عصر خودرو

قطر مانع بازگشت ایران به بازار گاز;

سقوط آزاد قیمت گاز متوقف شد

عصر بازار- همزمان با گرانی قیمت جهانی نفت، سقوط آزاد قیمت گاز هم متوقف شد و در این بین «دامپینگ و قیمت‌شکنی قطر» به مانع جدید بازگشت ایران به بازار گاز در دوران پساتحریم تبدیل شده است.

سقوط آزاد قیمت گاز متوقف شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با افزایش قیمت هر بشکه نفت به بیش از 52 دلار، بهای گاز طبیعی در بازارهای آسیایی و اروپایی هم افزایش یافت.

    بر این اساس در بازار آسیای شمال شرقی قیمت تک محموله گاز طبیعی با 10 سنت افزایش به حدود 4 دلار و 75 سنت به ازای هر میلیون بی تی یو افزایش یافت، ضمن آنکه در بازار اروپای جنوب غربی هم قیمت تک محموله گاز طبیعی با 10 سنت افزایش در محدوده 4 دلار و 30 سنت در بازار داد و ستد شده است.

    علاوه بر این، برای نخستین بار در طول چند ماه گذشته قیمت گاز طبیعی در بازار NBP انگلیس با افزایش بی‌سابقه 54 سنتی به حدود 4 دلار و 89 سنت به ازای هر میلیون بی تی یو افزایش یافت و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت گاز در بازار NBP به زودی از مرز 4 دلار به ازای هر میلیون بی تی یو فراتر می‌رود.

    برخلاف بازارهای آسیایی واروپایی، قیمت گاز طبیعی در بازار هنری هاب آمریکا ارزان شد به طوری که قیمت این حامل انرژی پاک با 15 سنت کاهش به یک دلار و 81 سنت به ازای هر میلیون بی تی یو رسید.

    عوامل گرانی قیمت گاز در بازار

     مهمترین عامل افزایش قیمت گاز طبیعی در آستانه فصل تابستان بدون شک گرانی بهای جهانی نفت خام و توقف سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار بوده است.

    بر این اساس، در حالی که تقاضای کشورهایی همچون کره جنوبی و ژاپن به دلیل راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگ‌سوز و خورشیدی افزایش نیافته، اما به دلیل گران شدن قیمت نفت، بهای گاز هم با افزایش قیمت همراه شده است.

    با این وجود، برگزاری مناقصاتی به منظور خرید 16 محموله LNG توسط کشورهای مصر و آرژانتین و همچنین امضای قرارداد 10 محموله خرید LNG توسط اندونزی را می‌توان از دیگر دلایل تقویت بازار گاز عنوان کرد؛ ضمن آنکه با توجه به افزایش دمای هوا در نیمکره شمالی زمین، تقاضا برای مصرف گاز در نیروگاه‌های گازی با افزایش همراه شده است.

    از سوی دیگر، احتمال توقف واردات LNG آمریکا از سوی فرانسه به دلیل ملاحظات زیست محیطی و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را می‌توان از دیگر عوامل تقویت‌کننده قیمت گاز در بازار یاد کرد.

    قطر مانع بازگشت ایران به بازار گاز

    باید از افزایش عرضه LNG برخی از کشورها همچون استرالیا و آنگولا و قیمت‌شکنی شرکت راس‌گاز قطر به عنوان مهمترین عوامل تضعیف‌کننده قیمت گاز در بازار یاد کرد. به طوری که شرکت راس‌گاز قطر در معامله با پترونت هند ضمن کاهش قیمت هر میلیون بی تی یو گاز LNG از 12 به 5 دلار حتی جریمه‌های عدم برداشت گاز توسط شرکت هندی را هم لغو کرده است.

    در مجموع، همزمان با برنامه ایران به منظور راه‌اندازی طرح‌های جدید تولید LNG در منطقه خلیج‌فارس با استفاده از فرصت لغو تحریم‌ها، اما قیمت‌شکنی و دامپینگ قطر در بازار گاز به عنوان مهمترین تهدید بازگشت ایران به بازار جهانی گاز و LNG در دوران پساتحریم می‌توان یاد کرد.

    به عبارت دیگر، پس از آنکه عربستان در طول یک سال گذشته اقدام به دست کاری و کاهش تعمدی قیمت نفت خام در بازارهای آسیایی و اروپایی کرد که این اقدامات منجر به سقوط آزاد 60 درصدی بهای طلای سیاه در بازار شد، قطر هم به قیمت شکنی و کاهش تعمدی قیمت گاز در بازار دست زده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها