عصر خودرو

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خبر داد؛

محصولات کشاورزی در راه بورس کالا

عصر بازار- امسال دو محصول ذرت و جو از طریق بورس کالای ایران به فروش می رسد و از سال آینده نیز دیگر محصولات وارد بورس می شود چرا که این کار موجب حذف دلالی از مبادلات کشاورزی می شود.

محصولات کشاورزی در راه بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شبستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از افتتاح 62 پروژه بخش کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در این استان خبر داد.

    نیازعلی ابراهیمی پاک در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (ره) در راستای محرومیت زدایی تشکیل شد و در جنگ تحمیلی نیز این نهاد پشتیبانی از جنگ را برعهده داشت.

    وی ادامه داد: جهاد سازندگی بعد از مدتی تبدیل به وزاتخانه شد و بعد از آن نیز جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی ادغام شده و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اقدامات دشمن در حوزه اقتصادی اضافه کرد:  در مقابله با جنگ اقتصادی، جهاد کشاورزی نقش مهمی را بر عهده دارد و در بحث اقتصاد مقاومتی در سال 92 در سطح وزارت جهاد کشاورزی با حضور معاونان وزیر و کارشناسان مربوطه سه برنامه عمده تدوین شد که یک بحث در خصوص خودکفایی محصولات کشاورزی است که در برخی محصولات این امر ممکن است.

    * تولید 12.5 میلیون تن گندم در سال جاری

    وی توضیح داد: برای نمونه در محصول گندم در سال 92 به میزان 7.5 میلیون تن تولید داشتیم که به میزان 3 تا 3.5 میلیون تن گندم خریداری شد و سال به سال این رقم افزایش یافت و امسال پیش بینی می شود که تولیدات به 12 تا 12.5 میلیون تن برسد و مبنای خرید 10 میلیون تن است و از نظر واردات گندم امسال در حالت خودکفا هستیم.

    ابراهیمی پاک تأکید کرد: در برخی محصولات نمی توانیم به درصد بالایی خوداتکایی برسیم مانند دانه های روغنی و در حال حاضر 92.5  درصد میزان روغن مصرفی از خارج از کشور وارد می شود و درصدد هستیم با افزایش سطح زیر کشت کلزا و افزایش باغات زیتون این عدد تولید روغن از 7.5 درصد به 40 تا 45 درصد برسد.

    وی افزود: نگاه به صادرات بحث دوم وزارت جهاد کشاورزی است که میزان تولیدات دام و طیور بیش از ظرفیت مصرفی است که می شود در این حوزه روی بخش صادرات کار کرد.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اعلام کرد: بحث دیگری که در حوزه اقتصاد مقاومتی مدنظر است بهره وری آب است که در این حوزه ایجاد و پیاده کردن روش های نوین آبیاری موثر است و نکته دیگر در حوزه اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است.

    * رویکرد خوبی در بخش سرمایه گذاری حوزه کشاورزی وجود ندارد

    وی تصریح کرد: میزان تولیدات کشاورزی در سال 94 در کشور 85 میلیارد دلار بود که باید 20 تا 25 درصد مبلغ تولید سرمایه گذاری شود ولی متأسفانه رویکرد خوبی در بخش سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی وجود ندارد و باید در این زمینه بیشتر تلاش شود.

    ابراهیمی پاک در ادامه با اشاره به سیاست های استان در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: ما روی چهار موضوع کلان کار می کنیم که افزایش ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی، بهره وری، سرمایه گذاری و واحدهای نیمه فعال است .

    وی خاطر نشان کرد: در بحث گندم که یک محصول مهم است در راستای افزایش ضریب خوداتکایی، سعی کرده ایم سطح زیر کشت کاهش یابد ولی عملکرد و تولید محصول افزایش یابد و امسال میزان خرید گندم از 154 هزار تن به 250 هزار تن افزایش می یابد و مراکز خرید نیز از 15 مورد به 31 مورد رسیده است.

    * افزایش 4 برابری کشت کلزا در قزوین

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بحث دیگر تولید شکر، چغندرقند و روغن است که این روغن از دو منبع کلزار و زیتون تولید می شود که سیاست بر این است که میزان روغن تولیدی از 7.5 درصد به 50 درصد برسانیم و اگر چغندرقند و کلزا در تناوب گندم قرار گیرد می تواند عملکرد گندم را در سال بعد افزایش دهد.

    وی اعلام کرد: در سال جاری 2 هزار و 200 هکتار کشت کلزا داشتیم و در سال آینده برنامه ما 8 هزار هکتار است همچنین در بحث حبوبات نیز میزان تولیدات ما در سال گذشته 6 هزار و 482 تن بود که امسال به 7 هزار و 654 تن می رسد.

    ابراهیمی پاک در ادامه با اشاره فروش محصولات کشاورزی در بورس اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته تصمیم گرفته که محصولات کشاورزی را وارد بورس کالا کند و امسال کل محصول جوی کشور در بورس کالا به فروش می رسد که در استان های قزوین، تهران و کردستان به صورت گواهی سپرده (قبض انبار) بوده و ذرت دانه ای نیز امسال از طریق بورس معامله می شود. همچنین سال آینده نیز دیگر محصولات وارد بورس شده و این کار موجب شده تا حذف دلالی در این بخش را داشته باشیم.

    * تولید یک هزار و 500 تن شیر در قزوین

    وی در خصوص تولیدات دامی استان بیان کرد: یک هزار و 500 تن شیر در استان قزوین تولید و وارد بازار می شود که در 2 سال آینده این ظرفیت 2 برابر می شود و از این میزان ظرفیت مصرف استان یک سوم است و مابقی به سایر استان ها صادر می شود.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: در بحث تخم مرغ نیز 69 هزار تن تولید در سطح استان داریم که 25 درصد مصرف استان است و مابقی صادر می شود و در برنامه است این میزان تولید به 86 هزار تن در سال 95 برسد.

    وی اعلام کرد: گوشت مرغ تولیدی در استان نیز 59 هزار تن است که 30 درصد مصرف داخل استان است و مابقی به خارج از استان صادر می شود.

    * 15 هزار هکتار از اراضی زیرپوشش آبیاری نوین می روند

    ابراهیمی پاک با اشاره به عوامل مهم در بهره وری آب تصریح کرد: یکی از نکات مهم در حوزه آب علاوه بر مسدود کردن چاه های غیرمجاز در راستای کاهش مصرف آب های زیرزمینی، استفاده از شیوه های نوین آبیاری است که سالانه 5 هزار هکتار آبیاری تحت فشار صورت می گیرد و ان شاالله در سال جاری با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده در قانون بودجه بتوانیم 15 هزار هکتار را زیرپوشش شبکه های نوین آبیاری ببریم.

    وی یادآور شد: تاکنون 35 هزار هکتار توسط دولت و مردم زیرپوشش شبکه های نوین آبیاری قرار گرفته اند.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزاش سطح زیرکشت باغات زیتون، افزایش کشت انگور، توسعه آّبیاری تحت فشار و داربستی کردن باغات انگور را از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد.

    وی در خصوص پروژه های قابل افتتاح در هفته جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در هفته جهاد کشاورزی 62 پروژه با اشتغال مستقیم 32 نفر افتتاح می شود که بیشتر این پروژه ها در بخش آب و خاک است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها