عصر خودرو

علت کاهش ۱۴.۶ درصدی صادرات ایران

عصر بازار- کل صادرات ایران در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۱۴.۶ درصدی روبرو بوده که ناشی از کاهش صادرات میعانات گازی است.

علت کاهش ۱۴.۶ درصدی صادرات ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، آمار دو ماه نخست سال 1395 نسبت به مدت مشابه سال قبل در ارتباط با میزان کل صادرات ایران توسط گمرک منتشر شد تا از کاهش 14.6 درصدی کل صادرات خبر دهد اما سوال مطرح شده این است که به چه علتی این کاهش رخ داده و چرا با توجه به این که در دوره پسابرجام قرار داریم و اخیرا مشوق هایی در ارتباط با بحث صادرات کالا و به ویژه صادرات کالاهای غیر نفتی مد نظر قرار گرفته شاهد کاهش یک میلیارد و 184 میلیون دلاری صادرات کالا در دو ماه نخست سال جاری هستیم؟

    محمود بازاری - مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ایران -  در پاسخ به اینکه به چه علت در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش 14.6 درصدی کل صادرات ایران هستیم، اظهار کرد: این آمار با احتساب میعانات گازی انجام شده و اگر میعانات گازی را از این آمار کم کنیم شاهد رشد سه درصدی ارزش صادرات نیز هستیم.

    وی ادامه داد: در بحث صادرات پتروشیمی 15.4 درصد ارزش صادرات در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و سایر کالاها (کشاورزی، صنعت و معدن، صنایع دستی و غیره) حدود 6.8 درصد کاهش ارزش صادرات داشته‌اند.

    به گفته مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات میعانات گازی نیز در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 55.5 درصد کاهش ارزش صادرات داشته است که اتفاق‌های مثبت در عرصه صادرات تلقی می شود.

    بازاری با اشاره به اینکه بهره برداری از طرح های پایین دستی در جهت جلوگیری از خام فروشی به بحث صادرات کالای غیر نفتی کمک خواهد کرد، گفت: این مسئله که از فروش خوراک های گازی و نفتی جلوگیری شود باعث ایجاد ارزش افزوده خواهد شد تا کلا در مراحل صنعتی تری به فروش برسد.

     پس از آنکه گمرک از کاهش کل صادرات  ایران در آمار دو ماهه نخست خود خبر داده شائبه های مختلفی مبنی برا ینکه میزان صادرات کشور دچار افت شده به وجود آمد که مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تشریح علت این کاهش، کم شدن 14.6 درصدی کل صادرات ایران را ناشی از کاهش صادرات میعانات گازی دانست که علیرغم اینکه در نگاه اول از کاهش صادرات کشور حکایت دارد، در مجموع گامی رو به جلو لحاظ شده که به فرآیند توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی کمک می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها