عصر خودرو

یک تحلیلگر نفتی:

ایران دومین صادرکننده نفت می‌شود

اتحاد ایران-روسیه اثر عربستان در بازار نفت را کم می‌کند

عصر بازار- سلیمانی گفت: وزیر نفت کشورمان پیش بینی بالا بردن سطح تولید تا ۵ سال آینده و رسیدن به سقف ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز را کرده است.

ایران دومین صادرکننده نفت می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، مجید سلیمانی کارشناس انرژی با اشاره به اینکه جایگزین شدن محمد بارکیندوی نیجریه ای با دبیر کل مورد حمایت عربستان مهم‌ترین دستاورد اجلاس 169 اوپک بود، گفت: در این اجلاس در مورد سقف تولید و سهمیه‌ها تصمیم گیری جدیدی نشد هرچند وزیر نفت کشورمان صراحتا اعلام کرد که قصد بالا بردن تولید و صادرات نفت خام و میعانات گازی را برای رسیدن به جایگاه قبل از تحریم‌ها دارد.

    وی با اشاره به اینکه ما قبل از تحریم جایگاه دوم اوپک وسهم 14.5 درصدی از مجموع تولیدات اعضای اوپک را داشتیم، افزود: وزیر نفت کشورمان پیش بینی بالا بردن سطح تولید تا 5 سال آینده و رسیدن به سقف 4 میلیون و 800 هزار بشکه در روز را کرده و سعی ایران بر این است که به جایگاه دومین تولیدکننده و صادرکننده اوپک در اجلاس 170 برسد.

    سلیمانی تصریح کرد: یکی دیگر از موارد اعلام شده در اجلاس پیشرفت مذاکرات ایران در شرکت لوک اویل روسی برای سوآپ نفت حوزه دریای خزر به خلیج فارس بیش از 150 هزار بشکه در روز بود.

    وی ادامه داد: توسعه میادین نفتی شمال ایران و محدوده دریای خزر با لوک اویل شاید بیانگر همکاری بیشتر ایران در بازار نفت باشد چرا که روسیه یکی از تولیدکنندگان مطرح بازار جهانی است و همکاری ایران و روسیه می‌تواند اثر عربستان را در بازار کاهش دهد.

    این تحلیلگر نفتی خاطرنشان کرد: پیش از تحریم لوک اویل سالانه 2 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می‌کرد و قصد رسیدن به همین جایگاه را در خلیج فارس دارد و این هدف بدون همکاری ایران برای روس‌ها امکان‌پذیر نیست.

    وی با بیان اینکه فضای اجلاس 169 اوپک بیانگر این بود که اعضا تمایل به تبادل نظر، تصمیم گیری و اتفاق نظر دارند و نه تشنج آفرینی و اختلاف، گفت: در این اجلاس رفتار وزیر نفت عربستان در رابطه با ایران تحت تاثیر مسائل سیاسی گذشته قرار نگرفت که نشان داد که روابط هرچه عادی‌تر باشد به نفع دو عنصر اصلی اجلاس است.

    سلیمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو کشور ایران و عربستان بعد از تیرگی روابط خود در حال حرکت به سمت عادی سازی روابط بوده و این به نفع هر دو کشور و بازار اوپک است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها