عصر خودرو

بازار جهانی نفت از زمان پیدایش طلای سیاه با چه تغییراتی رو به رو شد

عصر بازار- یک دانشجوی دکترای اقتصاد انرژی در مقاله‌ای روند تغییرات بازار جهانی نفت را در طول تاریخ پیدایش طلای سیاه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

بازار جهانی نفت از زمان پیدایش طلای سیاه با چه تغییراتی رو به رو شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رضا دریساوی دانشجوی دکترای اقتصاد انرژی از دانشگاه فردوسی مقاله ای را با عنوان "تجزیه و تحلیل تغییرات بوجود آمده در بازار نفت بااشاره به ذخایر ،تولید ومصرف" در اختیار خبرنگار فارس قرارداده است.

    در این تحلیل نویسنده ضمن اشاره به تاریخچه تولید نفت خام جهان و تشکیل شرکت‌های بزرگ نفتی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت اشاره و در طول سالهای مختلف روند تغییرات قیمت و تولید نفت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

    در بخشی از مقاله این کارشناس انرژی می‌خوانیم سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام (OPEC) در سپتامبر 1960 با پنج کشور پیشرو در زمینه تولید نفت (ایران، عراق، کویت، عربستان و ونزوئلا) در جهت هماهنگ سازی سیاست های نفت کشورهای عضو در کشور عراق تأسیس شد، تا از حق‌الزحمه ثابت و منصفانه تولیدات خود حفاظت کند.

    این سازمان در دوره ای تشکیل شد که تولید خاورمیانه درحال رشد بود، ولی قیمت موجود در بازار در شرایط واقعی با افت مواجه شده بود.

    از آنجایی که کشورهای میزبان به در آمدهای بهره برداری (حق امتیاز) وابسته بودند، پس چنین قیمت های پایین تا حد قابل ملاحظه ای بر درآمد نفتی آنها اثر می گذاشت.

    این دوران بطور همزمان با ظهور و پیدایش دولت های مستقل جدیدی از مستعمره زدایی روبرو بوده است و یکی از اهداف چنین کشورهایی توان کنترل توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی خود و کنترل منابع خود بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها