عصر خودرو

در گفت و گو با مدیر توسعه بازار مشتقه مطرح شد؛

چالش های ۲۴ ساعته شدن معاملات آتی

عصر بازار- در راستای توسعه بازار مشتقه و ابزارهای مالی، دسترسی آسان، امن و سریع سرمایه گذاران به بورس معاملات آتی و منطبق با بازارهای جهانی، به زودی معاملات بورس آتی ۲۴ ساعته می شود.

چالش های ۲۴ ساعته شدن معاملات آتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، این هدفی است که بورس کالا از زمان راه اندازی معاملات آتی تاکنون همیشه به دنبال تحقق آن بوده و در این مدت با چالش های فراوانی رو به رو بوده است.

    در شرایطی که هم اکنون تعداد زیادی از کارگزاران خود را برای طولانی شدن ساعت معاملات بازار آتی آماده می کنند، شواهد نشان می دهد تحقق این مهم به دلیل پیش شرط های سازمان بورس اوراق بهادار کمی طولانی تر از قبل خواهد بود.

    مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران درباره آخرین وضعیت 24 ساعته شدن معاملات بازار آتی می گوید: افزایش ساعات معاملات بازار آتی که از آن به عنوان معاملات 24 ساعته در اصطلاح نام برده می شود، قرار بود در سه فاز انجام شود که فاز اول آن یعنی افزایش یک ساعت به انتهای ساعت معاملاتی انجام شده و هم اکنون در پروسه تحقق فاز دوم از این پروژه هستیم.

    پدرام عزیزی می گوید: در فاز دوم قرار است کارگزاران ساعت معاملاتی خود را طی روزهای شنبه تا چهارشنبه از 10 صبح تا 22 شب افزایش دهند.

    او در پاسخ به سوالی، مبنی براینکه چرا اجرایی شدن این فاز طولانی شده است، می گوید: به دلیل عملیات زیرساختی، هم اکنون دو شرکت نرم افزاری زیرساخت خدمات "برخط" ارائه می دهند و دو شرکت "رایان هم افزا" و "داتک" نیز در مرحله اخذ مجوز از سازمان بورس هستند. عزیزی ادامه می دهد: سازمان بورس اوراق بهادار تهران، در شرایط کنونی پیش شرط خود را برای ارائه مجوزهایی مانند خدمات بر خط به این شرکت های نرم افزاری، تبدیل شدن به نهادهای پردازش اطلاعات مالی عنوان کرده است.

    خدمات حضوری؛ فاکتوری رقابتی

    از او همچنین  می پرسیم که چالش کارگزاران درباره ارائه بعضی از خدمات در ساعات غیر اداری به کجا رسید، که این طور توضیح می دهد: هم اکنون 57 کارگزاری مجوز معاملات آتی دارند که از بین این تعداد، 30 شرکت مجوز برخط دارند.

    عزیزی ادامه می دهد: ما به این شرکت ها اعلام کرده ایم، در ساعات غیر اداری نیز می توانند خدمات حضوری ارائه دهند، اگرچه الزامی نیست در این زمینه اما می تواند به عنوان یک فاکتور رقابتی برای شرکت ها محسوب شود.

    او تصریح می کند: اگرچه سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه خدمات حضوری را توسط بعضی از کارگزاران که تمایل دارند و برایشان مقرون به صرفه است را تایید کرده است، اما طی یک نظر سنجی که صورت گرفته، اکثر کارگزاران تاکید داشتند که اصلا این خدمات ارائه نشود.

    مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران ادامه می دهد: به هر روی درباره این دو گزینه یعنی ارائه خدمات حضوری در ساعات اداری و غیر اداری نظر سنجی ارائه شده است که قرار است به زودی نتایج آن مشخص شود اما در کل سازمان با ارائه این خدمات موافق است.

    او فاز سوم 24 ساعته معاملات آتی را فاز نهایی عنوان کرد و گفت: در این فاز قرار است در هفت روز هفته، معاملات از 10 صبح تا 12 شب صورت گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها