عصر خودرو

مدیران بازار سرمایه در گفت و گو با «عصربازار» ؛

نبود عرضه اولیه به معنی قبول شرایط رکودی است

عصر بازار- عرضه اولیه سهام در تمام بورس های دنیا به رشد، توسعه و عمیق شدن بازار سهام کمک میکند. از سویی شرایط بازار، وضعیت اقتصادی، حجم، قیمت سهام و ریسک های سیستماتیک برای موفقیت آمیز بودن عرضه های اولیه، در هر کشوری باید مورد توجه قرار بگیرد.

نبود عرضه اولیه به معنی قبول شرایط رکودی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، این در حالی است که نباید برای عرضه های اولیه طی یک بازه زمانی، تعدادی را معین کرد. چرا که در خیلی از بورس های بزرگ دنیا در طول یک سال معاملاتی با توجه به شرایط موجود بازار ممکن است حدود دهها عرضه اولیه و در نقطه مقابل طی یک سال دیگر معاملاتی نیز در همان کشور تنها چند عرضه اولیه صورت بپذیرد. در همین حال، جدای از عرضه های اولیه باید شرکتها پس از ورود به بورس به طور کامل تحت نظارت سازمان قرار بگیرند و برای هر نوع افزایش و یا کاهش قیمتی در بازار دلیل منطقی و بنیادی ارائه دهند. در همین راستا و بر اساس چنین اتفاقی شایعه و به نوعی رانت در بازار کاهش چشمگیری خواهد داشت. از همین رو «عصربازار» در گفت و گو با اسماعیل درگاهی سرپرست پذیرش شرکت بورس تهران، امین ناطقی راد مدیرعامل شرکت اندیشه نگر پاسارگاد و سید یاسر شریعت مدیر سرمایه گذاری شرکت ارزش آفرینان فدک به تحلیل و بررسی پذیرش شرکت ها، روند عرضه های اولیه از ابتدای سال تاکنون و طرحهای آینده در این حوزه، توان جذب عرضه در بازار و... پرداخته است که در ادامه میخوانید.

    سیگنالی برای بورس

    اسماعیل درگاهی سرپرست پذیرش شرکت بورس تهران در خصوص روند پذیرش و عرضه های اولیه گفت: تکمیل و به روزرسانی فعالیت های سال گذشته از اقدامات اولیه در سال جاری محسوب میشود.

    وی خاطرنشان کرد: تکمیل برخی از پروندههای سال 94، عرضه سهام در بازار با توجه به فرا رسیدن زمان آن و درج برخی موارد از فعالیت های اولیه در سال 95 است.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: لیزینگ ملت در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در شرکت بورس تهران عرضه شد. از سویی، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان «پترول»، شرکت سرمایه گذاری شفا دارو، شرکت تامین سرمایه امید، شرکت صنعتی مینو پس از پذیرش در مرحله درج قرار گرفتند و با توجه به شرایط، آماده عرضه در بازار سهام میشوند.

    اسماعیل درگاهی عنوان کرد: طی ماههای فروردین و اردیبهشت سال جاری 2 جلسه هیئت پذیرش تشکیل شد و با ورود شرکت آسان پرداخت پرشین، شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان و انتقال شرکت پالایش نفت تهران موافقت شد.

    سرپرست پذیرش شرکت بورس تهران تصریح کرد: پرونده های جدید همانند شرکت های نیروگاه جهرم، بیمه کارآفرین، ارس خودرو دیزل و ... طی سال جاری در حال بررسی است و طبیعتا به فهرست بورس اضافه خواهند شد.

    وی افزود: تا پایان سال 95 از محل پذیرش های سال گذشته و سال جاری 10 عرضه اولیه و 5 انتقالی از فرابورس به بورس تهران خواهیم داشت.

    اسماعیل درگاهی ابراز داشت: در حوزه ابزارهای مالی برای عرضه 30 مورد اوراق بدهی«صکوک، اوراق مشارکت و...» در سال جاری برنامه ریزی شده است.

    این مقام مسئول در خصوص روند عرضه ها با توجه به نبود نقدینگی در بورس گفت: نقدینگی لازم برای عرضه های اولیه همیشه در بازار وجود دارد. از سویی در صورتی که شرکت ها ارزنده باشند منابع نیز از خارج از بازار جذب خواهند شد.

    سرپرست پذیرش شرکت بورس تهران اظهار کرد: با توجه به زمان بندی ها، شرکتهای بزرگ در شرایط رونق بازار سهام عرضه میشوند.

    وی گفت: شرکتهای متوسط و کوچک نیز با توجه به نقدینگی موجود و قدرت جذب بازار، در شرایط رکودی عرضه خواهند شد.

    اسماعیل درگاهی اذعان داشت: عرضه اولیه یک سیگنال برای بورس محسوب میشود زیرا نبود عرضه اولیه در بازار به معنی قبول شرایط رکودی است.

    قیمت های جذاب

    امین ناطقی راد مدیرعامل شرکت اندیشه نگر پاسارگاد در زمینه پذیرش و عرضه های اولیه بازار سهام بیان کرد: در سال جاری شرکت های کوچک در بورس عرضه شدند و چنین شرکت هایی تاثیر قابل ملاحظه ای در روند بازار نخواهند داشت. از سویی، حجمی هم که به کدهای حقیقی اختصاص پیدا میکند عدد قابل توجهی نیست.

    وی گفت: در حال حاضر حجم معاملات بسیار پایین و روند معاملات نیز مناسب نیست. در صورتی که نمادهای بزرگ و تاثیرگذار همانند نیروگاه ها یا پتروشیمی ها اقدام به عرضه کنند، با توجه به وضعیت فعلی بازار عرضه ها موفقیت آمیز نخوهد بود، اما اگر با قیمت های خیلی کم و مناسب عرضه صورت بگیرد با استقبال مواجه میشوند.

    امین ناطقی راد عنوان کرد: شرکت نیروگاه دماوند در اواخر سال گذشته در بورس عرضه و جذب بازار شد اما به دلیل این که قیمت مناسبی نداشت طی 2 روز عرضه در این شرکت به اوج خود رسید.

    مدیرعامل شرکت اندیشه نگر پاسارگاد تصریح کرد: در صورتی عرضه ها در بازار سهام تاثیر مثبت خواهند داشت که شرکت های مطرح در قیمت هایی جذاب با توجه به وضعیت فعلی که حجم معاملات و روند بازار در حال کاهش است، شروع به عرضه کنند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه اذعان داشت: صنعت نیروگاه ها با توجه به حاشیه ریسک پایین در حال حاضر پتانسیل لازم را جهت ایجاد تحرک در بازار دارند. علاوه بر این، بقیه صنایع از جمله معدنی ها و فولادی ها به دلیل قیمت های جهانی و شرایط نامساعد خیلی مورد اقبال در بازار قرار نخواهند گرفت اما در صورتی که با قیمت هایی جذاب وارد شوند، می توانند مورد اقبال بورس قرار گیرند.

    رکود و روزهای پایانی ماه

    سید یاسر شریعت مدیر سرمایه گذاری شرکت ارزش آفرینان فدک درباره عرضه های اولیه در بورس گفت: عرضه و پذیرش از گروه شرکتهای اصل 44 و دولتی به سمت شرکتهای خصوصی تغییر مسیر داده است و به نوعی طی سالهای اخیر مالکیت شرکت هایی که سهام خود را عرضه می کنند به سمت ارگانهای خصوصی تر حرکت کرده اند.

    این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر عمدتا شرکت های کوچک و متوسط در بازار عرضه میشوند و کمتر شاهد ورود شرکتهای بزرگ در بورس هستیم.

    سید یاسر شریعت عنوان کرد: حرکت به سمت خصوصی شدن شرکت ها و حرکت مالکان در صنایع مختلف به سمت سهامی عام و عرضه در بورس مناسب ارزیابی میشود.

    مدیر سرمایه گذاری شرکت ارزش آفرینان فدک خاطرنشان کرد: صنایع مختلف در بازار تاکنون عرضه شدهاند و در 3 ماه گذشته 2 شرکت حمل و نقل ریلی «ریل پرداز سیر و حمل و نقل پارسیان» در بورس عرضه شدند.

    وی افزود: عرضه های صورت گرفته طی چند وقت اخیر موفقیت آمیز بودند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به جذب عرضه ها در بورس بیان کرد: هیچ نگرانی در خصوص عرضه شرکت های کوچک و متوسط وجود ندارد زیرا این نوع شرکتها ارزش بازارشان معمولا بین 100 تا 300 میلیارد تومان است، بنابراین عرضه 5 تا 10 درصدی چنین شرکت هایی رقمی بالغ بر 5 تا 30 میلیارد تومان خواهد شد که این رقم برای بازار زیاد نیست.

    سید یاسر شریعت گفت: نگرانی در خصوص عرضه سهام در روزی خاص، جذب و یا عدم جذب نقدینگی، تاثیر در روند بازار با چنین درصدهایی از عرضه های اولیه وجود ندارد.

    مدیر سرمایه گذاری شرکت ارزش آفرینان فدک اذعان داشت: اما شرکت هایی که ارزش بازارشان برای مثال بیش از 500 میلیارد تومان باشد و خصوصا برای شرکت هایی با ارزش بیش از 1000 میلیارد تومان باید یک برنامه ریزی مدون، زمان مشخص برای عرضه و اطلاع رسانی دقیق صورت بگیرد. این در حالی است که رکود و روزهای پایانی ماه نیز زمان مناسبی برای عرضه نیستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها