عصر خودرو

وعده جدید اسلام آباد؛

باز شدن گره خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان با وام ۱.۴ میلیارد دلاری چینی ها

عصر بازار- پاکستانی ها که تاکنون بارها از احداث خط لوله واردات گاز از ایران، خودداری کرده اند، این بار وعده داده اند که گره احداث ساخت این خط لوله با وام یک میلیارد و ٤۰۰ میلیون دلاری چینی ها باز می شود.

باز شدن گره خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان با وام ۱.۴ میلیارد دلاری چینی ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، براساس قراردادی که در سال 1387 میان ایران و پاکستان به امضا رسید باید تا دسامبر سال 2014 میلادی گاز ایران به پاکستان ارسال می شد، اما به علت ناتوانی اسلام آباد در تامین منابع مالی، روند احداث بخش پاکستانی این خط لوله متوقف شده بود.
    کار ساخت بخشی از خط لوله که در خاک ایران قرار دارد تقریبا به پایان رسیده، اما اسلام آباد صرفا در 21 اسفندماه سال 1391 ساخت نمادین این خط لوله را کلنگ زنی کرد.
    با پایان مهلت پاکستان برای احداث خط لوله واردات گاز از ایران در دسامبر 2014، تهران می تواند برای طلب خسارت تاخیر در ساخت این خط لوله به مراجع داوری بین المللی شکایت کند؛ هر چند که تاکنون به دلیل ملاحظات سیاسی و فنی چنین اقدامی را انجام نداده است.
    مقامات پاکستانی که تاکنون نتوانسته اند خط لوله واردات گاز از ایران را احداث کنند، تحریم را بهانه کرده و اعلام کرده بودند به محض برداشته شدن تحریم ها، این طرح را پیگیری می کنند، اما با رفع تحریم ها نیز اقدامی را برای احداث این خط لوله انجام ندادند.
    اما به تازگی ادعا شده مذاکرات این کشور با چینی ها برای دریافت وام به نتیجه رسیده و قرار است هزینه احداث این خط لوله توسط چینی ها تامین شود.
    به گزارش خبرگزاری پی.تی.آی پاکستان، کارگروه مرکزی توسعه پاکستان، طرح اولیه پروژه خط لوله و پایانه ال ان جی گوادر-نوابخش را تصویب کرد.
    در طرح یاد شده، هزینه پروژه گوادر- نوابخش دو میلیارد دلار برآورد شده است که یک میلیارد و 400 میلیون دلار آن به صورت وام از سوی بانک اگزیم چین پرداخت می شود.
    پروژه گوادر-نوابخش برای دولت پاکستان اهمیتی راهبردی دارد، زیرا در نهایت می تواند شبکه گاز پاکستان را به خط لوله واردات گاز از ایران (آی پی) متصل کند.
    در فاز نخست پروژه گوادر-نوابخش، خط لوله ای در ادامه خط لوله ساحلی پاکستان ساخته می شود و در فاز دوم، یک خط لوله 90 کیلومتری از گوادر به مرز ایران و پاکستان کشیده می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها