتی و... را ندارند، تصریح کرد: به‌طور قطع رقابت با شرکت‌های خصوصی و کوچ در بازار جهانی سنگ‌آهن سخت است. از طرف دیگر بازار فولاد روندی منفی دارد که می‌تواند تولید این محصول را تحت تاثیر قرار دهد. او با نگاهی به چند شرکت ایرانی در بخش سنگ‌آهن افزود: شرکت‌های که تنها سنگ‌آهن خود را صادر می‌کرده‌اند اگر فازهای توسعه‌ای برای عرضه محصول در بازارهای داخلی و فرآوری محصول پیش‌بینی نکنند به‌طور قطع با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها