عصر خودرو

رقیبی جدی برای فجیره امارات;

قشم قطب دریایی خلیج فارس می شود

عصر بازار- منطقه آزاد قشم، با امضای قرارداد همکاری میان یک شرکت ایرانی و چینی به هاب (قطب) منطقه و قطب دریایی خلیج فارس در بخش ذخیره‌سازی نفت و فرآورده های نفتی تبدیل می‌شود.

قشم قطب دریایی خلیج فارس می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  قرارداد همکاری مزبور توسط مسئولان شرکت ماشین سازی اراک و شرکت «جینگ گانگ» بزرگترین شرکت فلزساز چین در شهر بندری شانگهای امضا شد که شرکت صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به عنوان یکی از حامیان مالی در این طرح بزرگ مشارکت دارد.
    براساس این گزارش، ارزش این قرارداد که هدف از امضای آن ایجاد یک منطقه راهبردی برای ذخیره سازی نفت و فرآورده های نفتی اعلام شده، 550 میلیون دلار برآورد شده است.
    امیر حسین رضایی مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک در حاشیه امضای این قرارداد در سخنانی گفت که قرارداد یادشده 10 ساله بوده و در چند مرحله اجرای آن صورت می گیرد که در مرحله نخست ذخیره سازی 10 میلیون بشکه نفت در دستور کار قرار گرفته است.
    وی همچنین انتخاب جزیره قشم برای اجرای این طرح را موقعیت ویژه و ژئوپلتیک آن و همچنین نزدیکی آن به بندرعباس عنوان کرد که روزانه محل تردد کشتی های نفتی بی شمار و محل بسیار مناسبی برای تخلیله و بارگیری است.
    رضایی تصریح کرد که تبدیل قشم به هاب (قطب) منطقه می تواند به عنوان رقیبی جدی برای منطقه فجیره امارات باشد و حتی گوی سبقت را نیز از این منطقه برباید.
    او تصریح کرد که ذخیره سازی نفت، شیوه جدیدی است که امروزه در بیشتر نقاط دنیا از آن به عنوان یک روش سودآور استفاده می شود و در این راستا منافع زیادی را عاید کشورها می کند.
    مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک با بیان اینکه این ترمینال نفتی، یک قرارداد اجاره 10 ساله نیز در کنار خود خواهد داشت، تصریح کرد که با اجاره مخازن نفتی، می توان سالانه 120 تا 150 میلیون دلار که قابلیت افزایش تا 300 میلیون دلار را داراست، برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد.
    او همچنین از ایجاد اشتغال برای تعداد قابل توجهی از افراد با اجرای این طرح خبر داد که می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم حداقل برای 1000 تا 1500 نفر شغل ایجاد کند.
    شهاب الدین غندالی، مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان کشور نیز که قرار است به عنوان حامی مالی در اجرای این طرح مشارکت داشته باشد، در سخنانی گفت: موضوع این قرارداد ساخت مخازن فرآورده های نفتی با قطر 140 متر است و با ایجاد این ترمینال نفتی در منطقه آزاد قشم، گامی موثر و مهم برای پیشگام شدن ایران در اقتصاد خلیج فارس برداشته خواهد شد.
    او همچنین گفت که در فاز اول 10 میلیون بشکه نفت و فرآوردها های نفتی و در فازهای بعدی تا 30 میلیون بشکه نفت در این ترمینال ذخیره سازی خواهد شد.
    او در عین حال تصریح کرد که این طرح علاوه بر سودآوری، می تواند دانش فنی را هم برای کشور به ارمغان آورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها