عصر خودرو

افت شدید بازار

عصر بازار- بورس تهران پس از چند روز معاملات ضعیف‌روز گذشته با افت سنگین۱۰۲۶واحدی مواجه شد. سهامداران روز شنبه در حالی شکسته شدن کف قیمتی اکثر نمادهای عمده بازار را به نظاره نشستند که شاخص کل در نهایت با ترک سطح حمایتی ۷۵هزار واحد با افت ۳۵/ ۱ درصدی، به رقم ۷۴هزار و ۸۵۰واحد رسید. با این کارنامه زیان بورس در سال جاری به رقم ۷درصد نزدیک شد.

افت شدید بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز بحث در مورد دلایل افت بازار مطرح بود. در کنار بحث کمبود نقدینگی و همچنین اثر سنتی ماه مبارک رمضان که در کاهش تب و تاب معامله‌گران موثر است،‌ می‌توان به طولانی شدن انتظار درخصوص کاهش سود بانکی و انتشار گزارش مجامع شرکت‌ها اشاره کرد. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی نگاه معامله‌گران به جریان نقدینگی و حمایت حقوقی‌ها از بورس است،چرا که پس از سه ماه افت پی‌در پی بازار که از ابتدای سال آغاز شده است معامله‌گران حقیقی توان زیادی برای جمع آوری موج عرضه‌های کنونی ندارند.

    در گروه خودرویی دیروز اخبار حاکی از حضور سرمایه‌گذاران خارجی بود. دیروز در این گروه به مناسبت بیستمین سالگرد عرضه سهام سایپا مراسمی در تالار بورس برگزار شد. مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه گروه سایپا روزانه در حال مذاکره با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی است، گفت: مذاکرات متعدد در زمینه‌هایی همچون دریافت فاینانس، تامین قطعات اولیه مورد نیاز تولید، انتقال تکنولوژی، توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی در حال انجام است. این مجموعه، برنامه‌هایی جهت افزایش تولید محصولات و توسعه صادرات در نظر دارد. به گونه‌ای که طی دو سال گذشته مقدار تولید سالانه محقق شده در این شرکت 300 هزار دستگاه بوده وهدف‌گذاری «خساپا» برای سال جاری تولید 500 هزار دستگاه است.

    در گروه خودرو همچنین، فنرسازی زر که برنامه افزایش سرمایه را پیگیری می‌کند با عرضه عمده 14 درصدی سهام مواجه شده است. به این ترتیب، سرمایه‌گذاری تدبیر که مالک 14 درصد این شرکت 20 میلیارد تومانی است اقدام به عرضه 28 میلیون سهم این شرکت خواهد کرد. در این عرضه که 2 تیرماه، در بازار دوم معاملات بورس انجام خواهد شد، قیمت پایه هر سهم 350 تومان تعیین شده که به‌صورت یکجا و نقد روانه میز فروش خواهد شد.

    در گروه خودرویی همچنین قیمت وانت نیسان یک میلیون و 380 هزار تومان افزایش یافته است. در گروه غذایی با تایید سازمان جهانی بهداشت دام مبنی بر مهار بیماری تب برفکی در ایران، ممنوعیت صادرات لبنیات به عراق برداشته شد. به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان جهانی بهداشت دام 11 خرداد‌ماه گزارشی را در مورد مهار بیماری تب برفکی در ایران منتشر کرد که رئیس سازمان دامپزشکی عراق با استناد به آن ممنوعیت صادرات لبنیات ایران به عراق را لغو کرد. سازمان دامپزشکی عراق به تازگی نامه رفع ممنوعیت واردات لبنیات از ایران را به سازمان‌های ذی‌ربط و مرزهای عراق ابلاغ کرده است.

    در گروه معدنی بنا بر گزارش اخیر موسسه پلاتس، پیش‌بینی شده ذخایر سنگ‌آهن شرکت معدنی چادرملو تا 5 سال آینده تمام شوند. از این رو این شرکت باید برای ادامه فعالیت خود به استخراج‌های جدیدی بپردازد تا سرمایه‌گذاری عظیمی که دراین پروژه به کار رفته مورد استفاده واقع شود. در همین زمینه، برای افزایش بهره‌وری، این معادن باید به بخش خصوصی واگذار شوند. 74 درصد از سنگ‌آهن کنسانتره ایران در حال حاضر توسط 2 شرکت معدنی بخش خصوصی یعنی چادر‌ملو و گل‌گهر تولید می‌شود و روند رو به افزایشی نیز دارند. در مقابل فعالیت شرکت‌های معدنی دولتی سال به سال رو‌به کاهش است و نشان می‌دهد کارآیی شرکت‌های معدنی خصوصی در ایران بالاتر است. شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران با تولید سالانه 5/ 5 میلیون تن سنگ‌آهن سومین تولیدکننده سنگ‌آهن ایران است و تنها شرکت معدنی بزرگ دولتی است. در مقایسه ظرفیت تولید چادر‌ملو 5/ 10 میلیون تن سنگ‌آهن کنسانتره خلوص 5/ 67 درصد، 5/ 1 میلیون تن سنگ‌آهن کلوخه 3/ 55 درصد و 4/ 3 میلیون تن گندله سنگ‌آهن است که توسط واحد زیرمجموعه گندله‌سازی اردکان تولید می‌شود. ذخایر سنگ‌آهن ایران معادل 7/ 3 میلیارد تن است ولی برای رسیدن به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد خام تنها نیازمند 159 میلیون تن سنگ‌آهن است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها