عصر خودرو

چین ازبندرگوادرپاکستان تا خاک خودخط لوله نفت می کشد

عصر بازار- رسانه های پاکستان به نقل از منابع آگاه نوشتند که چین به دنبال احداث طرح عظیم خط لوله انتقال نفت از بندر 'گوادر' پاکستان، واقع در حدود ۸۰ کیلومتری مرز ایران، تا استان 'سین کیانگ' (استان مرزی چین با پاکستان) است.

چین ازبندرگوادرپاکستان تا خاک خودخط لوله نفت می کشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  ظرفیت این خط لوله که قرار است عملیات احداث آن از سال آینده میلادی آغاز و تا سال 2021 تکمیل شود، 'یک میلیون بشکه' در روز خواهد بود.
    این گزارش حاکی است که طرح خط لوله یادشده بخشی از سیاست چین برای احیای جاده ابریشم است زیرا این خط لوله در امتداد مسیر تاریخی جاده ابریشم احداث خواهد شد.
    براساس این گزارش، یک شرکت پاکستانی به نام (Frontier Work Organization (FWO وابسته به ارتش پاکستان با سرمایه گذاری دولت چین، عملیات اجرای این طرح خط لوله را انجام خواهد داد. طول این خط لوله حدود سه هزار کیلومتر برآورد می شود.
    بندر گوادر پاکستان واقع در جنوب غربی این کشور در نزدیکی مرز ایران و همچنین در نزدیکی منطقه خلیج فارس واقع شده است؛ منطقه که روزانه حدود 17 میلیون بشکه نفت از آن عبور می کند تا به نقاط مختلف جهان برسد.
    این خط لوله بخشی از کریدور اقتصادی چین-پاکستان خواهد بود. چین و پاکستان برای پیوستن ایران به این راهروی اقتصادی از طریق خطوط حمل و نقل ریلی، جاده ای و خطوط انتقال انرژی ابراز تمایل کرده اند.

    ** کریدور اقتصادی پاکستان – چین
    چینی های برای اینکه حرکت پرشتاب چرخ های اقتصاد خود را حفظ کنند، به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام، نیاز به واردات روزافزون این کالای راهبردی به ویژه از کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند.
    کشتی های غول پیکر حامل نفت خام کشورهای حوزه خلیج فارس برای اینکه خود را به بنادر جنوب شرقی چین به عنوان نزدیک ترین مقصد برسانند، ناچار به طی بیش از 12 هزار کیلومتر مسیر و صرف زمان، سوخت و انرژی فراوان هستند. چین به شدت به دنبال اجرایی کردن طرحی به نام کریدور اقتصادی چین- پاکستان است تا این مسیر را به سه هزار کیلومتر کاهش دهد.
    نفتکش ها در شرایط کنونی برای اینکه خود را به بنادر جنوبی شرقی برسانند، ناچار باید از اقیانوس هند عبور کنند و کشورهای پرتعداد جنوب شرق آسیا را پشت سر بگذارند، تا به مقصد برسند ضمن اینکه این کشتی ها ناچار به عبور از تنگه نه چندان امن 'ملاکا' واقع در بین کشورهای مالزی و اندونزی هستند و این تنکه می تواند با بروز کوچکترین ناآرامی و جنگ در این منطقه به روی کشتی های عبوری مسدود شود.
    کریدور اقتصادی چین – پاکستان تنها به موضوع واردات نفت چین محدود نمی شود و علاوه بر کوتاه شدن مسیر واردات نفت به چین به یک چهارم، دسترسی آسان و نزدیک غول های صنعتی و تجاری وتولیدی چین را به بازارهای مصرف گرا و پر رونق حوزه خلیج فارس، خاورمیانه، اروپا، آفریقا ومنطقه آمریکا فراهم می کند.
    چین همچنین امیدوار است عبور این کریدور از منطقه نه چندان آرام و امن سین کیانگ در غرب این کشور که نسبت به مناطق مرکزی و سایر مناطق مرزی چین از توسعه یافتگی کمتری برخوردار است، باعث توسعه و رشد اقتصادی این منطقه و کاسته شدن از ناآرامی ها و دردسرهای آن برای دولت پکن شود.
    طرح احداث این کریدور به عنوان شریان حیاتی آینده اقتصاد چین، از حدود سه سال پیش کلید خورد. این کریدور که مبداء آن بندر گوادر در جنوب غربی ترین نقطه پاکستان در ایالت بلوچستان این کشور و مقصد آن شهر کشگر Kashgar (چینی ها به آن کاشی می گویند) واقع در استان سین کیانگ در غرب چین است، شامل سه بخش مهم و موازی خطوط حمل و نقل جاده ای، ریلی و خط لوله های انتقال انرژی است و عملیات احداث خطوط جاده ای در بخش های از شمال پاکستان از سوی شرکت های چینی آغاز شده است.
    تکمیل این طرح عظیم که می تواند دستاوردهای فراوان از جمله توسعه اقتصادی و اشتغال و بدنبال آن بهبود وضعیت امنیت را برای پاکستان به دنبال داشته باشد، دست کم 10 تا 15 سال زمان خواهد برد و حداقل به 45 میلیارد دلار سرمایه گزاری نیازمند است.
    چینی ها قرار است بعد از تکمیل طرح توسعه بندر گوادر، که بخشی از کریدور چین – پاکستان خواهد بود، مدیریت این بندر کلیدی را به مدت 40 سال در اختیار بگیرند و این به معنای حضور پرقدرت چین در جنوب آسیا و آبهای دریای عرب و اقیانوس هند خواهد بود. گزارش هایی نیز منتشر شده است که حکایت از تصمیم چین برای ایجاد پایگاه دریایی در سواحل جنوب پاکستان دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها