عصر خودرو

سعید اسلامی بیدگلی مطرح کرد:

تجاری سازی ایده ها با صندوق های سرمایه گذاری جسورانه

عصر بازار- عضو هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی، تمرکز بورس بر تشکیل ساختار عمومی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه را بسیار راهگشا ارزیابی کرد که می تواند در حوزه تجاری سازی ایده و جهش علم در کشور موثر واقع شود.

تجاری سازی ایده ها با صندوق های سرمایه گذاری جسورانه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سعید اسلامی بیدگلی گفت: در سال های گذشته در فرآیند تجاری سازی ایده، همواره جای خالی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه احساس می شد و صندوق هایی که با ساختار فعلی در حال تشکیل و تدوین مقررات هستند،  قطعا به پر کردن خلا موجود کمک خواهند کرد.

    وی با اشاره به فرآیند تجاری سازی ایده اظهار داشت: در این فرایند، دارندگان ایده ها  ابتدا به سراغ انجل ها یا فرشتگان می روند و توسط اینها حمایت اولیه می شوند یا از طریق دانشگاه ها با پارک های علم و فناوری یا انکوباتورها مرتبط می شوند برای اینکه از طرح های اولیه آنها حمایت شود.

    این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه  افزود: ما در سال های گذشته در زمینه ایجاد بستر مناسب در پارک های علم و فناوری، تجربه نسبتا موفقی را طی کردیم ؛ بسیاری از دانشگاه های ما  مجهز به پارک های علم و فناوری هستند همچنبن دولت برای تشکیل پارک های علم و فناوری از طریق نهادهای عمومی و بخش خصوصی هم کمک کرده است.

    عضو هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی ادامه داد: بعد از مرحله اولیه ای که پروژه ها از یک نرخ موفقیت بالاتری برخوردار شدند، اینها به سمت مراکز رشد می روند و ما در سال های گذشته شاهد بودیم که تعدادی از  این مراکز به صورت موفق عمل کردند.

    اسلامی بیدگلی اضافه کرد: پس از آن در دنیا به سمت صندوق های مخاطره پذیر می روند تا در این مرحله در آنها سرمایه گذاری بیشتری شود و این مساله ای است که دیگر، ایده ها و پروژه ها به تولید نمونه آموزشی رسیده اند .

    دکترای مدیریت مالی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل نداشتن ساختاری منسجم برای صندوق های سرمایه گذاری جسورانه در سال های گذشته، بسیاری از پروژه های ما تا مرحله رشد می رسیدند و بعد از آن ابتر باقی می ماندند . 

    وی گفت: این دسته از  وی سی ها (Venture Capital) می توانند در مرحله بعد سرمایه گذاری کنند تا کمک شود به اینکه وارد مرحله بعد شوند ؛ مرحله بعد هم مرحله ورود به بورس این شرکت های دانش بنیان است تا اینکه فروش آنها به یک سرمایه گذار بزرگتری برسد.

    اسلامی بیدگلی در تبیین بیشتر این موضوع گفت: مثلا یک پروژه اپلیکیشن موبایل داریم که با یک اپراتور صحبت می کنند یا پروژه را یکجا به این شرکت می فروشند یا اصلا وارد بورس می کنند.

    عضو هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی ادامه داد: این فرایند در دنیا به دو طریق خصوصی و عمومی انجام می شود. البته چون ما هنوز در کشور در این خصوص مقررات نداریم، نظیر شرکت های سهامی خاص ما است. یعنی در حال حاضر چند وی سی فعال با این ساختار داریم ولی طبیعتا به دلیل عدم شفافیت، تاکنون امکان جذب منابع زیاد در این شرکت ها با این ساختار در کشور ما وجود نداشته است.

    وی افزود: راهکاری که می تواند بسیار راهگشا باشد و کمک کند به اینکه کشور در حوزه تجاری سازی ایده و علم جهش قابل توجهی کند، تشکیل ساختار عمومی برای ونچر کاپیتال ها هست . لذا این رویه ای که الان در بورس تبیین شده، زیرساخت مناسبی برای حصول این امر است.

    اسلامی بیدگلی متولی ایجاد وی سی ها  به صورت خصوصی در کشور را معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری دانست و گفت:  این فرایند نیازمند نگارش قوانین و مقررات و گنجاندن و تطبیق آن با قانون تجارت کشور است. البته گویا پیشرفت هایی انجام شده ولی متاسفانه اجرایی نشده است؛  به همین دلیل هم هست که ساختار خصوصی این وی سی ها، به صورت شرکت های سهامی خاص است.

    این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه  ادامه داد: با ساختار شرکت های سهامی خاص ، برخی از شرکت های ما علیرغم اینکه از این طرح ها حمایت کرده اند، به علت خلاهای قانونی موجود دچار مشکلات عدیده ای شده اند. عمده ابهامات ما هم مشکلات مالیاتی و مشکلات حقوقی حاکم بر حاکمیت شرکتی درون این شرکت هاست.

    وی همچنین متولی ساختار عمومی این صندوق ها را سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی کرد و افزود: در یکسال و چندماه گذشته، با کمک برخی همکاران مقرراتی برای این کار تنظیم شده و  این روزها سازمان بورس به فکر صدور مجوزهای اولیه برای برخی درخواست هاست که به زودی چند مجوز هم صادر خواهد شد.

    اسلامی بیدگلی، چالش اصلی پیش روی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه را فرهنگ سازی و آشنا کردن دارندگان ایده ها و سرمایه گذاران با این دسته از سرمایه گذاری ها دانست و گفت: به دلیل اینکه جنس ریسکی که سرمایه گذار در این سرمایه گذاری  تجربه می کند با جنس ریسک سایر انواع سرمایه گذاری بسیار متفاوت است، ما در اینجا تقریبا با یک نگاه صفر و یکی مواجه هستیم؛ یعنی شانس موفقیت یک پروژه در بسیاری از موارد حتی بسیار کمتر از رقم موفقیت است.

    وی با بیان اینکه این ریسک را معمولا با تنوع بخشی توزیع می کنیم ، افزود: به همین دلیل سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری جسورانه نیاز به فرهنگ سازی قابل توجهی دارد . چون ممکن است یک سرمایه گذار در این پروژه سرمایه گذاری کند و با چند برابر شدن مبلغ سرمایه گذاری اش در یک بازه بلند مدت مواجه شود ؛ از آن طرف هم ممکن است حتی اصل پول خود را از دست رفته ببیند.

    این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: ما نیازمند نوشتن مجموعه ای از دستورالعمل ها، آیین نامه ها و مرامنامه ها هستیم تا سرمایه گذاری که اولا خود را  صاحب ایده معرفی می کند، این ایده را از فرد دیگری برداشت نکرده باشد و واقعا خلاقانه باشد. ثانیا سرمایه گذار این اعتماد را داشته باشد که اگر ایده اش را به جایی معرفی می کند مواجه با کپی برداری آن و استفاده در جاهای دیگر نشود.

    اسلامی بیدگلی ادامه داد: اینها در دنیا تعریف شده است؛  برای مثال  فردی که صاحب ایده است، به مراکز مخصوص این کار مراجعه می کند،   مجوز می گیرد و از آن به بعد یک حق معنوی برای سرمایه گذار ایجاد می شود و طبیعتا با ایجاد این حق معنوی، این ریسک با اهمیت از دارنده ایده برداشته می شود. همچنین یک اطمینان خاطری به سرمایه گذار می دهد که این ایده، ایده جدید و خلاقانه ای است. 

    این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه افزود: متاسفانه ما در حال حاضر امکان بررسی دقیق این موضوع را نداریم . هرچند مراکزی داریم که اختراعات موجود در سطح کشور را ثبت می کنند، اما با توجه به موضوع کپی رایت و اینکه بعضی می توانند ایده های خود را در کشورهای دیگر ثبت کنند، متاسفانه همچنان ریسک وجود خواهد داشت.

    اسلامی بیدگلی سپس به الگویی که شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی در موضوع صندوق سرمایه گذاری جسورانه دنبال می کند، اشاره کرد و گفت: وی سی ها می توانند تک رشته ای و چند رشته ای باشند و مدلی که ما در آرمان اتی طراحی کردیم، صندوق سرمایه گذاری جسورانه تک رشته ای است که البته قابلیت تعمیم به چند رشته ای را دارد ولی برای اینکه امکان تخصصی کردن بیشتر این ایده ها و بعد هم بررسی دقیق تر آنها وجود داشته باشد، در حال حاضر تک رشته ای است.

    وی افزود: رشته ای هم که ما برای توسعه انتخاب کردیم، در دنیا با نام تکنولوژی های مالی Financial Technology شناخته می شود ؛ یعنی در اینجا ایده های خلاقانه ای که منجر به افزایش کارایی و اثربخشی بازارهای مالی با استفاده از تکنولوژی می شود، مورد قبول واقع می شود .

    اسلامی بیدگلی گفت: با توجه به اینکه ما در آرمان آتی یک مرکز رشدی داریم و ایده ها را از نیروهای دانشگاهی دریافت می کنیم در آنجا ایده ها به یک پختگی اولیه می رسند و بعد در مرحله وی سی شانس موفقیت بالاتری پیدا می کنند؛ چون ادعای ما این است که تخصص ما در حوزه های مالی است.

    عضو هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان خاطرنشان کرد: پروژه ها از یک پارک علمی فناوری یا یک دانشگاه به ما معرفی می شوند و بعد در مرحله رشد، در شرکت چکش کاری و وارد مرحله وی سی می شوند.

    وی ادامه داد: هسته ای که برای وی سی تشکیل داده ایم، مجموعه ای است متشکل از  نهادهای مالی و شرکت هایی که در حوزه IT تخصص دارند، بنابرابن آنها می توانند با این بررسی ها ، بخش عمده ای از ریسک عدم تحقق را کاهش دهند.

    اسلامی بیدگلی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان سرمایه لازم برای تشکیل صندوق های سرمایه گذاری جسورانه هم گفت: این صندوق ها آنطور که بورس برای سقف و کف سرمایه گذاری تعیین کرده، با سرمایه یک میلیارد تومانی تاسیس خواهند شد که موسسین، منابع اولیه آن را تامین می کنند و بعد تا مبلغ 10 میلیارد تومان از محل  پذیره نویسی و تعهد موسسین برای آورده بخش دیگر، منابع مالی جمع آوری خواهد شد.

    وی افزود: در شرکت ارمان آتی، این  کار در یک فرآیند سه ساله  انجام می شود و  ما برنامه ریزی مالی کردیم که در سال اول تا مبلغ 3 میلیارد تومان در طرح ها سرمایه گذاری شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها