عصر خودرو

مارانی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی:

در مجمع سال آینده خبرهای خوبی شنیده می شود

باید ناز بازار سرمایه را بکشند

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی با بیان اینکه سهامداران صنایع خودرویی، بانکداری و سیمانی در مجمع سال آینده خبرهای خوبی می شنوند، گفت: بورس زمانی حرکت خود را آغاز می کند که در بخش واقعی اقتصاد اتفاقات مثبتی رخ دهد.

در مجمع سال آینده خبرهای خوبی شنیده می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از عصرمالی، علیرضا عسگری مارانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی، به وضعیت فعلی بورس اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه و به طور کلی بازار ثانویه آیینه تمام نمای اقتصاد بوده و واقعیت های اقتصادی خود را در بازار سرمایه نشان می دهد.

    وی افزود: بنابراین برای بهبود وضعیت حرکتی بورس ابتدا باید در بخش واقعی اقتصاد اتفاقات مثبت و واقعی رخ دهد و ثانیا در بخش بازار موازی این اتفاقات به نفع بازار سرمایه و به ضرر بازارهای دیگر تغییر پیدا کند تا بورس بتواند حرکت خود را آغاز کند.

    وی اضافه کرد: اولین اتفاقی که باید در بخش واقعی اقتصاد رخ دهد کاهش نرخ سپرده های بانکی است زیرا دولت قصد دارد نرخ تورم را تک رقمی کند ولی نرخی که به سپرده ها می دهد کماکان عدد سمت چپ آن 2 است یعنی P/E که در بازار با درآمد ثابت وجود دارد حدود 4 مرتبه است لذا تا این نرخ کاهش پیدا نکند رقابت این دو بازار با یکدیگر امکان پذیر نیست.

    این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از مواردی که کارشناسان معتقد بودند بازار در سال 95 حرکت خود را آغاز می کند این بود که پیش بینی می کردند نرخ سود سپرده ها کاهش پیدا می کند و بازار می تواند رشد خود را آغاز کند ولی تا کنون این اتفاق رخ نداده است.

    عسگری مارانی ادامه داد: به علاوه برای اینکه بخش واقعی اقتصاد حرکت کند نیازمند سیاست های تشویقی کامل است به این معنا که در بخش نفت و گاز و سنگ آهن که دولت و مجلس تامین کننده مواد اولیه آن است، سیاست های تشویقی برای این صنایع وجود ندارد.

    وی سومین عامل را رکود اقتصاد جهانی دانست و عنوان کرد: در حال حاضر اقتصاد جهانی در رکود بوده و رشد بسیار کمی داشته است به همین دلیل تاثیر خود را در اقتصاد کشور گذاشته است؛ یعنی کاهش قیمت سنگ آهن از 140 دلار به 50 دلار از یک طرف و بهره مالکانه ای که دولت می گیرد از طرف دیگر باعث شده تا ارزش بازار شرکت های سنگ آهنی از 14 هزار میلیارد تومان به 3500 میلیارد تومان برسد و به دنبال آن شرکت های بالادستی آنها هم آسیب ببینند.

    مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی تصریح کرد: بحث بعدی این است که با وجود افزایش هزینه ها در کشور مانند افزایش دستمزد، در 2 سال گذشته نرخ برابری دلار در مقابل ریال تقریبا ثابت بوده است یعنی تولید کننده ها نتوانستند از طریق صادارت با افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت هزینه های داخلی خود را پوشش دهند.

    عسگری مارانی عنوان کرد: ضمن اینکه قیمت تمام شده تحت تاثیر هزینه های مالی در مقایسه با نرخ های جهانی تغییری نکرده و همچنان دستیابی به منابع مالی برای صنعت خودرو با نرخ 25 درصد است که با این میزان هزینه مالی، صنعت خودرو توان رقابت با صنعت خودروی جهانی را که با هزینه های بسیار پایین تامین مالی می کند نخواهد داشت. همچنین هنوز تاثیرات مثبت برجام در ارتباط با سیستم بانکی نتوانسته در اقتصاد جامعه عمل بپوشاند و از فاینانس خارجی هم نتوانستیم استفاده کنیم، چراکه قیمت تمام شده کاهش پیدا نکرده است.

    وی در ادامه افزود: از سوی دیگر کشورهای منطقه که کالای مشابه ما را صادر می کنند برابری ارز خود را در مقابل دلار کاهش دادند به طوری که لیر ترکیه در مقابل دلار ارزان شده اما قدرت صادرات آنها نسبت به ایران بیشتر شده است. همچنین سیاست های تعرفه ای که برای واردات استفاده می کنیم جوابگوی اقتصاد مقاومتی نیست بنابراین تولید داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی توانایی رقابت با جنس هایی را که از خارج وارد می شود ندارد.

    عسگری مارانی تصریح کرد: علاوه بر این با وجود اینکه سیاست های دولت در پرداخت بدهی های خود به پیمانکاران مثبت بوده است ولی هنوز پیمانکاران مطالبات زیادی از دولت دارند و نتوانستند مطالبات خود را دریافت کنند.

    مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی خاطرنشان کرد: باید به این موارد سیاست تقسیم سود بسیار منفی را هم اضافه کنیم که در سال های گذشته رواج داشته است.

    به گفته این فعال بازار سرمایه ، اگر تصمیمات همسو در ارکان اصلی اقتصادی کشور رخ دهد، تاثیر آن در بنگاه ها با یکسال تاخیر مشاهده شده و بنگاه ها حرکت خود را آغاز می کنند.

    وی تاکید کرد: در این میان باید ناز بازارهای موازی را کمتر  و ناز بازار سرمایه را بیشتر بکشند، زیرا در بازارهای موازی خلق دارایی و کار صورت نمی گیرد و نیروی کار به کار گرفته نمی شود و صرفا درآمد ثابت به سپرده گذار داده می شود و سپرده گذاران بیشتر از حد وابسته به بازار کم ریسک شدند به جای اینکه پول خود را وارد بازار با ریسک کنند و در تولید و اشتغال سرمایه گذاری کنند.

    وی در پاسخ به این سوال که روند فعلی بورس تا چه زمانی ادامه دارد، تصریح کرد: ابتدا باید تغییرات گفته شده در بخش واقعی اقتصاد رخ دهد و باید دید آیا مجلس جدید کماکان معتقد است که به دلیل پایین بودن قیمت نفت و کاهش تولید برای جبران هزینه های دولت مکانیزم مالیات بر صنعت و تولید و مسکن باید وضع شود و آیا کماکان قرار است سود 20 درصدی و نرخ دلار ثابت نگه داشته شود یا نه که اگر این اتفاقات رخ ندهد روند بازار ادامه می باید.

    به گفته مارانی با این حال چاره ای نیست که برای از خروج از رکود و رشد و توسعه در راستای اقتصاد مقاومتی در خصوص موارد ذکر شده تصمیم گیری شود زیرا دیگر نمی توان نرخ بهره را 24 درصد نگه داشت و قیمت دلار را به صورت دستوری ثابت کرد. بنابراین چون این اتفاقات سرانجام رخ می دهد فرصت برای سرمایه گذاران است که وارد بازار شوند به خصوص اینکه در برخی از صنایع قیمت ها به ارزش ذاتی رسیده است ولی نباید انتظار داشته باشیم در 10 روز آینده اتفاقات عجیبی رخ دهد.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه صنایعی برای ورود مناسب است ، گفت: با توجه به موارد ذکر شده می توان پیش بینی کرد که سرمایه گذاران صنعت خودرو، بانک، سیمان و ماشین آلات و تجهیزات در مجمع سال آینده اخبار مناسبی می شنوند. این در حالی است که باید در سایر صنایع نیز تصمیمات جدی گرفته شود به طوری که باید در بخش مسکن بودجه طرح های عمرانی اضافه شود تا صنایع فولاد، سیمان و کاشی و سرامیک بتوانند حرکت خود را آغاز کنند.

    وی معتقد است: قطعا شرایط بعد از برجام و سیاستهای اقتصاد مقاومتی روز به روز بهتر خواهد شد که امیداوریم این اتفاق رخ دهد تا سرمایه گذاران خوشحال شوند و از بودن در بازار سرمایه بیشتر لذت ببرند تا اینکه در بانک سرمایه گذاری کرده باشند.

    به گفته مارانی سهامداران نباید با اخبار تلگرام و شایعات وارد بازار شوند بلکه باید صبر کنند تا وضعیت اقتصاد جهانی بهتر شود و سیاست های پولی دولت که در حال اتخاذ است به سرانجام برسد تا این اتفاقات بازده مناسبی برای سرمایه گذاران به دنبال داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها