عصر خودرو

مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان مطرح کرد:

صندوق‌های جسورانه: پلی میان سرمایه‌گذاران خطرپذیر و ایده‌های خلاق

عصر بازار- صندوق‌های جسورانه پلی هستند میان سرمایه‌دارانی که در جستجوی حوزه‌های خطرپذیر و ارزش‌آفرین هستند و افرادی که در پی پاسخ به برخی از نیازهای جامعه با ایده‌های خلاقانه خود هستند.

صندوق‌های جسورانه: پلی میان سرمایه‌گذاران خطرپذیر و ایده‌های خلاق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، علی تیموری شندی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره تامین سرمایه لوتوس پارسیان، با بیان مطلب فوق گفت: صندوق‌های جسورانه ابزاری برای تامین مالی ایده‌ها، طرح‌ها یا پروژه‌هایی هستند که ابعاد آنها برای سرمایه گذاری‌های متعارف مشخص نیست. اگر این صندوق‌ها توسط افراد حرفه‌ای با اشراف کامل به صنعتی که صندوق جسورانه در آن شکل گرفته، هدایت شوند  و سرمایه‌گذاری مناسبی در آنها صورت بگیرد، در مرحله تجاری‌سازی می‌توانند به سود بالایی منجر شوند.

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، با اشاره به صندوق‌های جسورانه در ایالات متحده امریکا، گفت: ایالات متحده، کشور شاخص در این زمینه است و  اقتصاد این کشور در سال های اخیر بر این حوزه بنا شده است. صندوق‌های جسورانه در اقتصاد این کشور نقش اساسی دارد و حاشیه سودهای قابل توجهی برای این کشور ایجاد کرده است؛ شرکت‌هایی همانند اپل، گوگل، فیسبوک یا شرکت‌هایی که در حوزه‌های دارویی یا ارتباطات از راه دور  telecommunication)) فعال هستند، عمدتا برآمده از این بستر هستند. در حقیقت در این کشور، بستر مناسب برای صندوق‌های جسورانه به نحو احسن تعریف شده و مسیر به گونه‌ای هموار شده است تا ایده‌ها مسیر مناسبی را تا مرحله تجاری‌سازی طی ‌کنند.

    وی با اشاره به تلاش در جهت شکل‌گیری صندوق‌های جسورانه در ایران طی سال‌های گذشته، تصریح کرد: علیرغم آنکه تلاش‌های زیادی در این زمینه شده است، اما به سبب فراهم نبودن بستر مناسب و ماهیت دولتی صندوق‌های جسورانه، بحث اقتصادی در این صندوق‌ها مغفول واقع شده و آنگونه که لازم است بستر این امر در اقتصاد کشور به خوبی شکل نگرفته است. ما امیدواریم با هدایت صندوق‌های جسورانه توسط نهادهای حرفه‌ای در بازار سرمایه، این صندوق‌ها به نحو شایسته‌ای پیاده سازی و اجرا شوند.

    تیموری در ادامه گفتگوی خود به شرایطی اشاره کرد که زمینه‌ساز شکل‌گیری و رشد صندوق‌های جسورانه هستند و افزود: نوع نگاهی که متولیان این موضوع نسبت به صندوق‌های جسورانه دارند، شرط اول است. مورد دیگر، بسترهای قانونی است که در این زمینه بسیار یاری‌گر خواهند بود؛ در کشوری که قوانین مرتبط با حقوق مالکیت معنوی به‌درستی تعریف نشود و نتواند سرمایه‌گذاران را در این حوزه ها به نحو مقتضی حمایت کند، نمی‌توان متصور شد که سرمایه‌گذاران در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. ابزارهای مناسب از جمله شروط دیگر است که خوشبختانه با تلاشی که در سازمان بورس رخ داده است، این صندوق‌ها در حال ایجاد شدن هستند و این موضوع یک گام بلند در این راستا خواهد بود.

    عضو هیات مدیره شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، در پایان این بخش از سخنان خود، اظهار امیدواری کرد: امید داریم با بسترهای قانونی و همچنین حضور سرمایه‌گذاران با یک نگرش درست و منطقی، صندوق‌های جسورانه در مسیر درست خود هدایت شوند. 

    وی با اشاره به منطق خاصی که در این صندوق‌ها وجود دارد و ورود سرمایه‌گذاران به این صندوق‌ها منوط به پذیرفتن این منطق است، اظهار داشت: صندوق‌های جسورانه/ V.C (Venture Capital)  جزیی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی/ P.E  (private preity fund) هستند که حالت خصوصی تری نسبت به سایر ابزارها دارند. مدل تاسیسی که در سازمان برای صندوق‌های جسورانه در نظر گرفته شده است حالت نیمه عمومی دارد و نمی توان نگاه عرضه عمومی به این صندوق‌ها داشت.

    وی ضمن بیان آنکه ثمردهی این صندوق‌ها، در کوتاه‌مدت میسر نمی‌شود، تصریح کرد: این صندوق‌ها، صندوق‎هایی هستند که ثمردهی و نتیجه‌دهی آن الزاما در کوتاه مدت رخ نمی‌دهد و سودهای دوره‌ای در این صندوق ها تولید نمی‌شود، لذا افرادی که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و باید سود را در capital gain دنبال کنند.

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، در ادامه بحث خود، افراد حقیقی و حقوقی که حرفه‌ای‌تر هستند را برای ورود به این صندوق‌‌ها مناسب‌تر خواند و بیان کرد: قطعا همه پروژه‌های اینگونه صندوق‌ها به نتیجه نخواهد رسید و باید همه سرمایه گذاران این منطق را قبول کنند که از 10 پروژه صندوق، دو یا سه پروژه به سود مطلوب برسد و افراد حقیقی و حقوقی که این منطق را قبول کنند می‌توانند نسبت به ورود به صندوق‌ها اقدام کنند. سرمایه‌گذاران خردی که به دنبال بازده‌های مقطعی و کوتاه‌مدت هستند در ادامه مسیر، متولیان صندوق‌ها را با چالش‌های عمده‌ای می‌توانند مواجه کند و این صندوق‌ها را از مسیر و راه خود منحرف کنند.

    به اعتقاد تیموری سودهای غیر متعارف از جمله جاذبه‌های این صندوق برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است و در ادامه اظهار داشت: طرح‌ها و ایده‌های جدیدی که در صندوق‌های جسورانه مطرح می‌شود، می‌تواند الگوی یک کسب و کار را دچار تغییر و تحول کند و با در اختیار قرار گرفتن بازار سایر کسب و کارها، به یک سود غیر قابل تصوری دست پیدا کند و این مزیت عمده صندوق‌های جسورانه برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال سود غیر متعارف هستند.

    وی احتمال شکست بالا در پروژه‌های صندوق‌های جسورانه را یکی از دافعه‌های اصلی این صندوق‌ها قلمداد کرد و افزود: شمار زیادی از پروژه‌هایی که در اینجا سرمایه گذاری می‌شوند عموما با شکست مواجه می شوند به ویژه اگر مدیران صندوق از توان لازم برای گزینش کسب و کارهای مناسب یا ایده های مناسبی برخوردار نباشند، اصل و فرع سرمایه سرمایه‌گذاران هر دو، از بین خواهد رفت.

    عضو هیات مدیره شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، ادامه داد: در سرمایه‌گذاری‌های دیگر هم زیان‌ها و هم سودها محدود است؛ اما در اینجا در عین حال که سودها قابل توجه هستند، زیان‌ها نیز کلان است و محدود نخواهد بود؛ لذا افرادی که وارد این نوع از capital gain  می‌شوند، باید از تمکن مالی مناسبی برخوردار باشند تا بتوانند این زیان‌های کلی که جزیی از سرمایه‌شان محسوب می‌شود را تحمل کنند.

    نقش صندوق‌های جسورانه در توسعه و رشد اقتصادی کشور

    علی تیموری با بیان اینکه شکل گیری این صندوق‌ها می‌تواند کسب و کارهای جدیدی را در کشور ایجاد کند، اظهار داشت: با ایجاد کسب و کارهای جدید و تغییر الگوهای کسب و کار توسط این صندوق‎ها، بهره‌وری در جامعه افزایش می‌یابد و از آنجا که این حوزه‌ها، حوزه‌های جدیدی است می‌تواند منجر به ایجاد کسب و کارهایی شود که در فضای رقابتی دنیا از مزیت رقابتی برخوردار باشد.

    وی ضمن اشاره به تولید ثروت انبوه توسط صندوق‌های جسورانه، بیان کرد: این صندوق‌ها، پرتفوی کسب و کار کشور را می‌توانند غنا ببخشند و تقویت‌کننده صادرات باشند و همچنین کسب و کار داخل کشور را در برابر واردات بیمه کنند. تمامی نکات قید شده منجر به تولید ثروت می‌شود و برای دولت می‌تواند درآمدهای مالیاتی خوبی ایجاد کند.

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در پایان گفت: صندوق‌های جسورانه، موتور محرکه رشد اقتصادی در همه کشورهای دنیا هست و اگر به خوبی در کشور ایجاد شود می تواند کسب و کارهای بزرگ با حاشیه سودهای بالا را ایجاد کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها