عصر خودرو

سکه یک کانال پایین‌تر رفت؛

واکنش بازار ارز به کاهش سود بانکی

عصر بازار- روز گذشته، قیمت دلار تحت‌تاثیر عامل کاهشی افت نرخ حواله درهم قرار داشت، ولی انتشار خبر کاهش نرخ سود بانکی یکی از بانک‌های خصوصی، اثر این عامل کاهشی را تقریبا خنثی کرد.

واکنش بازار ارز به کاهش سود بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب روز یکشنبه دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد و نهایتا با 2 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 465 تومان رسید. به گفته فعالان، روز یکشنبه قیمت دلار تحت‌تاثیر کاهش نرخ حواله درهم قرار گرفت و تا قیمت 3 هزار و 460 تومان پایین رفت، ولی در ادامه روز، برخی معامله‌گران ارزی با ایجاد جو روانی پیرامون کاهش نرخ سود نه‌تنها از افت بیشتر این ارز جلوگیری کردند؛ بلکه آن را تا میانه محدوده 3 هزار و 460 تومان بالا آوردند.

    یکشنبه همسو با کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 29 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، احتیاط معامله‌گران در خرید سکه و کاهش قیمت دلار دو عاملی بودند که موجب شدند بهای سکه افت کند.

    دلار در زندان 3460

    روز گذشته، دلار نوسانات چندانی را تجربه نکرد و از محدوده 3 هزار و 460 تومان خارج نشد. در دومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 463 تومان آغاز کرد که کاهشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. به گفته فعالان، در ساعات انتهایی روز شنبه و پس از تعطیلی صرافی‌های بانکی، میزان فروش ارز در معاملات آتی بازار بالا رفت تا قیمت دلار افت بیشتری را تجربه کند و اثر آن در ابتدای بازار روز یکشنبه منعکس شود. با وجود کاهش ابتدایی قیمت دلار در روز یکشنبه، در ادامه روز شاخص ارزی نشانه افزایشی یا کاهشی خاصی از خود نشان نداد و نوسانات محدودی را در دامنه 3 هزار و 460 تومان انجام داد.

    قیمت دلار روز یکشنبه تا محدوده 3 هزار و 467 تومان بالا رفت، ولی نتوانست افزایش بیشتری را تجربه کند و نهایتا روی قیمت 3 هزار و 465 تومان آرام گرفت. این قیمت 2 تومان پایین‌تر از روز شنبه بود و موجب شد دومین افت متوالی این ارز ثبت شود.دومین افت متوالی دلار در حالی رقم خورد که قیمت این ارز در 3 روز انتهایی هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود.برخلاف کاهش قیمت دلار، روز یکشنبه بهای پوند در بازار داخلی افزایش پیدا کرد؛ در دومین روز هفته، پوند 10 تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت 4 هزار و 990 تومان رسید.افزایش قیمت پوند در حالی رخ داد که این ارز روز شنبه 45 تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت 4 هزار و 980 تومان رسیده بود. روز یکشنبه، یورو نیز در بازار داخلی طعم کاهش قیمت را چشید. در دومین روز هفته، این ارز اروپایی 14 تومان کاهش را ثبت کرد و به قیمت 3 هزار و 916 تومان رسید.به این ترتیب در مجموع می‌توان گفت در روزی که نوسانات دلار محدود بود، یورو و پوند تغییرات قیمت بیشتری را تجربه کردند.

    تغییر انتظارات؟

    روز یکشنبه، قیمت دلار تحت فشار کاهش نرخ حواله درهم قرار داشت، ولی با وجود این افت چندانی را تجربه نکرد. به گفته فعالان، در دومین روز هفته، نرخ حواله درهم تا 945 تومان پایین رفت، ولی هم‌زمان قیمت دلار در بازار داخلی تاثیر چندانی از این افت نگرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که به‌طور سنتی نرخ حواله درهم با دلار داخلی رابطه مستقیم دارد و کاهش یکی به افت دیگری منجر می‌شود. به گفته فعالان، آنچه به مقاومت معامله‌گران داخلی در برابر افت قیمت کمک کرد، انتشار برخی اخبار پیرامون کاهش نرخ سود بانکی در یکی از بانک‌های خصوصی بود. به اعتقاد فعالان، کاهش نرخ سود سپرده این بانک موجب شد این انتظار میان برخی معامله‌گران ارزی ایجاد شود که سایر بانک‌ها نیز در ماه‌های آینده اقدام به کاهش نرخ سود سپرده کنند. برخی معامله‌گران ارزی باور دارند که با این کاهش، بخشی از سرمایه از بانک‌ها خارج و به بازار ارز وارد خواهد شد. این در حالی است که زمانی که نرخ سود بانکی در اسفند سال 94 به 18 درصد رسید، قیمت دلار تغییرات قیمتی چندانی را تجربه نکرده بود. این موضوع موجب می‌شود برخی فعالان استدلال کنند مقاومت روز یکشنبه بیشتر از آنکه به خبر کاهش نرخ سود سپرده مرتبط باشد، به تحرکات معامله‌گران آتی وابسته بوده است. به گفته برخی حاضران در بازار، برخی از معامله‌گران آتی که در روز شنبه اقدام به خرید ارز کرده بودند، در روز یکشنبه سعی کردند با ایجاد جو روانی پیرامون خبر کاهش نرخ سود مانع از افت دلار به زیر محدوده 3 هزار و 460 تومان شوند.

    به گفته فعالان، 3 افزایش پیاپی دلار در انتهای هفته گذشته انتظارات افزایشی شماری از معامله‌گران ارزی را بالا برده بود، ولی قیمت دلار در ابتدای هفته جاری افت کرد تا انتظار این دسته محقق نشود. این در شرایطی است که ماندگاری دلار در محدوده 3 هزار و 460 تومان در روز یکشنبه بار دیگر انتظارات افزایشی برخی از دلالان را بالا برد. برخی از حاضران بازارکه بیشتر به تحلیل‌های فنی توجه دارند، اعتقاد داشتند که اگر روز یکشنبه شاخص ارزی به زیر محدوده 3 هزار و 460 تومان نرود، بار دیگر در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. در مقابل برخی دیگر اعتقاد دارند که تقاضای خاصی در بازار وجود ندارد که قیمت دلار را تحریک کند. به اعتقاد این دسته در ماه رمضان بازار به‌صورت سنتی با تقاضای چندانی مواجه نخواهد بود.

    احتیاط سکه‌بازان

    سکه که روز شنبه 12 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و به قیمت یک میلیون و 31 هزار تومان رسیده بود، روز یکشنبه نوسانات چندانی را تجربه نکرد. در دومین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 30 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز، سکه تحت‌تاثیر افت دلار، کاهش بیشتری را تجربه کرد تا نهایتا در کانال پایین‌تر یعنی کانال یک میلیون و 20هزار تومان به کار خود پایان دهد. قیمتی که تا ساعت 3بعدازظهر برای سکه ثبت شد، یک میلیون و 29 هزار تومان بود، رقمی که 2 هزار تومان کمتر از روز شنبه بود. به گفته فعالان، در کنار افت جزئی دلار، احتیاط معامله‌گران در خرید سکه دیگر عاملی بود که منجر به کاهش قیمت شد. به اعتقاد برخی حاضران در بازار، معامله‌گران سکه به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه ترجیح دادند که معامله خاصی را انجام ندهند و در انتظار آشکار شدن روند بهای اونس در روز دوشنبه باشند. عامل دیگری که در کاهش روز یکشنبه تاثیر داشت، اشباع خریدهای معامله‌گران سکه در روز شنبه بود.

    در کنار افت سکه تمام، روز یکشنبه، قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز کاهش پیدا کرد. در دومین روز هفته، نیم‌سکه با هزار تومان کاهش به قیمت 514 هزار تومان و ربع‌سکه با افت 3 هزار تومانی به قیمت 272 هزار تومان رسید. به گفته فعالان بازار سکه، تقاضا برای سکه‌های کوچک‌تر در بازار کاهش پیدا کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها