عصر خودرو

روش تازه نسل هزاره برای پولدار شدن

عصر بازار- نسل هزاره، همان نسلی که در آغاز هزاره جدید به سن جوانی رسیدند، الگوی سرمایه‌گذاری را تغییر داده‌اند.

روش تازه نسل هزاره برای پولدار شدن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرصت امروز، آنها فقط به فکر بیشتر شدن پول‌های‌شان نیستند، بلکه بسیاری از آنها درپی دستیابی به اهداف اجتماعی و زیست‌محیطی از مسیر سرمایه‌گذاری‌های‌شان هستند. آنها نام این کار خود را «سرمایه‌گذاری تاثیرگذار» گذاشته‌اند و این قطعا برای‌شان تنها یک شعار نیست.

    جکی واندربراگ، استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه Trust که بخشی از بانک مرکزی آمریکا است، می‌گوید: «سرمایه‌گذاری تاثیرگذار روند اصلی سرمایه‌گذاری را هدف گرفته است. ما درحال رسیدن به نقطه اوج هستیم.»

    خانم واندربراگ و تیمش در موسسه Trust اخیرا بررسی روی 684 نفر که دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری به ارزش 3میلیون دلار یا بیشتر را داشته‌اند انجام داده‌اند. بیشتر بررسی‌شوندگان بین 18 تا 35 سال سن داشتند.

    93درصد از بررسی‌شوندگان هزاره سوم اعتقاد داشتند تاثیر اجتماعی و زیست‌محیطی یک شرکت در تصمیم‌شان برای سرمایه‌گذاری در آن تاثیرگذار است. دو سال پیش وقتی همین پرسش از جوانان هزاره سوم پرسیده شد، تنها 74درصدشان این نظر را داشتند.

    اکنون جوانان از شرکت‌ها و مدیران‌شان می‌خواهند طوری شرایط سرمایه‌گذاری را فراهم کنند که تاثیر مثبت داشته باشد. این جوانان می‌خواهند پول‌هایشان را در جایی سرمایه‌گذاری کنند که به ارزش‌های پایداری زیست‌محیطی احترام می‌گذارد.

    کارشناسان نیز به این باور رسیده‌اند که خواسته جوانان امروز برای رعایت ارزش‌های زیست‌محیطی در سرمایه‌گذاری تنها یک شعار نیست و کم‌کم دارد به یک چالش تبدیل می‌شود. از نظر آنها:

    1. سرمایه‌گذاری تاثیرگذار یک چالش است. این نوع سرمایه‌گذاری طیف گسترده‌ای از افراد را دربرمی‌گیرد، چون احترام به محیط‌زیست در سرمایه‌گذاری شاخه‌های گوناگون دارد.

    2. چگونه بهره بردن سرمایه‌گذار از پولش در محاسبه کمی سخت است. حل مشکلات پنهانی مانند نابرابری جنسیتی از طریق سرمایه‌گذاری خصوصی نیز کار ساده‌ای نیست.

    3. سرمایه‌گذاری تاثیرگذار اغلب با بشردوستی اشتباه گرفته می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذارها نمی‌خواهند این دو عرصه را باهم یکی بدانند، هم به دلایل اخلاقی و هم به خاطر اهداف مالیاتی.

    بنابراین فلسفه این روزهای پول درآوردن برای نسلی که تازه وارد گود شده، با نسل پیشین متفاوت است. نسل قبل با ایده جوان‌های امروزی کاملا موافق هستند و آنها را به عملی کردن خواسته‌های‌شان تشویق می‌کنند.

    برای نسلی که باهوش‌تر شده و بیشتر مفهوم مسئولیت اجتماعی را می‌فهمند خیلی سخت است تنها به فکر پول درآوردن باشند. آنها می‌خواهند پول‌شان را از مسیری درآورند که دوستدار محیط‌‌زیست و طبیعت باشد.

    در این میان شرکت‌هایی که می‌خواهند پول این سرمایه‌دارها را جذب کنند نیز به‌دنبال تامین خواسته‌های آنها هستند. مدیران این شرکت‌ها تلاش می‌کنند شفافیت بیشتری در کار خود به‌خرج دهند تا این جوانان راحت‌تر بتوانند به آنها اعتماد کنند. در این مسیر طبق آمار شرکت‌های آمریکایی هم شفاف‌تر شده‌اند. سال گذشته، 7 هزار شرکت آمریکایی گزارش مسئولیت‌پذیری خود را ارائه دادند که از سوی یک شخص سوم بررسی شده بود. این رقم نسبت به تنها 27 گزارش سال 1992 پیشرفت بزرگی است.

    شرکت استارباکس (starbox)  یکی از شرکت‌های نام‌آشنایی است که در بحث مسئولیت‌های اجتماعی پیشرو است. این شرکت اغلب تلاش می‌کند قهوه را از کسانی بخرد که به‌روش‌های دوستدار محیط‌زیست آن را پرورش داده‌اند.

    این شرکت همچنین به کارمندانش کمک‌هزینه تحصیل می‌دهد که از نظر سرمایه‌گذاران کاری بسیار پسندیده است.

    بعضی شرکت‌ها حتی از سیاست امتیازدهی برای عملکرد خود استفاده می‌کنند تا به این ترتیب جوانان پولدار را بیشتر به سرمایه‌گذاری ترغیب کنند.

    جوانان آمریکایی اکنون با روش «سرمایه‌گذاری تاثیرگذار» می‌خواهند به همه دنیا یادآوری کنند که پولدار شدن تنها اضافه شدن صفرهای حساب بانکی نیست، گاهی باید وسعت دید را گسترده‌تر کرد و با استراتژی دقیق‌تری پولدار شد.

    در کل برای جوانان امروز فاکتورهای غیرمالی نقش پررنگ‌تری در تصمیم‌گیری‌شان برای سرمایه‌گذاری دارد. این جوان‌ها از شرکت‌هایی حمایت می‌کنند که در کنار سودآوری به دنبال انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها