عصر خودرو

ایران و عربستان پس از مدت ها در مورد نفت هم نظر شدند

عصر بازار- پس از مدت ها تنش و اختلاف به نظر می رسد ایران وعربستان دستکم در یک مورد با هم اتفاق نظر پیدا کرده اند؛ هر دو کشور معتقدند قیمت نفت در آینده نزدیک به مرز ۶۰ دلار خواهد رسید.

ایران و عربستان پس از مدت ها در مورد نفت هم نظر شدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، نرسی قربان کارشناس حوزه انرژی می گوید: "با کاهش برداشت نفت خام از پروژه‌های گران قیمت و افت سرمایه‌گذاری‌ها در این عرصه، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت نفت تا پایان امسال به حدود 60 دلار برای هر بشکه برسد".

    وی معتقد است:" با روند کنونی عرضه و تقاضا این امکان وجود دارد که قیمت نفت تا پایان امسال به حدود 60 دلار در هر بشکه برسد، اما باید پذیرفت که بازار نفت به طور دقیق قابل پیش‌‌بینی نیست".

    به گفته این کارشناس باسابقه حوزه انرژی "با کاهش قیمت نفت، تولید نفت‌ پرهزینه و سرمایه گذاری‌ها نیز در این عرصه کاهش یافته است، از طرف دیگر تقاضا برای نفت 40 دلاری به مراتب بیشتر از تقاضا برای نفت 100 دلاری است بنابراین اگر این موارد را در کنار یکدیگر قرار دهیم شاهد کم شدن نفت مازاد در بازار و روند رو به افزایش قیمت نفت خواهید بود".

    قربان با بیان این که "پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2016 با کم شدن مازاد عرضه نفت نوعی تعادل در بازارهای جهانی ایجاد شود" تأکید می کند " اگر تحولات سیاسی عمده‌ای در منطقه روی دهد یا عربستان تصمیم بگیرد که تولید نفت خود را روی هشت میلیون بشکه در روز تثبیت کند ممکن است تغییرات کاهشی در نرخ نفت ایجاد شود، در غیر این صورت قیمت نفت به صورت تدریجی افزایش می یابد تا دوباره نفتهای پرهزینه وارد بازار شوند".

    در همین حال وزیر نفت عربستان سعودی هم معتقد است" قیمت نفت بزودی به بشکه ای 60 دلار می رسد".

    خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی پیش بینی می کند ": قیمت نفت خام ممکن است تا پایان سال جاری میلادی  حتی بدون اوپک به 60 دلار برای هر بشکه برسد".

    الفالح که در ماه مه جانشین علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی شده است تأکید می کند: " احتمال رسیدن قیمت نفت به 60 دلار در هر بشکه تا پایان سال جاری بسیار زیاد است و احتمال افزایش بیشتر قیمت ها در سال 2017 نیز وجود دارد و در چنین شرایطی  بهترین کار ادامه نظارت بر بازار و اجازه دادن به بازار برای ادامه روند خود است".

    به گفته وزیر نفت عربستان "عرضه و تقاضا به هم نزدیک شده اند و قیمت به علت کمبود عرضه بالارفته است".

    به گفته الفالح" اختلال های اخیر در عرضه نیجریه، کانادا و کلمبیا، به بالارفتن قیمت نفت تا 50 دلار برای هر بشکه کمک کرده است که از اواسط فوریه تاکنون تقریبا دو برابر شده است اما نفت 50 دلاری به اندازه کافی برای جذب سرمایه گذاری مورد نیاز برای حفظ میدان های نفتی قدیمی جهان کافی نیست".

    وی با ابراز نگرانی در باره کمبود بالقوه نفت در دراز مدت که موجب جهش ناگهانی قمیت می شود، این اتفاق را برای ثبات دراز مدت نفت، غیرسازنده دانست.

    البته الفالح بر این موضع عربستان تاکید می کند که" ایران باید بخشی از هر گونه توافق آتی اوپک در باره تثبیت تولید باشد و اگر قرار باشد که همه تولید نفت را محدود کنند ایران نیز باید مانند اعضای دیگر اوپک این توافق را بپذیرد".

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها