عصر خودرو

حوادث مالی

خطر، بیخ گوش مشتریان بانک

عصر بازار: وقتی بوی پول می آید، سارقان هم کم کم از راه می رسند. برای آنها چه جایی بهتر از بانک. جایی که روزانه صدها میلیون پول جا به جا می شود و در این میان ممکن است با بی احتیاطی مشتریان بانک بخشی از این پولها هم به آنها برسد. البته همه چیز به بی احتیاطی هم ختم نمی شود. چرا که تبهکاران هر روز ترفند تازه ای برای سرقت از مشتریان بانک ها انتخاب می کنند. ترفند هایی که اگر با آنها آشنا شوید، حتما شگفت زده خواهید شد.

خطر، بیخ گوش مشتریان بانک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، سارقان در کارشان مهارت فوق العاده ای دارند. برخی از آنها جلوی چشمان تان پول را می شمارند و به شما می دهند اما وقتی شما پول را می شمارید متوجه می شوید سرتان کلاه رفته است. به این می گویند کف زنی. یکی از نمونه های کف زنی چندی قبل در بانکی در کرج رخ داد و در آن مرد جوانی پولهای زن بازنشسته ای را سرقت کرد و گریخت. اما کف زنی چطور اتفاق افتاد؟ آن روز زن سالخورده‌ای برای گرفتن حقوق بازنشستگی خود راهی بانکی حوالی میدان سپاه کرج شده بود که پس از دریافت حقوق، مرد جوانی ‌که لباس‌هایی شیک و مرتب پوشیده بود به او نزدیک شد. او از زن سالخورده درخواست کرد در ازای دریافت 10اسکناس 5هزار تومانی، یکی از تراول چک‌های 50هزار تومانی را به او بدهد و زن سالخورده نیز قبول کرد. این پایان ماجرا نبود، چرا که دقایقی بعد وقتی زن سالخورده در حال خروج از بانک بود، مرد جوان با عجله خودش را به او رساند و گفت: ظاهرا تراول چک‌هایی که از بانک گرفته‌اید برچسب دارند و ممکن است برای خرج کردن آنها با مشکل روبه‌رو شوید. زن نگاهی به تراول‌چک‌های داخل کیفش کرد و مرد جوان درحالی‌که وانمود می‌کرد می‌خواهد برچسب‌ها را به او نشان دهد، تراول‌چک‌ها را گرفت و شروع به بررسی آنها کرد. لحظاتی بعد وی با گفتن این جمله که آنها مشکلی ندارند و هیچ‌کدامشان دارای برچسب نیستند، تراول‌چک‌ها را به پیرزن داد و با خداحافظی از او از بانک خارج شد. پیرزن که تعجب کرده بود خواست پول‌هایش را بشمارد که ناگهان متوجه شد به جای تعدادی از تراول‌‌چک‌ها، اسکناس 5هزار تومانی در لابه‌لای پول‌هایش است. او که شوکه شده بود شروع به شمردن پول‌ها کرد و متوجه شد که 800هزار تومان از تراول‌چک‌هایش ناپدید شده است. آنجا بود که فهمید جوان شیک‌پوش در حقیقت یک سارق کف‌زن بوده که با شگردی شبیه تردستی، چک‌پول‌های 50هزار تومانی را با اسکناس‌های 5هزار تومانی عوض کرده است.

    سرقت برق آسا
    وقتی چشم برخی تبهکاران به پول میفتد اختیارشان را از دست می دهند و به هر طریق می خواهند آن را به دست بیاورند. حتی اگر این پول روی پیشخوان بانک باشد. درست مثل مردی که پول مشتریان بانک را جلوی چشمشان می دزدید و پا به فرار می گذاشت. چندی قبل مردی به دادسرای جنایی تهران رفت و از سرقت 4 میلیون تومان چک‌پولش توسط پیرمرد ناشناسی خبر داد. این مرد به ماموران گفت: برای واریز کردن پول به حسابم به یکی از بانک‌ها رفته بودم اما هنگامی که 4 میلیون تومان چک‌پولم را روی پیشخوان بانک گذاشته  و مشغول پر کردن حواله بانکی بودم، پیرمردی که پشت‌سرم ایستاده بود آنها را به سرقت برد و پا به فرار گذاشت. با این شکایت  تحقیقات برای دستگیری پیرمرد سارق آغاز شد.
    کارآگاهان ابتدا با بررسی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته، موفق شدند به تصویری از چهره‌ سارق چک‌‌پول‌ها دست پیدا کنند. با این سرنخ‌، تصویر متهم در اختیار تمامی تیم‌های گشت قرار گرفت و بررسی‌ها برای دستگیری وی وارد مرحله‌ای تازه شد. هنوز چند روز از این ماجرا نگذشته بود که سرقت دیگری به پلیس گزارش شد. این بار نیز یک سارق مسن بعد از اینکه در صف مراجعان بانک ایستاده بود، چک‌پول‌های یکی از مشتریان را از روی پیشخوان به سرقت برده و متواری شده بود. با اینکه این بانک فاقد دوربین مداربسته بود اما مشخصاتی که مالباخته از سارق پول‌هایش در اختیار پلیس قرار داد حاکی از آن بود که این سرقت نیز از سوی همان پیرمرد سارق صورت گرفته است. برسی ها در این باره ادامه داشت تا اینکه ماموران کلانتری 108 نواب که برای بازدید روزانه به یکی از بانک‌های این منطقه رفته بودند به پیرمردی، در صف مراجعین بانک مشکوک شدند. آنها وقتی متوجه شدند چهره این پیرمرد شباهت زیادی به عکس متهم فراری دارد، وی را دستگیر و در بازرسی بدنی از او 5 فقره چک‌پول، یک میلیون تومان وجه نقد و یک فقره چک بانکی که وی ساعتی قبل آنها را از یکی از بانک‌ها به سرقت برده بود کشف کردند. در ادامه تحقیقات این مرد به 5 فقره سرقت دیگر هم اعتراف کرد و مدعی شد در این سرقت‌ها بیش از 30 میلیون تومان پول نقد و چک‌پول به جیب زده است.
    متهم در اعترافاش گفت: چون سن زیادی داشتم، وقتی در صف مراجعین بانک‌ قرار می‌گرفتم کسی به من شک نمی‌کرد. بنابراین افرادی را که پول زیادی به بانک آورده بودند شناسایی می‌کردم و پشت سر آنها می‌ایستادم. زمانی که مالباختگان، پول‌ها را روی پیشخوان گذاشته و سرگرم پر کردن فیش حواله یا پشت‌نویسی چک بودند، نقشه سرقت را عملی می‌کردم و بعد از سرقت پول‌ها پا به فرار می‌گذاشتم.

    کمکِ بیجا ممنوع
    وقتی در بانک منتظر نشسته اید تا نوبت تان شود با افراد مختلفی رو به رو می شوید که بعضی از آنها تلاش می کنند سرِ صحبت را با شما باز کنند. از صحبت درباره گرانی و ترافیک و ... که بگذرید گاهی برخی بی دلیل می خواهند به شما کمک کنند. از این افراد باید ترسید. چرا که ممکن است برای پولهای شما نقشه کشیده باشند. مثل 2 تبهکار که به ظاهر می خواستند به مردی سالخورده کمک و چک او را نقد کنند اما در عمل به حسابش 135 میلیون تومان دستبرد زدند. مدتی قبل مأموران پلیس آگاهی مازندران در جریان دستبرد میلیونی به‌حساب مشتری یکی از بانک‌های ساری قرار گرفتند و تحقیقات خود را آغاز کردند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که صاحب حساب، چند روز قبل‌تر چکی به مبلغ یک میلیون تومان به فردی داده بود اما پس از آن متوجه شده بود که به جای یک میلیون تومان، 135میلیون تومان از حسابش برداشت شده بود. با شکایت صاحب حساب، مأموران به سراغ فردی رفتند که چک را از او دریافت کرده بود. این مرد وقتی به اداره آگاهی احضار شد از ماجرای کلاهبرداری اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: روزی که چک را به بانک بردم تا نقد کنم، بانک شلوغ بود. شماره گرفتم و توی نوبت ایستادم که در همین هنگام مرد جوانی سر صحبت را باز کرد و بعد از دقایقی گفت که می‌تواند چک مرا با پول نقد عوض کند تا دیگر لازم نباشد که در صف بمانم. وی ادامه داد: با توجه به سنم، حوصله ماندن در صف را نداشتم. از طرفی مرد جوان اصرار داشت که وقتی نوبت او برسد، هم کار خودش را انجام می‌دهد و هم چک مرا وصول می‌کند برای همین قبول کردم و بعد از گرفتن یک میلیون تومان پول نقد از او، چک یک میلیونی را به وی دادم و از بانک خارج شدم.
    با اظهارات این مرد، مأموران دریافتند که با یک باند جعل روبه‌رو هستند، باندی که با شگردی تکراری دست به سرقت از حساب افراد ثروتمند، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌زدند.کارآگاهان با بررسی تصاویر ضبط شده در دوربین مداربسته توانستند متهمان را شناسایی و دستگیر کنند.

    سریع و خشن
    شاید بشود تبهکاران را به 3 دسته تقسیم کرد. گروهی که از فکرشان استفاده می کنند. گروه دیگری که متکی به زور بازوی شان و کمی خشن هستند. و گروه سوم که از تلفیق این دو گروه تشکیل داد. آن گروه، زورگیرانی هستند که از مشتریان بانک ها سرقت می کنند. آنها ابتدا با پرسه زدن در داخل بانک مشتریانی را که پول نقد دریافت کرده اند شناسایی می کنند. این بخش اول این نقشه است و قسمت خشونت بار آن در بیرون بانک اجرا می شود و تبهکاران با تهدید چاقو و قمه و گاهی هم اسلحه گرم پولهای طعمه شان را زورگیری می کنند. پس علاوه بر اینکه باید در بانک مراقب پولهای تان باشد، باید بعد از خروج هم احتیاط کنید تا در دام زورگیران گرفتار نشوید.
    چندی قبل مهندس جوانی نزد مأموران پلیس پایتخت رفت و از سرقت پول‌هایش توسط دزدان زورگیر خبر داد. او به مأموران گفت: امروز برای برداشت پول از حسابم به بانکی در مرکز شهر رفتم و بعد از دریافت 7میلیون تومان پول نقد، آن را داخل کیفم گذاشتم و از بانک بیرون رفتم. می‌خواستم به صرافی بروم و مقداری دلار برای رفتن به سفر خارج بخرم اما به محض اینکه درماشینم را باز کردم تا سوار شوم ناگهان 3مرد موتورسوار به من نزدیک شدند و یکی از آنها چاقویی روی پهلویم گذاشت و دیگری با گاز اشک‌آور شروع به تهدید من کرد. در همین هنگام یکی از آنها گاز اشک‌آور به‌صورتم زد و همدستش کیفم را قاپید و هرسه‌سوار بر موتورشان پا به فرار گذاشتند.
    ماموران در نخستین قدم با کمک شاکی به چهره‌نگاری دزدان موتورسوار پرداختند و در قدم بعدی به سراغ آلبوم عکس مجرمان سابقه‌دار رفتند و موفق به شناسایی و دستگیری یکی از دزدان به نام احمد شدند. او مجرمی سابقه‌دار بود که با همدستی 4 نفر دیگر دست به این سرقت زده بود. به این ترتیب همدستان وی نیز دستگیر شدند. سرکرده باند در بازجویی ها گفت: شیوه‌مان این بود که 2نفر از ما به‌عنوان زاغ زن به بانک‌ها و مراکز تجاری می‌رفتیم و بعد از شناسایی کسانی که پول زیادی همراه خود داشتند، مشخصات آنها را در اختیار 3سارقی که بیرون از بانک و سوار موتور بودند می‌دادیم. به محض خروج سوژه مورد نظرمان، بقیه اعضای باند طعمه را تعقیب می‌کردند و در فرصتی مناسب و با تهدید چاقو و گاز اشک‌آور دست به زورگیری از وی می‌زدند. بعد از سرقت نیز اموال مسروقه را تقسیم می‌کردیم و در این میان من و زاغ زن دیگر باند فقط 10درصد سهم می‌گرفتیم.

    برچسب ها