عصر خودرو

افزایش ظرفیت پالایش نفت کشور به ۳.۲ میلیون بشکه تا چهار سال آینده

عصر بازار- ایران در نظر دارد با ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری، ظرفیت پالایش نفت خام خود را تا چهار سال آینده به سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

افزایش ظرفیت پالایش نفت کشور به ۳.۲ میلیون بشکه تا چهار سال آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هم اکنون روزانه حدود 1.8 میلیون بشکه نفت در 9 پالایشگاه کشور پالایش می شود که قرار است با راه اندازی پالایشگاه های جدید، این ظرفیت افزایش یابد.
    براساس گزارش های وزارت نفت، از 9 پالایشگاه فعال در ایران تنها یک پالایشگاه، سودآوری قابل قبولی دارد و سایر پالایشگاه ها نیاز به ارتقا و بهبود عملکرد دارند و بر این اساس، قرار است که با مشارکت ژاپنی ها و کره ای، این پالایشگاه ها نوسازی شوند.
    ایران در تولید بنزین و گازوئیل به ترتیب رتبه نهم و 13 جهان را دارد اما در تولید مازوت در رتبه سوم قرار گرفته که نشان دهنده کیفیت پایین فرایندها در پالایشگاه های داخلی است.
    به گزارش وزارت نفت، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درباره جزئیات برنامه ایران برای افزایش ظرفیت پالایشی گفت: ایران قصد دارد در چهار سال آینده ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی خود را 70 درصد افزایش دهد و کیفیت سوخت تولیدی را در داخل بالا ببرد.
    عباس کاظمی افزود: ایران تا سال 2020 میلادی ظرفیت پالایش نفت خود را از رقم کنونی یک میلیون و 850 هزار بشکه به سه میلیون و 200 هزار بشکه افزایش خواهد داد.
    معاون وزیر نفت همچنین از آغاز فعالیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ماه مارس سال 2017 میلادی (اسفند ٩٥-فروردین ٩٦) خبر داده است.
    به گفته وی، پالایشگاه های اصفهان، تبریز، تهران، بندر عباس و آبادان قرار است با سرمایه گذاری 14 میلیارد دلاری یاد شده ارتقا یابند.
    دولت هزینه نوسازی پالایشگاه آبادان را می پردازد اما برای یافتن اعتبار لازم برای پالایشگاه های دیگر، در تلاش است و برای مشارکت در این برنامه، با پیمانکاران کره ای و ژاپنی مذاکره می کند.
    ایران همچنین قصد دارد سه پالایشگاه جدید احداث کند که پالایشگاه بهمن گنو در بندر جاسک با ظرفیت پالایش 300 هزار بشکه در روز، پالایشگاه آناهیتا در استان کرمانشاه با ظرفیت پالایش 150 هزار بشکه در روز، و پالایشگاه پارس با ظرفیت پالایش روزانه 120 هزار بشکه میعانات نفتی، را در بر می گیرد.

    **عبور ظرفیت پالایش نفت ایران از مرز 1.8 میلیون بشکه تا پایان امسال
    مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره توسعه ظرفیت پالایشی در امسال، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها با تکمیل طرحهای توسعه‌ای، ظرفیت پالایشی کشور امسال به بیش از یک میلیون و 850 هزار بشکه در روز می رسد.
    سعید محجوبی افزود: این افزایش ظرفیت به تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها از نظر مقدار خوراک و تغییر محصولات براساس برنامه‌ریزی‌ها و تکمیل طرحهای توسعه‌ای در حال اجرا بستگی خواهد داشت.
    وی افزود: براساس برآوردهای انجام شده هر پالایشگاه برای اجرای طرح های توسعه‌ای خود نیازمند بیش از ٢ تا سه میلیارد دلار سرمایه است که در راستای جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی سیاستگذاری و حرکت خواهند کرد.
    این مسئول صنعت نفت اعلام کرد: پیگیری پروژه‌های کیفی‌سازی محصولات بر اساس استانداردهای یورو 4 نیز در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود.
    وی با اشاره به اولویت های امسال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در زمینه کاهش تولید نفت کوره و مصرف سوخت، گفت: افزایش کیفیت فرآورده‌ها و کاهش تولید نفت‌ کوره از اولویتهای پالایشی کشور هست که در بخش انرژی هم تاکید بر کاهش مصرف انرژی در پالایشگاه ها داریم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها