عصر خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

از سال آینده تولید فولاد به ۵۰ میلیون تن نزدیک می‌شود

عصر بازار- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۸۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی مجددا راه‌اندازی شد. همچنین از سال آینده تولید فولاد کشور تا حدودی به تراز ۵۰ میلیون تن نزدیک می‌شود.

از سال آینده تولید فولاد به ۵۰ میلیون تن نزدیک می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که در حاشیه بازدید از شرکت احیای سپاهان برگزار شد، با بیان اینکه در یک و نیم سال گذشته علی‌‌رغم محدودیت‌های ریالی در کشور و افت قیمت سنگ‌آهن و فولاد، منطقه سنگان پیشرفت خوبی داشته است، عنوان کرد: امیدواریم با حل شدن مشکلات بانکی دو پروژه دیگر این منطقه تا آخر سال به بهره‌برداری برسند.

    وی درخصوص ظرفیت منطقه سنگان برای تولید سنگ آهن، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی کارشناسان وزارتخانه این منطقه 800 میلیون تن ذخیره سنگ آهن دارد. البته برخی دیگر از کارشناسان ذخیره سنگ آهن منطقه سنگان را تا یک میلیارد تن تخمین زده‌اند.

    نعمت‌زاده با اشاره به مطالعات دو سال گذشته در این منطقه تصریح کرد: در مطالعه و اکتشاف 12 هزار کیلومتر مربع از  منطقه سنگان نتایج نشان داد امکان دسترسی به سنگ آهن زیاد و همچنین نشانه‌هایی از وجود سرب، روی و مس نیز دیده شد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه با پایان عملیات اکتشاف بسیاری از اراضی این منطقه آزادسازی شده است، گفت: سایر طرح‌ها مانند تونل انرژی بادی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند و به تدریج این آزادسازی‌ها بیشتر خواهد شد.

    وی به مشکل عمده منطقه سنگان اشاره و عنوان کرد: مشکل عمده در این منطقه نبود تاسیسات زیربنایی آب، برق و گاز بود که در یک سال گذشته تصمیم‌گیری شد با همکاری واحدهای سرمایه‌گذار این منطقه، شرکتی در این خصوص تاسیس شود.

    نعمت‌زاده به توصیه رهبری مبنی‌بر در تبدیل مواد خام برای بیشتر شدن ارزش‌افزوده آن تاکید و عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب از صدور سنگ آهن طبیعی انتقاد داشته‌اند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تنها راه حل این مشکل تکمیل زنجیره فولاد است که دولت و وزارت‌خانه در این موضوع اهتمام ویژه‌ای دارند. درحال حاضر نزدیک به 20میلیون تن به این منظور ظرفیت‌سازی شده است که امیدواریم با تکمیل واحدهای فرآوری، صدور سنگ آهن خام کاهش پیدا کند.

    وی با بیان اینکه طبق هدف‌گذاری‌ها تولید کل فولاد کشور باید به 50 میلیون تن برسد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم از سال آینده تا حدودی به این تراز برسیم.

    نعمت‌زاده ظرفیت تولید فولاد را در حال حاضر 25 میلیون تن دانست و  گفت: به این دلیل که مراحل تولید به خوبی تکمیل نشده است تنها 17 میلیون تن فولاد تولید می‌کنیم.

    وزیر صنعت، معدن  و تجارت  با اشاره به اینکه تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای منطقه سنگان اقدام خوبی است، بیان کرد: همچنین مجریان شرکت‌های سنگان معتقدند که طرح‌های فضای عمومی، اجتماعی و محیط‌زیستی این منطقه باید همزمان با اجرای پروژه‌ها تصویب شود.

    وی با اشاره به درخواست کمک‌های مالی برای منطقه سنگان تصریح کرد: درحال حاضر تا زمانی که واحدها افتتاح نشوند تنها هزینه خواهند داشت، تمام هزینه‌های این واحدها جز بخش اندکی که دولت تقبل می‌کند، برعهده بخش خصوصی است. سرمایه‌گذاران منتظر باشند واحدها به بهره‌برداری برسد سپس تقاضای بودجه داشته باشند.

    نعمت‌زاده درخصوص تعداد واحدهای احیا شده در شهرک‌های صنعتی عنوان کرد: در سال گذشته 800 واحد متوقف شده دوباره راه‌اندازی شدند؛ امسال نیز برنامه داریم 7500 واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل که معمولاً مربوط به  واحدهای کوچک و متوسط هستند را به کمک استان‌ها و کارگروه‌های تسهیل رفع موانع تولید، مجددا راه‌اندازی کنیم.

    وزیر صنعت، معدن  و تجارت با تاکید بر شرایط ارایه تسهیلات راحت‌تر به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بیان کرد: بانک مرکزی در دو بخش‌نامه جداگانه به سازمان اقتصاد، دارایی و امور مالیاتی و تامین اجتماعی این سازمان‌ها را موظف کرده تا شرایط ارایه تسهیلات را فراهم کنند اما مشکل بعضی از این واحدها با کمک‌های مالی حل نمی‌شود.

    وی درخصوص تاثیرات پسابرجام در شرایط اقتصادی و صادراتی کشور گفت: پسابرجام موجب باز شدن فضا برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی شده است؛ دولت تنها مکلف بود موانع را برطرف کرده و فضا را برای ورود تکنولوژی‌های جدید و مراودات اقتصادی مهیا کند.

    نعمت‌زاده با بیان اینکه طبق گزارشات و اطلاعات رسیده بسیاری از واحدها فعال هستند، افزود: در سال گذشته 1300 میلیارد تومان ماشین‌آلات جدید به خراسان رضوی وارد شده است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افتتاح فاز یک شرکت احیا سپاهان اظهار کرد: 70 درصد از تجهیزات این بخش ساخت داخل بوده و در این کارخانه کنسانتره با کیفیت کمتری از سایر  کنسانتره‌ها تولید شده و صادر می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه مواد اولیه پلاسری از عیار پایین چهار تا 10 درصد برخوردار هستند، عنوان کرد: طی اقدامات انجام گرفته عیار این فراورده‌های سنگ‌آهن تا 67 درصد افزایش پیدا می‌کند.

    نعمت‌زاده درخصوص اقدامات انجام شده برای منطقه سنگان خواف یادآور شد: امیدواریم تا دو سال آینده، دو پروژه دیگر به بهره‌برداری برسد تا ظرفیت تولید سنگ آهن به سه میلیون تن افزایش پیدا کند؛ با ساخت ایستگاه راه آهن می‌توان محصول فرآوری شده را به جنوب کشور و ذوب آهن ارسال کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها