عصر خودرو

قیمت ورق‌های فولادی در بورس شفاف می‌شود

عصر بازار- مدتی است لوله و پروفیلی‌ها و تولیدکنندگان فولاد بر سر تعرفه واردات فولاد اختلاف پیدا کرده‌اند. در پی افزایش تعرفه واردات ورق‌های فولادی انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور نسبت به این موضوع واکنش داده است.

قیمت ورق‌های فولادی در بورس شفاف می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، لوله و پروفیلی‌ها می‌گویند با افزایش تعرفه واردات فولاد این صنف قادر به تامین مواد اولیه مورد نیاز خود نخواهند بود و آن دسته از تولیدکنندگانی نیز که ورق‌های زیر 3 میلی‌متر در کشور تولید می‌کنند، قادر نیستند به تمامی نیازهای آنها پاسخ گویند و با قیمت‌هایی بیش از قیمت‌های جهانی ورق‌های تولیدی خود را به صنف تولیدکننده لوله و پروفیل می‌فروشند. مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در تازه‌ترین اظهار نظرهای خود، ادعاهای صنعت لوله و پروفیل را مبنی بر گران‌فروشی و زدن چنین اتهاماتی ناعادلانه خوانده و گفته است تبلیغات منفی از سوی این سندیکا باعث شده شرایط غیرواقعی جلوه کند. در همین زمینه وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 95/3/12 در جلسه‌ای با معاونان خود به بررسی مشکلات تولیدکنندگان لوله و پروفیل پرداخته و در 95/3/16 طی نامه‌ای اعلام کرده که شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، نورد و لوله اهواز و مجتمع گیلان موظف هستند در مجموع 2 میلیون تن ورق زیر 3 میلی‌متر مورد نیاز تولیدکنندگان لوله و پروفیل را تامین کنند. بر این اساس مقرر شده شرکت فولاد مبارکه یک‌میلیون تن، نورد و لوله اهواز 500 هزار تن و مجتمع گیلان نیز 500 هزار تن ورق زیر 3 میلی‌متر تولید کنند.


    ارائه قیمت‌ها در بورس
    دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل می‌گوید: در تاریخ 95/3/12 جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و تصمیم گرفته شد 2میلیون تن ورق زیر 3 میلی‌متر متناسب با قیمت‌های جهانی به تولیدکنندگان لوله و پروفیل تحویل داده شود. امیر حسین کاوه گفت: بر اساس صورت جلسه حاضر، معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است برنامه تولید 3 شرکت فولاد مبارکه به میزان حداقل یک میلیون تن، نورد و لوله اهواز به میزان حداقل 500 هزار تن و مجتمع فولاد گیلان با تولید حداقل 500 هزار تن را اعلام و ماهانه میزان تولید و فروش را برابر با مقادیر اعلامی مورد پایش و نظارت قرار دهد. کاوه معتقد است قیمت‌های فولاد مبارکه باید 120 دلار کاهش پیدا کند زیرا قیمت‌های جهانی حدود 380 دلار است، شرکت نورد و لوله اهواز نیز باید 500 هزار تن ورق زیر 3 میلی‌متر تحویل دهد اما این شرکت مدعی است قادر نیست این میزان ورق را به لوله پروفیلی‌ها تحویل دهد زیرا این کارخانه از ظرفیت اسمی 500 هزار تن برخوردار است از این رو حداکثر 100 تا 150 هزارتن از ورق موردنیاز ما را می‌تواند تولید کند. وی بیان می‌کند: زمانی که قیمت ورق‌های تولیدی این 3 شرکت در بورس عرضه شود تاریخ تحویل مشخص‌شده و از بابت کیفیت ورق‌های تولیدی آنها نیز اطمینان حاصل می‌شود زیرا در بورس از این تولیدکنندگان ضمانت دریافت می‌شود و درصورتی که قیمت‌ها خلاف قیمت‌های جهانی باشد این تولیدکنندگان جریمه می‌شوند این درحالی است که شرکت‌های نورد ولوله اهواز و مجتمع گیلان اعلام کرده‌اند ورق‌های تولیدی خود را در بورس عرضه نخواهند کرد. دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل عنوان می‌کند: در بند سوم این نامه آمده در انتهای شهریور ماه این 3 شرکت باید ورق مورد نیاز لوله وپروفیلی‌ها را تامین کنند و در غیراین صورت یعنی اگر این 3 شرکت نتوانستند ورق مورد نیاز را تامین کنند؛ تصمیمی درباره تعرفه واردات گرفته می‌شود.


    طرح ادعاهای ناعادلانه
    طرف دیگر ماجرا فولادسازان هستند. آنها معتقدند نیاز سالانه کشور به لوله و پروفیل به 1/8 میلیون تن می‌رسد و بیش از این رقم مصرف نداریم و ظرفیت 14 میلیون تنی ایجاد شده، براساس واقعیت و نیاز نیست. رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در این باره می‌گوید: برخی ادعاهای مطرح شده درباره نحوه تامین ورق مورد نیاز صنایع پایین‌دستی ناعادلانه بوده، استفاده ابزاری و تبلیغات منفی و غوغاسالاری عده‌ای در این صنعت باعث شده شرایط به شکل غیرواقعی جلوه کند. به گفته بهرام سبحانی بررسی‌ها و اطلاعات موجود نشان می‌دهد تولیدکنندگان لوله و پروفیل در ایران در دوران پیک مصرف هم کمتر از 2 میلیون تن ورق مصرف داشتند و بنابراین باید با مسائل به شکل واقع‌گرایانه روبه‌رو شد. وی بیان می‌کند: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرده واحدهای فولاد مبارکه، شرکت نورد و لوله اهواز و مجتمع فولاد گیلان در مجموع 2 میلیون تن ورق مورد نیاز اعضای سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی را برای امسال تامین کنند. مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه خاطرنشان می‌کند: این واحد صنعتی امروز آغاز به کار نکرده و تولیدکنندگان لوله وپروفیل نیز از سابقه فعالیت لازم در این بخش برخوردارند، بنابراین دو طرف در تمام سال‌های گذشته بایکدیگر همکاری داشته و این روند همچنان ادامه دارد و باید منطقی با رویدادها برخورد شود. سبحانی درباره طرح موضوع گرانفروشی فولاد مبارکه که تعطیلی برخی از واحدهای داخلی شده، می‌گوید: این موضوع به دور از واقعیت است و با بررسی دقیق می‌توان دریافت بسیاری از این کارخانه‌ها به دلیل ناتوانی در تامین مالی و مسائل حاشیه‌ای سال‌ها از چرخه تولید خارج شده‌اند. سبحانی می‌افزاید: تولیدات فولاد مبارکه در بورس قیمت‌گذاری می‌شود و این امر رانت برخی از افراد را در دستیابی به اختلاف قیمت کارخانه و بازار حذف کرده، بنابراین این موضوع باعث اعتراض آنها و طرح مطالب غیرواقعی شده است. مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه می‌دهد: سال 1394 صادرات 1/5میلیون تن برنامه‌ریزی شده بود که یک میلیون و 793 هزار تن تحقق یافت و در واقع رکورد صادرات در این مجتمع از ابتدای فعالیت تاکنون، شکسته شد 35 درصد تولید این واحد در خارج عرضه شد و بقیه در داخل کشور در اختیار مشتریان قرار گرفت. به گفته سبحانی جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته 4/1 میلیون تن فولاد صادر کرد که رقم بی‌سابقه‌ای برای کشورمان در این بخش به ثبت رسید. سبحانی می‌گوید: فولاد مبارکه امسال برنامه صادرات 1/8 میلیون تن را پیش‌بینی کرده که این رقم با توجه به شرایط بازار جهانی ممکن است کاهش پیدا کند. وی عنوان می‌کند: براساس طرح‌های در دست اجرا امسال دستیابی به ظرفیت 10 میلیون تنی پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود این مهم تحقق یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها