عصر خودرو

کاهش نرخ انواع مس در بورس کالا

خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت

عصر بازار- تالار محصولات صنعتی و معدنی روز یکشنبه ۲۳ خردادماه، شاهد عرضه ۲۲ هزار و ۷۰۰ تن انواع مس کاتد، مفتول و مس کم عیار شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، گیل راد شمال و صنایع تولیدی مس دنیای کاشان بود.

خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، طی این روز و در تالار مذکور، 140 تن سولفور مولیبدن، یک هزار تن مس مفتول، یک هزار و 500 تن مس کاتد، 20 هزار تن مس کم عیار شرکت ملی صنایع مس ایران، 100 تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال، 100 تن مس مفتول صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و 800‌تن شمش هزار پوندی 8/99 آلومینیوم شرکت ایرالکو عرضه شد. در واقع نرخ بازار هفتگی مس نسبت به هفته ماقبل خود روی مدار کاهشی و با تاثیر‌پذیری همیشگی از نرخ جهانی فلز سرخ طی مسیر کرد. از سویی تقاضا نیز در هفته گذشته با کاهش نسبت به هفته ماقبل خود مواجه شد که این کاهش تقاضا نسبت به هفته منتهی به 15 خرداد دو عامل را در خود داشت که یکی از دلایل آن خرید متقاضیان در هفته ماقبل و اشباع بازار بود و دلیل دیگر این بود که متقاضیان بازار در انتظار کاهش نرخ بیشتری به سر می‌بردند، بنابراین عامل روانی دوم را می‌توان یکی از دلایل مهم‌تر در این کاهش نرخ دانست، به این دلیل که با اینکه نرخ مس در هفته گذشته کاهشی بوده ولی تقاضا همپا با این کاهش نرخ، افزایش پیدا نکرد. قیمت مفتول مس در هفته گذشته به نرخ 16432 تومان رسیده بود که در هفته جاری به 16170تومان رسیده که حاکی از کاهش قیمت 261 تومانی نرخ در بازار داخلی است. کاتد مس هم با کاهش نرخ 259 تومانی در بازار به تثبیت رسیده است، بر این مبنا نرخ کاتد مس در هفته گذشته 15689 تومان بوده و در هفته جاری 15430تومان بوده که کاهش نرخ 259 تومانی را در خود دارد.

    کاهش نرخ دلار در هفته جاری

    بر اساس این گزارش، نرخ فلز سرخ طی هفته گذشته از روز دوشنبه تا جمعه در بازار جهانی روی مدار کاهشی ادامه مسیر داد، در واقع بازار جهانی با نرخ 4706 دلار آغاز به کار کرد و از روز سه‌شنبه به بعد با کاهش نرخ به مسیر خود ادامه داد که در روزهای سه شنبه، چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه به ترتیب با نرخ‌های 4589، 4590، 4546 و 4504 دلار به کار خود ادامه داد که نگاهی از ابتدا تا انتهای هفته موید آن است که بازار جهانی با شیب ملایمی به سمت کاهش قیمت حرکت کرده است. میانگین نرخ مس در بازار جهانی در هفته‌ای که گذشت روی نرخ 4587 دلار بوده که مقایسه نرخ میانگین هفته گذشته با هفته ماقبل که 4647 دلار بوده هم نشان‌دهنده کاهش نرخ میانگین فلز سرخ در مدت زمان هفتگی بوده است.

    بر اساس این گزارش، مفتول مس در هفته گذشته در بورس کالا با قیمت 16170 تومان و کاتد مس با نرخ 15430 تومان عرضه شده است. در این رابطه به گفته محمود‌رضا الهی‌فرد فعال بازار مس با این حال و با وجود کاهش نرخ و کاهش تقاضا، بازار، جو آرامی را می‌گذراند و تقاضا برای کاتد مس 1580 تن و برای مفتول مس 460 تن بوده که خود نشان‌دهنده این است که تقاضا برای کاتد مس بیش از مفتول مس است.

    از سوی دیگر بازار جهانی مس در انتظار احتمال افزایش نرخ بهره به سر می‌برد، این انتظار، موجب تقویت دلار شده است، از سوی دیگر واردات مس توسط چین در ماه مه ‌نیز موجب کاهش قیمت مس شده است و دلیل دیگر این کاهش افزایش موجودی در انبارهای LME است. مورد دیگر که موجب کاهش نرخ مس در بازارهای جهانی شده، افت شاخص سهام در بورس‌های بزرگ دنیا است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها