عصر خودرو

بانک مرکزی اروپا:

افت قیمت نفت، تاثیر مثبتی بر اقتصاد جهان نداشته است

عصر بازار- بانک مرکزی اروپا روز دوشنبه اعلام کرد، کاهش قیمت نفت در طی ۲ سال گذشته تاثیری کمتر از آنچه قبلا تصور می شد بر رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت و تاثیر کلی آن حتی ممکن است منفی باشد.

افت قیمت نفت، تاثیر مثبتی بر اقتصاد جهان نداشته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، با افت قیمت نفت از حدود 110 دلار در اواسط سال 2014 به حدود 50 دلار، بسیاری انتظار داشتند که افزایش مصرف موجب رشد اقتصاد جهانی شود و خانواده ها و بنگاه های اقتصادی با صرف هزینه کمتر برای خرید سوخت، درآمد بیشتری داشته باشند.

    اما به گفته بانک مرکزی اروپا، نتایج مثبت افت قیمت نفت تاکنون محدود بوده، در حالی که تاثیرات منفی این پدیده در کشورهای صادرکننده نفت شدید بوده و این تاثیرات منفی به دیگر اقتصادهای نوظهور نیز سرریز شده است.

    بانک مرکزی اروپا در ادامه می افزاید: «برای مثال در آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت، منافع مصرف نفت ارزان قیمت کمتر از ارقامی بوده که قبلا پیش بینی شده بود و این منافع عمدتا از ناحیه کاهش شدید سرمایه گذاری ها در بخش انرژی خنثی شده است.»

    «اگر فرض کنیم که به طور مثال افت 60 درصدی قیمت نفت از اواسط 2014، عمدتا ناشی از عرضه و تا حدی ناشی از تقاضا بوده، مدل ها نشان می دهد که تاثیر کلی این 2 شوک بر فعالیت های جهانی نزدیک به صفر یا حتی اندکی منفی خواهد بود.»

    در حالی که خانواده ها اقدام به افزایش پس اندازهای خود کرده اند و بسیاری چون انتظار نداشتند کاهش قیمت ها تداوم بیابد، الگوهای مصرفی خود را تغییری نداده اند، بخش مصرف نتوانسته از کاهش قیمت نفت منتفع شود.

    اما کشورهای صادر کننده نفت، شوک بزرگ غیرمنتظره ای را متحمل شده اند و این موجب کاهش قابل توجه تولید ناخالص داخلی آنها شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها