عصر خودرو

دلار به محدوده ۳۴۶۰ تومان بازگشت

کانون تکانه‌ها در بازار ارز و سکه

عصر بازار- روز شنبه، بازار داخلی مجموعا تحت‌تاثیر دو رویداد قرار داشت: یکی افزایش بهای اونس طلا و دیگری واکنش بازارهای جهانی به احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی ۲۳ ژوئن. کانون اتفاق اول «نیویورک» بود چراکه قیمت طلای داخلی تحت‌تاثیر بهای بسته شده معاملات این ابرشهر قرار دارد. از سوی دیگر، کانون اتفاق دوم در آن سوی اقیانوس اطلس در «لندن» بود.

کانون تکانه‌ها در بازار ارز و سکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین روز هفته، اتفاق اول یعنی رشد بهای اونس در بازارهای جهانی به‌صورت پس‌لرزه به بازار داخلی رسید و موجب شد که سکه 12 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کند و به قیمت یک میلیون و 31 هزار تومان برسد. این بالاترین قیمت سکه از 22 اردیبهشت 95 بود.

    اما اثرات اتفاق دوم یعنی احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در بازارهای جهانی و داخلی به‌صورت پیش‌لرزه بوده است، چراکه همه پرسی درباره خروج این کشور برگزار نشده، ولی انتشار نظرسنجی جدیدی که نشان داد تعداد بیشتری از رای دهندگان انگلیسی موافق تصمیم ترک اتحادیه اروپا در همه‌پرسی 23 ژوئن هستند، موجب شده که ارزش پوند در بازارهای جهانی در برابر دلار افت کند. تضعیف پوند موجب شد که روز شنبه نرخ رسمی این ارز در بازار داخلی نیز حدود 74 تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به قیمت 4 هزار و347 تومان و 9 ریال برسد. در مجموع می‌توان گفت که بازارهای خارجی و داخلی به استقبال احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رفته‌اند، حال آنکه درباره طلا، بازار داخلی پس از اینکه بهای جهانی افزایش را تجربه کرد، واکنش نشان داد. روز شنبه برخلاف افزایش قیمت سکه، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 3 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 467 تومان رسید. افت نرخ حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که قیمت دلار را پایین آورد. کاهش قیمت دلار در بازار آزاد در حالی رخ داد که روز شنبه نرخ رسمی این ارز یک و نیم تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 50 تومان رسید.

    جهش آغازین سکه

    در اولین روز هفته، سکه معاملات خود را با 2 کانال افزایش قیمت آغاز کرد. روز شنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 14هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. رشد بهای سکه در ابتدای روز شنبه ناشی از صعود طلای جهانی به محدوده هزار و 270 دلار در روز جمعه بود. به این ترتیب، اثر این افزایش، صبح روز شنبه با یک روز تاخیر به بازار داخلی رسید. سکه که در ابتدای روز در واکنش به اونس افزایش قیمت را تجربه کرده بود، در ادامه روز نوسانات چندانی را تجربه نکرد و تنها در مقاطعی تحت‌تاثیر افت دلار، کاهش‌های جزئی قیمت را تجربه کرد. برخی فعالان اعتقاد داشتند که معامله‌گران سکه در برابر افت این فلز گرانبها به زیر یک میلیون و 30 هزار تومان مقاومت کرده‌اند تا سکه به معاملات خود در همان کانال ابتدای روز خاتمه دهد. این در حالی است که سکه در مقاطع کوتاهی وارد کانال پایین‌تر شد. قیمتی که تا ساعت 3بعدازظهر برای سکه ثبت شد، یک میلیون و 31 هزار تومان بود که افزایشی 12 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز پنج‌شنبه داشت. به این ترتیب، فلز گرانبهای داخلی تاثیر چندانی از افت قیمت دلار نگرفت و بیشتر سعی کرد هم جهت با بهای طلای جهانی حرکت کند، حادثه‌ای که چندان نیز غیرطبیعی نبود، چراکه افزایش بهای اونس بسیار بیشتر از افت دلار بود.

    به گفته فعالان، معامله‌گران سکه پس از عبور اونس از محدوده هزار و 250 دلار، انتظار افزایش بیشتر قیمت را داشته‌اند، در نتیجه ادامه رشد اونس موجب ضرر آنها در معاملات سکه نبود. این موضوع موجب شد که نه‌تنها آنها برای حمایت از دارایی خود به قصد فروش دلار وارد بازار ارز نشوند، بلکه تا حدی از دارایی خود در برابر افت دلار محافظت کنند. آنها برای حفاظت از دارایی خود در مقاطعی خریدهای سکه را افزایش دادند. انتظار می‌رود جهت‌گیری معامله‌گران سکه در ارتباط با روند اونس در روز دوشنبه، فضای بازار سکه در روز یکشنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد. برخی فعالان اعتقاد دارند با توجه به انتظارات افزایشی برخی معامله‌گران، در صورتی که دلار روز یکشنبه تغییرات قیمت خاصی را تجربه نکند، سکه افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که برخی دیگر از فعالان اعتقاد دارند، معامله‌گران سکه بیشتر ترجیح خواهند داد که روز یکشنبه در خرید و فروش احتیاط کنند.

    البته تعداد بیشتری از معامله‌گران اعتقاد داشتند که روند سکه در روزهای آتی افزایشی خواهد بود. علت این انتظارات را می‌توان در روند قیمت سکه در 10 روز گذشته جست‌وجو کرد؛ فلز گرانبهای داخلی از پنج‌شنبه 2 هفته پیش تاکنون 3 کانال قیمتی بالا آمده و نزدیک به 30 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی، در کنار سکه تمام، قیمت سکه‌های کوچک‌تر را نیز در بازار داخلی افزایشی کرد. در اولین روز هفته، نیم سکه با 4 هزار تومان رشد به قیمت 515 هزار تومان رسید. ربع سکه نیز هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت 275 هزار تومان رسید. روز شنبه، هر گرم طلای 18 عیار نیز 692 تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به بهای 104 هزار و 246 تومان رسید.

    حرکت معکوس پوند و دلار

    روز شنبه، نرخ رسمی پوند در مرکز مبادلات ارزی کاهش یافت. در اولین روز هفته، پوند مبادله‌ای 74 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 4 هزار و 347 تومان و 9 ریال رسید. کاهش ارزش پوند در برابر دلار در بازارهای جهانی عامل اصلی بود که نرخ رسمی این ارز در مرکز مبادلات ارزی را کاهش داد. قیمت پوند در بازار آزاد نیز 45 تومان کاهش را تجربه کرد و به قیمت 4 هزار و 980 تومان رسید. برخلاف کاهش نرخ رسمی پوند، روز شنبه نرخ رسمی دلار افزایش یافت و با یک و نیم تومان رشد به قیمت 3 هزار و 50 تومان رسید. این افزایش تحت‌تاثیر تقویت ارزش دلار در بازار جهانی بود.

    آرامش دلار آزاد

    روز شنبه، فضای بازار ارز آرام بود و قیمت دلار نوسانات چندانی را تجربه نکرد. در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 468 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز پنج‌شنبه داشت. به گفته فعالان، کاهش جزئی ابتدای روز دلار ناشی از انتظارات معامله‌گران ارزی بود که تصور می‌کردند با افزایش بهای اونس، معامله‌گران سکه وارد بازار ارز خواهند شد. معامله‌گران یادشده انتظار داشتند که سکه‌بازان با ورود به بازار ارز اقدام به فروش دلار کنند تا اثرات افزایش اونس در بازار داخلی را تا حدی خنثی کنند. با این حال، این اتفاق رخ نداد و خیلی زود فروش‌های هیجانی متوقف شد، هر چند دلار به کاهش خود ادامه داد و تا قیمت 3 هزار و 463 تومان پایین رفت. پس از رسیدن دلار به این محدوده قیمتی، خریدهای ارزی بالا رفت و نهایتا این ارز با قیمت 3 هزار و 467 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 3 تومان پایین‌تر از روز پنج‌شنبه بود.

    دلار همسو با حواله درهم

    به گفته فعالان، عامل اصلی که قیمت دلار را در روز شنبه کاهشی کرد، افت نرخ حواله درهم بود. در اولین روز هفته، نرخ حواله درهم تا 946 تومان پایین رفت تا دلار را همسو با خود در جاده نزولی قرار دهد. با این حال، در ادامه روز نرخ حواله درهم کمی افزایش یافت تا قیمت دلار نیز کمی از کف روزانه فاصله بگیرد. به گفته برخی فعالان، جدا از نرخ حواله درهم، بازار تحت‌تاثیر افزایش معاملات امروزی نیز قرار داشت. روز شنبه، به گفته برخی از حاضران در بازار، حجم معاملات امروزی افزایش یافت و در این معاملات بیشتر معامله‌گران تمایل به فروش ارز داشتند. افزایش تمایل به فروش ارز نشانه‌ای از انتظارات کاهشی معامله‌گران بازار بود. آنچه که موجب شد با وجود برخی انتظارات کاهشی، قیمت دلار روز شنبه افت چندانی را تجربه نکند، بالا بودن ارزش دلار در ترکیه و منطقه سلیمانیه عراق بود. بالا بودن ارزش ارز در مناطق یاد شده این انتظار را میان برخی معامله‌گران ایجاد کرد که دلار از بازار داخلی خارج و به‌سوی این مناطق روانه شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها