عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران:

بورس کالا آمارهای بخش کشاورزی را شفاف می کند

عصر بازار- جلسه شورای سیاست گذاری روابط عمومی در بورس کالای ایران ۱۷ خرداد ۹۵ (۱۳۶).JPG با استفاده از مکانیسم بورس کالا، اطلاعات شفاف در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد و کاملا مشخص می شود چه کسی یک محصول را خریداری کرده، چه کسی محصولی را به فروش رسانده است و حجمی که در بازار عرضه می شود چه میزان است.

بورس کالا آمارهای بخش کشاورزی را شفاف می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، حامد‌‌‌ سلطانی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که کدام بخش قانون در بودجه سال 95 بر بورس کالا تاثیرگذار خواهد بود؟ ، اظهار داشت: بخش‌هایی که بیشتر مربوط به حوزه کشاورزی است در بورس کالا اثرگذار است همچنین بخش‌هایی که مربوط به تامین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار در بازار سرمایه است.

    وی افزود: در مجموع در قوانین بودجه سال 95 برای افرادی که پیش از این برای تامین سرمایه در گردش و برای پروژه ها به سیستم بانکی مراجعه می‌کردند، مجوزهایی برای حضور آنها به بازار سرمایه صادر شده است.

    وی در خصوص اهمیت رونق بخشی حوزه کشاورزی در بورس کالا گفت: در ابتدا قرار بود بورس کشاورزی به عنوان بورسی مجزا شکل بگیرد اما به دلایل گوناگون شکل نگرفت و نهایتا در سال 86 این بورس با بورس کالا ادغام شد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به سیاست‌های جدید دولت و اقدامات بورس کالا در حوزه کشاورزی افزود: در‌ سیاست‌های اخیر به سمت بخش کشاورزی حرکت کرده‌ایم هر چند کار سختی است زیرا مسائل گوناگون مربوط به کشاورزی در این بخش مطرح است و بالاخره زمانی که محصول در بورس عرضه می شود قیمتها شفاف می شود و مانند این است که فرد در آکواریوم بازی می کند و همه او را می بینند و به همین دلیل همیشه افرادی به دلیل شفافیت بالای معاملات بورس، در مقابل عرضه محصولات مقاومت می کنند.

    وی با بیان اینکه افراد زیادی مخالف شفاف شدن قیمت محصولات کشاورزی در بورس کالا هستند افزود: در بخش عرضه محصولات کشاورزی به شیوه های مختلف، کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد اما همانطور که در بخش فلزات عدم شفافیت از بین رفت در حوزه کشاورزی نیز باید این اتفاق بیفتد و این موضوع نیز کمک رسانه ها را می طلبد.

    مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه در حال حاضر کشاورز، منفعت تولید را نمی‌برد، گفت: در فرایند فعلی تولید و توزیع محصولات کشاورزی، عمده سود به واسطه‌ها می رسد و از سوی دیگر واردات و افزایش حجم آن طی سالهای اخیر باعث شده تا کشاورزان نه تنها نفعی از تولیدات خود نبردند بلکه ناامید شوند.

    وی با اشاره به واردات بی رویه برخی از محصولات کشاورزی ادامه داد: هنوز نمی دانیم چه زمانی و چه میزان باید واردات صورت گیرد و هیچ اطلاعاتی برای این منظور وجود ندارد. مشاهده می‌شود برخی ها به تنهایی انحصار تجارت یک محصول کشاورزی را در اختیار دارند.

    سلطانی‌نژاد تصریح کرد: واردکنندگان معتقدند لذتی که در واردات است در هیچ کاری نیست زیرا واردات از تولید بسیار راحت‌تر است اما این سوال مطرح می شود که تا چه زمانی می‌خواهیم نفت تولید کنیم و با پول آن واردات انجام دهیم؟

    مدیرعامل بورس کالای ایران خاطر نشان کرد: بورس کالا می‌تواند کمک کند تا این اطلاعات پایه در بخش کشاورزی شکل بگیرد، البته همه مشکلات اصلاح نمی شوند اما اطلاعات شفاف ایجاد خواهد شد و کاملا مشخص می شود چه کسی یک محصول را خریداری کرده، چه کسی محصولی را به فروش رسانده است و حجمی که در بازار عرضه می شود چه میزان است.

    وی با بیان اینکه در همه زمینه‌ها بورس کالا می‌تواند یاری دهنده بازار کالای کشور باشد تصریح کرد: ما در حوزه کشاورزی واقعا نیازمند ساختاری جدید و سازمان یافته هستیم.

    سلطانی نژاد افزود: سال گذشته در حوزه ذرت وارد شدیم. هر چند مقاومت‌ها زیاد بود اما با موفقیت عرضه آن انجام شد و امسال جو و ذرت را پیگیری می‌کنیم. ما در خوزستان 26 انبار را در سال گذشته پذیرش کردیم و کشاورزان محصولات خود را مستیقما به انبارها دادند اما برای رونق در این بخش نیازمند فرهنگ سازی بیشتر هستیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها