عصر خودرو

خواجه نصیری:

زمستان ۹۴، واقعیت بازار نبود

بازگشت پایدار بازار در حال وقوع است

عصر بازار- نباید برای رشد بازار عجله کنیم، نباید آنچه در پایان سال ۹۴ اتفاق افتاد یک رویداد دائمی در بازار قلمداد شود. زمستان ۹۴ واقعیت بازار سرمایه نبود. واقعیت بازار زمانی خواهد بود که به مرور زمان اقبال به بازار و به شرکت ها با توجه به روند سودآور آنها شکل بگیرد.

زمستان ۹۴، واقعیت بازار نبود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱:۰۰

    محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان با بیان مطلب فوق گفت: استنباط من این است که بازگشت پایدار بازار در حال وقوع است اما چند ماهی طول می کشد و در این مسیر گزارش های 3 ماهه و 6 ماهه شرکت ها به روند بازگشت بازار کمک می کنند.

    وی در ادامه افزود: در این مدت سهامداران میان مدتی روی سهم های بنیادی تر سرمایه گذاری خواهند کرد و به بازار رونق می دهند، بنابراین برآیند بازار را تا پایان سال مثبت ارزیابی می کنم هر چند که اعتقاد دارم تفکر سودهای رویایی و بازار رویایی به هیچ وجه نه قابل قبول، نه معقول و نه قابل تحقق است.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کلیت بازار، فرصت های سودآوری را برای بسیاری از صنایع ناشی از پسابرجام و افزایش قیمت های جهانی در دل دارد که دستیابی به آن دور از دسترس نیست اما زمان می برد.

    خواجه نصیری اظهار داشت: پتانسیل هایی که در بازار بابت انتظارات مثبت قبل از عید رقم خورده بود، یک قوای محرکه ایجاد کرد اما به طور کامل خرج صنعت خودرو شد. البته این یک اتفاقی بود که بازار و اخبار انتخاب کرد بنابراین ما نمی توانیم به بازار خرده بگیریم که چرا صنعت خودرو را انتخاب کردی و صنعت دیگر را انتخاب نکرد.

    وی در ادامه افزود: بازار با انتخاب صنعت خودرو راه خود را انتخاب کرد اما متأسفانه ورود نقدینگی فقط معطوف به این صنعت شد و حالا هم چند صد در صد رشد کردند و این رشد تا جایی ادامه پیدا کرد که بازار ناگزیر بود که تغییر جهت بدهد.

    مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان خاطر نشان کرد: از آنجایی که تغییر جهت سرمایه گذاران هم هیجانی بود و هم سودهای کوتاه مدت دیده بودند و از طرفی به آینده بازار امیدواری چندانی نداشتند هنگام تغییر ریل و تغییر مسیر یک عده ای از سهامداران در طول این راه از قطار بازار خارج شدند.

    خواجه نصیری ابراز داشت: هم اکنون سرمایه گذارانی داریم که می گویند ما یا سودهای یک شبه و سنگین می خواهیم یا اساساً در بازار سرمایه سرمایه گذاری نمی کنیم بنابراین حالت سومی متصور نیستند چون جنس و رفتار آنها با چنین بازدهی همخو و همساز شده است.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هم اکنون بازار به نقطه ای رسید که حجم معاملات کم شد و بازار وارد فاز رکودی شده است، گفت: در شرایط فعلی بازار روند مشخصی نمی گیرد و به طور مکرر دچار چرخش دو روز مثبت و دو روز منفی شده است.

    وی درباره راه حل خروج از این شرایط اظهار داشت: تنها راه خروج از این شرایط، گزارش های مالی 3 ماهه و 6 ماهه است که به زعم من احتمال مثبت بودن آن زیاد است. چون بهبود اطلاعات مالی و وضعیت سودآوری و وقایع مالی شرکت ها در برخی صنایع دیده می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با ذکر مثال ادامه داد: به عنوان نمونه دارویی ها مجامع خوبی برگزار کردند و سودهای خوبی دادند و پالایشی ها در حال اعلام تعدیلات مثبت هستند. در فلزات اساسی از جمله مس، روی و فولاد با توجه به افزایش قیمتها جهانی که سطوح بهتری به خود گرفتند، می توانیم منتظر گزارش های مالی مثبتی باشیم که همه این روندها کم کم می تواند برای بازار پتانسیل های جدیدی ایجاد کند.

    خواجه نصیری با اشاره به ضرورت یک رشد آرام و با ثبات در بازار گفت: چنانچه بازار در یک دوره های بلند مدت و با ثبات و متناسب با اخبار شرکت ها رشد کند، می توان امیدوار بود که این رشد، رشد پایداری باشد که به اقبال بازار کمک کند اما رشد های مقطعی و بدون پشتوانه اطلاعات شرکت ها در مدت کوتاهی جای خود را به افت می دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها