عصر خودرو

یک اقتصاددان مطرح کرد؛

بورس کالا از ابزارهای رسیدن به اقتصاد آزاد است

عصر بازار- بدون شک بورس‌های کالایی به عنوان یکی از مظاهر اقتصاد مبتنی بر بازار در این خصوص می‌توانند نقش موثری در پیاده‌سازی و موفقیت سیاست‌های آزادسازی اقتصادی ایفا کنند.

بورس کالا از ابزارهای رسیدن به اقتصاد آزاد است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، یکی از اقتصاددانان کشورمان سوق کشور به سمت اقتصاد آزاد مبتنی بر بازار را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: مهم ترین مولفه در اقتصادهای پیشرفته، شفافیت است؛ همان فاکتوری که اقتصاد ایران به دنبال آن می گردد و برای رسیدن به آن باید از ابزارهایی استفاده کند.

    آلبرت بغزیان با بیان اینکه بورس های کالایی یکی از ابزارهای رسیدن به اقتصاد شفاف و رقابتی در دنیا هستند، گفت: در کشور ما برخی ها برداشت نادرستی از اقتصاد آزاد دارند و گمان می کنند اقتصاد آزاد به معنای آزاد گذاشتن همه چیز است؛ اما واقعیت این است که در بازترین اقتصادهای دنیا نیز نظارت های دولت وجود دارد و بازارها بر اساس قوانین و چارچوب های مشخصی فعالیت می کنند.

    این اقتصاددان اظهار داشت: در این میان عده ای اعلام می کنند که فلان محصول باید از بورس کالا خارج شود و دلیل آن را حرکت کشور به سمت اقتصاد آزاد عنوان می کنند در صورتیکه خود بورس کالا نماد اقتصاد آزاد و رقابتی است؛ ادعای این امر نیز وجود بورس های کالایی قدرتمند و پرنفوذ در کشورهای توسعه یافته دنیا که سمبل اقتصاد آزاد هستند، است.

    بغزیان افزود: البته در بسیاری از کشورها دولت دخالتی در قیمت گذاری محصولات نمی کند و تنها بر قیمت و روند معاملات نظارت دارد به این ترتیب در این اقتصاد ها، قیمت محصولات بر اساس عرضه و تقاضا و عوامل بازار تعیین می شود. در همین راستا تولید کنندگان در این کشورها برای ارتقای کیفی محصولاتشان و بالا رفتن قدرت رقابت در بازار تلاش می کنند و همین مساله به بهبود کیفی محصولات و کاهش قیمت ها کمک می کند.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت فعلی نیز به اقتصاد آزاد و خروج از قیمت گذاری دستوری اعتقاد دارد گفت: امروزه نظام های اقتصادی مبتنی بر بازار در مقایسه با نظام های اقتصادی دولتی از عملکرد به مراتب بهتری برخوردار هستند و نظام انگیزشی مناسب تر، عایدی بیشتر برای خود بنگاه ها و در کل برای اقتصاد به همراه دارند و زمینه های رشد و شکوفایی کشورها را فراهم می کنند. از این رو برخی نهادهای بین المللی که رشد و توسعه کشورهای جهان را در کانون توجه خود قرار داده اند، همواره می کوشند، با اعمال و تجویز برخی سیاست ها به کشورهای در حال توسعه، باعث فاصه گرفتن این کشورها از نظام اقتصادی دولتی و گرایش آنها به نظام اقتصادی مبتنی بر بازار شوند که سیاست های تعدیل ساختاری و به تبع آن آزاد سازی اقتصادی، نمونه ای از این سیاست ها به شمار می روند.

    بغزیان افزود: با وجود این‌که سیاست‌های آزادسازی اقتصادی شامل طیف وسیعی از راهکارهای اصلاح بخش اقتصادی است، آن‌چه برای اقتصاد ایران به عنوان نمود این سیاست‌ها تبلور یافته عبارت است از حرکت از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد مبتنی بر بازار که نیازمند اصلاحات و تغییرات در بسیاری از بخش‌های اقتصادی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها