عصر خودرو

روپیه از معاملات نفت حذف شد;

لغو امتیازهای فروش نفت ایران به هند

عصر بازار- یک مقام مسئول با تشریح لغو برخی از امتیازهای فروش نفت ایران به هند، گفت: بانک مرکزی ایران به پالایشگاه‌های هند اعلام کرده نفت را صرفا با ارز یورو می‌فروشد.

لغو امتیازهای فروش نفت ایران به هند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سیدمحسن قمصری درباره اظهار نظر برخی از مقامات هند مبنی بر لغو امتیازهای فروش نفت خام ایران به پالایشگاه‌های هندی، گفت: بانک مرکزی مسئولیت اصلی وصول مطالبات حاصل از فروش نفت خام ایران به پالایشگاه‌های مختلف از جمله مشتریان هندی است.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه بانک مرکزی ایران اخیرا با انجام مکاتباتی با پالایشگاه‌های هند خواستار دریافت یورو به جای روپیه در قبال صادرات نفت خام به این کشور شده است، تصریح کرد: این تصمیم بانک مرکزی بوده و شرکت نفت مسئولیتی در قبال ارز دریافتی حاصل از فروش و صادرات نفت خام ندارد.

    وی در پاسخ به این پرسش  که آیا ارز روپیه از معاملات نفتی ایران با نامه جدید بانک مرکزی حذف شده است؟ تاکید کرد: بانک مرکزی براساس سیاست‌های خود تصمیم می‌گیرد که نفت خام را با چه ارزی دریافت کند که هم اکنون برای دریافت پول نفت از پالایشگاه‌های هندی به دنبال دریافت یورو به جای روپیه است.

    این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه در دوران تحریم هزینه انتقال نفت خام به برخی از پالایشگاه‌های هندی بر عهده شرکت ملی نفت ایران «قراردادهای سی. آی. اف- CIF»، بوده است، اظهار داشت: بر این اساس اخیرا قراردادها را به تیپ فوب «FOB» تغییر کرده و هزینه حمل نفت خام برای برخی از پالایشگاه‌ها بر عهده خریدار خواهد بود.

    قمصری با با اشاره به توافق‌های انجام شده با برخی از پالایشگاه‌های هند همچون ریلانس، اسار، مانگلور و هند پترولیوم برای افزایش فروش نفت خام، تاکید کرد: در دوره پساتحریم حجم فروش و صادرات نفت خام ایران به چند کشور از جمله کره جنوبی و هند با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

    وی در پاسخ به این پرسش در خصوص میزان افزایش فروش و صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه‌های هندی، توضیح داد: در شرایط فعلی نمی‌توان عدد دقیقی را درباره حجم افزایش صادرات نفت خام عنوان کرد اما در مجموع میزان فروش نفت به پالایشگران هندی حدود 20 درصد نسبت به دوره تحریم افزایش یافته است.

    با فروکش کردن برخی از محدودیت‌های پیش روی صادرات نفت ایران و افزایش حجم صادرات نفت و میعانات گازی به حدود دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز، ایران برخی از امتیازات فروش نفت به پالایشگاه‌های هندی در دوران تحریم را لغو کرده است.

    یکی از شروط جدید فروش نفت خام ایران به هند، گنجاندن قراردادهای فوب، تأمین کشتی انتقال نفت بر عهده خریدار بوده و این درحالی است که طبق قراردادهای سی آی اف (CIF) که در دوران تحریم از سوی ایران پذیرفته شده بود، هزینه انتقال به عهده فروشنده یعنی ایران بوده است.

    علاوه بر این، با توقف فروش نفت به صورت روپیه خواستار دریافت پول حاصل از صادرات نفت خام خود به پالایشگاه‌های هندی بر اساس ارز یورو شده است.

    «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند اخیرا در گفتگویی با رسانه‌های هندی با بیان اینکه ایران انتقال رایگان نفت به هند را متوقف کرده است، از پالایشگران هندی همچون شرکت «مانگلور و اسار» خواسته است که خودشان برای انتقال نفت ایران اقدام کنند.

    این عضو کابینه دولت هند با تاکید بر اینکه از ماه آوریل سال 2016 میلادی، شرکت ملی نفت ایران به شرکت‌های مانگلور و اسار اعلام کرد که محموله های آینده، بر مبنای قیمت فوب فروخته می‌شوند و انتقال آن به عهده خریدار خواهد بود، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده تا زمانی که هندی‌ها بتوانند کشتی نفتکش و بیمه مورد نیاز را تأمین کند، این شرکت به ارائه این خدمات ادامه خواهد داد.

    پرادهان با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران سازکار پیشین پرداخت پول نفت را متوقف کرده است، اظهار داشت: ایران خواسته که از این پس، پول نفت فروخته شده را به یورو دریافت کند.

    وزیر نفت و انرژی هند خطارشنان کرد: در بازارهای جهانی، قراردادهای عرضه نفت بر مبنای فوب یا سی آی اف مورد مذاکره قرار می گیرند؛ بنا بر این، هزینه واردات نفت از ایران در سال مالی 2016-2017، به شرایط مورد مذاکره میان شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای هندی بستگی خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها