عصر خودرو

بررسی بازار فلز سرخ؛

بهای مس در محاصره ۴ عامل مهم

عصر بازار- هفته گذشته قیمت مس اندکی کاهش یافت که به عقیده تحلیلگران بازار فلزات اساسی این روند نزولی تحت تاثیر رشد ارزش دلار و پیش بینی کاهش تقاضای چین رخ داده بود، هفته پیش رو نیز ۴ عامل دیگر بر روند قیمتی فلز سرخ تاثیر گذار خواهد بود.

بهای مس در محاصره ۴ عامل مهم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در هفته پیش رو چند عامل مهم دیگر بر قیمت مس و دیگر فلزات اساسی تاثیر خواهند داشت. نخستین عامل، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست که نتیجه آن روز چهارشنبه مشخص خواهد شد. این نشست با تاثیری که بر ارزش دلار دارد بر قیمت فلزات اساسی تاثیر می گذارد.

    احتمال افزایش نرخ های بهره در این نشست تقریبا صفر است اما اگر در بیانیه پایانی این نشست بر آمادگی بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره تاکید شود یا جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست به افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک اشاره کند ارزش دلار رشد خواهد کرد و قیمت فلزات اساسی تحت فشار قرار خواهد گرفت.

    دومین عامل موثر بر قیمت مس، تغییرات ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس لندن است. هفته پیش این ذخیره پیوسته افزایش یافت اما روز جمعه با 1.2 درصد کاهش به حدود 211 هزار تن رسید. رشد 57 هزار تنی ذخیره مس در انبارهای تحت نظارت بورس لندن در هفته گذشته که احتمال دارد این هفته نیز ادامه یابد عاملی برای کاهش قیمت هاست.

    سومین عامل موثر بر قیمت ها، تقاضای چین است. در ماه مارس فعالان بازار فلزات اساسی به دلیل انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد چین نسبت به افق این بازار خوشبین شدند اما در دو ماه اخیر داده های اقتصادی از این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات اساسی در جهان است منفی بوده و نگرانی های عمیق در باره افق اقتصاد چین بوجود آمده است.

    اگر در روزهای آینده اقدامات حمایتی از سوی بانک مرکزی چین انجام شود احتمال حمایت شدن قیمت فلزات اساسی وجود دارد. در بیش از یک سال و نیم اخیر بانک مرکزی چین بارهای نرخ های بهره و سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی را کاهش داده تا به رونق اقتصاد کمک کند. اما این تلاش های به رونق مورد نظر منجر نشده و احتمال آنکه اقتصاد چین امسال کمتر از نرخ هدف تعیین شده از سوی بانک مرکزی رشد کند بسیار زیاد است.

    چهارمین عامل موثر بر قیمت مس، تغییرات قیمت نفت است. اگر آنطور که پیش بینی شده قیمت نفت این هفته کاهش یابد قیمت فلزات اساسی نیز در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد. رشد قیمت نفت در هفته های اخیر سبب شده برخی تولیدکنندگان نفت در آمریکا که فعالیت خود را متوقف کرده بودند بار دیگر وارد بازار شوند.

    در نظرسنجی خبرگزاری رویترز، تحلیلگران اعلام کردند اگر شرایط اقتصاد چین در ماه های آینده بهتر شود، همزمان با توقف رشد ارزش دلار، شاهد رشد نسبی قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی خواهیم بود.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک سال اخیر نشان داده شده است:

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها